Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax- en logistisk katastrof?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
Jag köpte för runt ett halvår sedan en ny kamera.
Valet föll efter mycket jämförande på Samsung GX-10 (syskon till Pentax K10D).
Det var helt enkelt den kamera som gav mig mest av det jag ville ha av en kamera och dessutom till ett nästan löjligt lågt pris.

Redan när jag köpte kameran beställde jag ett batterigrepp (jag behöver det eftersom jag tar en hel del porträttfoto).
Idag har jag väntat i 4 månader på greppet. Det är klart att man tröttnar till slut.

Jag, liksom de flesta andra frilansare, är beroende av ett system där vi vet att vi snabbt och enkelt kan få tag i de tillbehör vi behöver.
Tyvärr är inte Pentax där idag. Tyvärr, som sagt. Se bara på det säkert underbara objektivet 60-250. Pentax pratar sig varma om det - och användarna
blir allt mer trötta på att det aldrig dyker upp!
Hur många kunder måste (och tål) Pentax bli av med innan man får ordning på den logistiken?
 

Norra norrland

Avslutat medlemskap
Yupiteru skrev:
Jag köpte för runt ett halvår sedan en ny kamera.
Valet föll efter mycket jämförande på Samsung GX-10 (syskon till Pentax K10D).
Det var helt enkelt den kamera som gav mig mest av det jag ville ha av en kamera och dessutom till ett nästan löjligt lågt pris.

Redan när jag köpte kameran beställde jag ett batterigrepp (jag behöver det eftersom jag tar en hel del porträttfoto).
Idag har jag väntat i 4 månader på greppet. Det är klart att man tröttnar till slut.

Jag, liksom de flesta andra frilansare, är beroende av ett system där vi vet att vi snabbt och enkelt kan få tag i de tillbehör vi behöver.
Tyvärr är inte Pentax där idag. Tyvärr, som sagt. Se bara på det säkert underbara objektivet 60-250. Pentax pratar sig varma om det - och användarna
blir allt mer trötta på att det aldrig dyker upp!
Hur många kunder måste (och tål) Pentax bli av med innan man får ordning på den logistiken?
Vad har pentax att göra med samsungs logistikproblem??
 

Chewbacca

Aktiv medlem
För att vara lite dryg inledningsvis så hade du haft ditt batterigrepp om du valt Pentax ;).

Men 60-250 lyser med sin frånvaro. Förhoppningsvis så är det värt väntan. Annars tror jag att de får många missnöjda Pentaxianer. Men trots allt finns de flesta brännvidder täckta. Även om det inte är i en o samma glugg.

Men jag håller med om att det finns lite för dåligt med gluggar att få tag på, iaf i Sverige. Men det går ju att betställa från tex BH i Usa, de ska vara bra.

Pentax nu känns som nybörjare (nya på digitalmarknaden), inte som den stora kameratillverkare som på 70 talet var större än canon o nikon... De stod o sov när digitaleran började, tyvärr.


PS. Jag väntar på en Loweproväska och har gjort i 5 månader. Ska dock komma nu i slutet på juli men jag har inte så stora förhoppningar på att det blir så...
 

iBoat

Aktiv medlem
Men är det inte så att man vill skapa en viss hype efter vissa prylar. Man börjar marknadsföra stort innan man kan leverera, allt för att få upp intresset för en produkt. Jag fick t.ex. vänta i 5 månader innan jag fick min Nikon D3.
 

beasten

Aktiv medlem
Dålig kundvård med hypetänk

Det som är lite farligt med att inte leverera är att ens kommande kunder tröttnar och kanske byter system. Är man ensam dominerande herre på marknaden som t.ex Photoshop och Adobe är kan man nog kosta på sig lite strul. Men Adobe brukar vara bra på service....

För de som jobbar profesionellt och vill ha inkomst för sina jobb är leverans i tid en mycket viktig faktor. Samsung har ju nu startat egen marknadsföring och importavdelning av kameror vad jag vet. Det kanske spelar in när det gäller leveranssäkerhet. Lager logistik har flyttats..

Det ska villigt erkännas att kan inte Pentax skeppa gluggar så gluttar jag på konkurrenterna. T.ex Nikon D 700.....Även om det tar emot lite....
 

