Annons

Dum fråga om snabba vs långsamma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:
Det där stämmer inte alls, det säger ju sig själv (det ena släpper in mycket mer ljus).
Du får så många steg snabbare slutartid över hela registret som det skiljer i bländaresteg mellan objektiven. Mäter jag på exakt samma ställe på ett vitt kort med två olika 50mm, ett 1.8 objekt tiv på f8 får jag tiden 640 (kass med ljud i rummet) mäter jag på f8 med ett 2.8 objektiv får jag 500 i slutar tid. Det är alltså inte bara att du kan kommer ner i bländarevärde på ett snabbare objektiv, det är lika mycket snabbare på alla bländarevärden.

/Magnus
Du har helt fel Magnus. Tar du med f/8 så är det samma tid. Under förutsättning det är samma brännvidd , mätmetod o.s.v....
f/1,8 släpper ju in mycket ljus när du tar på just f/1,8. Tar du på f/8 så släpper objektivet ju inte in mera ljus än det ska på just f/8 :)
 

TigerSoul

Aktiv medlem
Jag använder faktiskt sökaren väldigt lite p.g.a att min A350 har en välutvecklad lcd med snabb AF, faktiskt den första kameran där det verkligen funkar. Sen är ju smaken som baken men för mig är det idealiskt. Att stå o titta i en sökare är inget jag vill gå tillbaka till, bara för att ha tillgängligt i specialsituationer etc.

Ja då vet vi lite om varför det heter "snabb" lins då, lätt misstolkat minst sagt.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Du har helt fel Magnus. Tar du med f/8 så är det samma tid. Under förutsättning det är samma brännvidd , mätmetod o.s.v....
f/1,8 släpper ju in mycket ljus när du tar på just f/1,8. Tar du på f/8 så släpper objektivet ju inte in mera ljus än det ska på just f/8 :)
Okay, jag ger mig, jag har fel!

Undrar var jag fått det ifrån?

/Magnus
 

TigerSoul

Aktiv medlem
magnus:

troligen från samma idé som jag hade, men jag minns inte heller varför jag trodde det. Konstigt det där, nu vet vi iaf.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Eh? News för mig, hur vet man det? var anges det? Vad menas med det?
Autofokus med fastdetektering använder utkanten av linserna för att mäta fokus, ungefär som en "range finder"-sökare (t.ex. Leica). Det är därför de inte fungear med lägre ljusstyrka; AF-sensorerna hamnar då i skugga.

Se denna beskrivning. Sista meningen i stycket som börjar med "Phase detection" beskriver dessa AF-sensorer som enbart fungerar med objektiv som har högre ljusstyrka.
 

LasseL

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Du har helt fel Magnus. Tar du med f/8 så är det samma tid. Under förutsättning det är samma brännvidd , mätmetod o.s.v....
f/1,8 släpper ju in mycket ljus när du tar på just f/1,8. Tar du på f/8 så släpper objektivet ju inte in mera ljus än det ska på just f/8 :)
hahaha! Jag kunde inte sagt det bättre själv...
 

KGS

Aktiv medlem
Göran Larsson skrev:
Autofokus med fastdetektering använder utkanten av linserna för att mäta fokus, ungefär som en "range finder"-sökare (t.ex. Leica). Det är därför de inte fungear med lägre ljusstyrka; AF-sensorerna hamnar då i skugga.

Se denna beskrivning. Sista meningen i stycket som börjar med "Phase detection" beskriver dessa AF-sensorer som enbart fungerar med objektiv som har högre ljusstyrka.
DET köper jag förstås, det är därför AF inte fungerar med telekonvertrar om inte ljusstyrkan är tillräckligt stor innan, men vad betyder 5,6 sensor?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
DET köper jag förstås, det är därför AF inte fungerar med telekonvertrar om inte ljusstyrkan är tillräckligt stor innan, men vad betyder 5,6 sensor?
Det betyder att den sensorn har en geometri som gör att den behöver ett objektiv med en ljusstyrka på f/5.6 för att inte hamna i skugga. Sony Alpha 700 har även en sensor för f/2,8. Den har en geometri som gör att den behöver ett objektiv med en ljusstyrka på f/2,8 för att inte hamna i skugga. Fördelen är att sensorn blir mer exakt pga längre avstånd mellan de två bilder som jämförs.

Jämför med dina egna två ögon. Om du tittar ut genom ett för litet hål i en vägg kan båda ögonen inte se samma föremål på andra sidan väggen. Du kan därför inte bedömma avståndet ordentligt. Med ett större hål kan du det. Om du skulle ha ett större avstånd mellan ögonen skulle du kunna avgöra avstånd mer exakt, men hålet i väggen måste bli större.
 

KGS

Aktiv medlem
Så ett 2,8 objektiv skulle inte göra samma nytta på en "5,6 sensor" eller vad försöker du säga? Jag har aldrig hört begreppen förut och är mycket skeptisk. Sökaren använder alltid största bländare, därför blir den ljusare i ett "snabbt" objektiv och det gäller väl för alla systemkameror, eller har jag missat något?