Muni

Aktiv medlem
Detta är inget nytt.
I fjol dök det också upp trådar där Pentax hade svårt att leverera.
Skall Pentax bli en respekterad aktör på dslr-marknaden vill det till att man också kan leverera. Det är dags för den Svenska agenturen att skärpa sig.

//Martin

http://www.kikarforum.se
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Jag tycker faktiskt att Pentax marknadsför sig riktigt dåligt för övrigt. Jag ser mest bara på forum osv som pratar om objektiv och väntar på leveranser.

Så kanske man inte ska se det som att det inte håller vad de lovar (ok att 60-250 är sen, men en hel del har kommit också) men hypen känns det mest som att det är vi själva som står för.

Vilket är synd för jag tror att Pentax skulle må bra av att lite mer reklam. Men som sagt, inte utan att kunna leverera, för till slut börjar man glo på annat system.

Jag hoppas att de har dragit ut på tiden för att göra 60-250 till en superglugg för jag är inte imponerad av de testresultaten jag sett på befintliga Starobjektiv...
 

Zewrak

Aktiv medlem
Chewbacca skrev:

Jag hoppas att de har dragit ut på tiden för att göra 60-250 till en superglugg för jag är inte imponerad av de testresultaten jag sett på befintliga Starobjektiv...
Kan inte påstå att jag tycker DA* 300 verkar undermålig i alla fall :). För övrigt är jag inte särskilt intresserad faktiskt. Men å andra sidan, är inte särskilt imponerad i någon annan tillverkares heller. Inte så att jag tappar hakan direkt bara för att det står L i namnet.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
I ärlighetens namn har jag aldrig provat någon. Men tester läser jag ju för man är ju sugen. Och Star ska ju vara Pentax "top-of-the-line".
Men jag förväntar mig ett superduperobjektiv utan fel. Finns väl inte till något märke men...
Jag är svårflörtad bara. Sitter trots allt bara med kitgluggen, samsung 50-200 o tamron 90 macro. Macrot tveklöst bäst.

Så jag blir nog glad över kvalitén i ett Star om jag nu skaffar mig ett nån gång :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Yupiteru skrev:
Pentax 60-250 f4

Batterigreppet är inte Pentax fel, nej, men de har samma importör i Sverige.
Nej, Pentax importerar inte sånt som det står Samsung på. Tyvärr så passar inte Pentax-greppet så bra på Samsung:
http://pentaxlife.com/d-bg2-battery-grip-doesnt-fit-samsung-gx-10
Samsungs variant lär vara bättre oxå...
Samsung verkar fortfarande finnas på:
http://www.focustrading.se/Index.aspx
På Samsungs hemsida hittar jag bara kompakter...dom skulle ta över DSLR för ett bra tag sen...
Mejla och fråga om dom tänker ta in den...

Pentax DA*60-250/4 visades första gången innanför glas på Photokina 06 tillsammans med DA16-50 och DA50-135(bilden från Samsungs monter). Dom andra 2 har funnits ett tag så antagligen beror det på att Pentax ville Ändra/förbättra den?

2 år är en lång tid om den kommer i höst, men har dom lovat ett tidigare datum?
 

Bilagor

FotoZ

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför Pentax och den svenska filiaen ska anklagas för dålig logistik för att du får vänta på ett baterrigrepp till din Samsung.

I Sverige så importeras Samsung av Focus trading. Svenska filiaen av Pentax har inget med Samsung att göra. Pentax och Samsung har helt skilda distributionsnät.

Gällande 60-250 f/4 så är objektivet ute i betaversion nu och testas flitigt av fotografer världen över. Det är sant att Pentax har haft kraftfulla problem med objektivet och objektivet har redan designats om åtminstone tre gånger, men detta är inget logistikproblem. Detta är ett problem hos designavdelningen av objektiv.

Logistik handlar nämligen om leveranser från fabriken till konsumenterna. Det kan per definition inte finnas ett logistikproblem på en produkt som inte finns i tillverkning än.

Pentax har inte släppt ett lanseringsdatum för 60-250 f/4 därför att de fortfarande jobbar på att färdgiställa objektivet. Det är alltså inte färdigkonstruerat än.

I år har Pentax lanserat och levererat DA 18-55 II, 200 f/2.8, 300 f/4, 55-300 f/4.5-5.8 och DA 35 f/2.8 Macro Limited. Alla dessa levererades, fanns i butik, när Pentax sa att de skulle finnas ute i butik.

Nya DA 17-70 f/4 är på ingång till butikerna nu, det är i tillverkning och har redan börjat att skeppas ut från fabriken och det börjar dyka upp både här och där. Precis som det skulle "slutet av juli" var det officiella beskedet från Pentax.

Sedan väntar DA 55 f/1.4

Dessa står på tur innan 60-250 f/4:an.
Därför att dessa är färdigkonstruerade, och det är inte 60-250:an än. Uppenbarligen har Pentax givit andra objektiv förtur, de har alltså ändrat sin prioritering och ordningen på vilka objektiv som skulle komma ut när - delvis beroende på att Pentax har stött på problem i designen av 60-250:an.

Gällande reklam så har jag sett reklam för K20D och k200D i landets ledande fototidningar, så visst gör de massa reklam.

I övrigt så tycker jag leveransproblemen är överdrivna. Det klagades ju här på att ingen vågade köpa DA 35 Macro för det inte fanns i lager. Jag beställde det och tre dagar senare låg det hemma på posten hos mig. Och detta för ett objektiv som inte fanns i lager...

Sant är att svenska onlinebutiker och andra butiker inte lagerhåller alla objektiv, det är bara ett fåtal som de har i sitt eget lager. Däremot så har Pentax själva ett större lager. Så även om butiken inte har det i lager hos sig, så brukar det ta 1-2 dagar för dem att få det från Pentax om Pentax har det i lager. Lagerhållningen hos Cyberphoto m fl avspeglar inte alls lagerhållningen hos Pentax, de datorsystemen för lager är inte ihopkopplade.

Därför kunde jag få ett icke-lager objektiv på tre dagar, därför att Pentax hade det i lager även fast Cyberphoto inte hade det. Och hade jag väntat med att beställa tills Cyberphoto skulle visa "i lager" hade jag säkert fortfarande suttit och väntat nu istället för att använda objektivet. :)

Sant är dock att på flera objektiv, särskilt nysläppta, så finns det en högre efterfrågan än tillgång. Första sändningen av DA 35:an var slutsåld innan den ens hade levererats, därför att så många hade skrivit upp sig på kölistan. Fast när andra sändningen kom så var det ingen kö längre, då hade kö-kunderna redan fått sina och det fanns flera över till de som inte stod i kön.

Detta upplever många kunder av andra kameramärken också, att det är kö på nysläppta produkter för det tar ett tag innan fabriken har hunnit tillverka upp så många att det kan lagerhållas.
 
Senast ändrad:

FotoZ

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite väl magstarkt att säga att Pentax rent allmänt har problem därför att de har tagit tid på sig att lösa konstruktionsproblemen med 60-250 f/4:an. Alla de objektiv som Pentax har leverat i tid då, har ni redan glömt bort dem?
Men det är väl så, 10 bra nyheter stjälps av en dålig nyhet och så plötsligt minns ingen de bra nyheterna längre fast de var fler än den dåliga nyheten.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
55 mm 1,4 som ska komma ska dessutom vara ett Star enligt roadmappen, alltså vädertätat och med SDM. Likaså ett 30 mm utan nämnd ljusstyrka (det kanske inte kommer i år men det är med på listan).
Även ett DA 15 mm Limited
 

Zewrak

Aktiv medlem
FotoZ skrev:

Men det är väl så, 10 bra nyheter stjälps av en dålig nyhet och så plötsligt minns ingen de bra nyheterna längre fast de var fler än den dåliga nyheten.
DA* 16-50 har väl haft en massa problem också? Om det är 2 av 10 så är det rätt hög procent. I och för sig olika problem kanske. Det ena är försenat, vilket för mig är bättre än att det släpps med en massa problem. Men 16-50 släpptes uppenbarligen för tidigt, med tanke på problemen.

För mig får de gärna ta den tid de behöver, bara det är en bra produkt när den väl kommer och jag slipper byta den x antal gånger innan jag får en acceptabel kopia.

Fast åter igen, spelar inte mig personligen någon roll, eftersom jag inte kan se att jag köper något av dem inom en snar framtid :).
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Jag väntar också hellre några månader till om det betyder att man minskar risken betydligt för att få ett ex med några mindre (eller större) fel.
Att börja krångla direkt efter köp är inget roligt alls. Har aldrig hänt mig men jag kan lätt förstå hur det känns.
 
ANNONS