Vilka kameror av sony/minoltas skulle t ex ha 5,6 sensor!?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Så ett 2,8 objektiv skulle inte göra samma nytta på en "5,6 sensor" eller vad försöker du säga?
En AF-sensor konstruerad för att fungera med ett objektiv med ljusstyrka f/5,6 eller bättre fungerar lika bra så länge ljusstyrkan är f/5,6 eller bättre. Jämför med dina ögon som fungerar för avståndsbedömning så länge hålet i väggen har en storlek som motsvarar avståndet mellan ögonen eller mer. Ett större hål gör inte avståndsbedömningen bättre.

Vissa kameror har en eller flera extra AF-sensorer konstruerade för objektiv med ljusstyrka f/2,8 eller bättre. Detta gör att de kan bli mer exakta men kräver ljusstarkare objektiv. Jämför med om du skulle ha 50 cm mellan ögonen. Då skulle du behöva ett större hål i väggen för att kunna bedömma avstånd.

HDFS) (KGS skrev:
Jag har aldrig hört begreppen förut och är mycket skeptisk. Sökaren använder alltid största bländare, därför blir den ljusare i ett "snabbt" objektiv och det gäller väl för alla systemkameror, eller har jag missat något?
Ljusstyrkan har inte så stor betydelse så länge AF-sensorn kan urskilja kontrastskillnader. Kom ihåg att om AF fungerar med f/5,6 så gäller det både i solsken och på kvällen. Det duger alltså inte med f/16 i solsken och f/4 på kvällen. Det är inte ljusstyrkan som skiljer AF-sensorer tillverkade för f/5,6 och f/2,8, det är geometrin.

Geomerin är också anledningen till att ett Minolta/Sony-hus klarar av AF med 500/8 spegeltele. Det fungerar trots f/8 men räddas av ett spegelteles konstruktion med en stor diameter.

HDFS) (KGS skrev:
Vilka kameror av sony/minoltas skulle t ex ha 5,6 sensor!?
Alla. Sony Alpha 700 har dock en extra AF-sensor som används om den centrala AF-sensorn är aktiv och ett objektiv med f/2,8 eller bättre är monterat på kameran. AF blir då mer exakt.
 

larsborg

Aktiv medlem
__________________________________________________
Kristian Tigersjäl skrev:

Jag använder faktiskt sökaren väldigt lite p.g.a att min A350 har en välutvecklad lcd med snabb AF, faktiskt den första kameran där det verkligen funkar. Sen är ju smaken som baken men för mig är det idealiskt. Att stå o titta i en sökare är inget jag vill gå tillbaka till, bara för att ha tillgängligt i specialsituationer etc.
__________________________________________________

Jag kan förstå dig, att titta i den lilla sökaren till Sony A350 gör ingen glad, den sökaren är en av de minsta bland de nuvarande D-SLR APS-C!
Men, försök sikta kamerahuset, med ett 400mm tele, genom live-viewn (lcd), lycka till, jag lovar, att du blir trött!
Titta i en sökare bara vid "specialsituationer", menar du, jorå, då gör jag det alltid, när jag fotar, särklassigt enkelt, titta rakt fram
genom en sökare, ha bra stöd, med armarna mot kroppen!

Det var därför jag köpte snikvarianten, A200, den har den största sökaren bland de tre A200, A300 och A350, live-viewn är inget jag saknar.

__________________________________________________
Göran Larsson skrev:

Det betyder att den sensorn har en geometri som gör att den behöver ett objektiv med en ljusstyrka på f/5.6 för att inte hamna i skugga. Sony Alpha 700 har även en sensor för f/2,8
__________________________________________________

Vilka kameror av sony skulle ha 2,8 eller 5,6 AF-sensorer?
Är det inte alltid bäst, att ha ögonen/AF-sensorerna så långt isär, som möjligt, för snabbt bestämma avståndet? Bara ett avstånd mellan sensorerna, måste vara enklare, att konstruera än ha variabelt avstånd mellan sensorerna?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
larsborg skrev:
Vilka kameror av sony skulle ha 2,8 eller 5,6 AF-sensorer?
Alla har f/5,6. A700 har dessutom en extra central sensor för f/2,8.

larsborg skrev:
Är det inte alltid bäst, att ha ögonen/AF-sensorerna så långt isär, som möjligt, för snabbt bestämma avståndet? Bara ett avstånd mellan sensorerna, måste vara enklare, att konstruera än ha variabelt avstånd mellan sensorerna?
Naturligtvis är det bättre med stort avstånd, men då fungerar det inte med objektiv som har för låg ljusstyrka. Åter igen 1: om hålet i väggen är mindre än avståndet mellan ögonen kan man inte bedömma avstånd.
Åter igen 2: det är inte ljusstyrkan som är det primära problemet, det är diametern på största bländaren så som den upplevs sedd från AF-sensorn. Blir den för liten kommer AF-sensorn att hamna i skuggan (för litet hål i väggen).
 

larsborg

Aktiv medlem
Det betyder att den sensorn har en geometri som gör att den behöver ett objektiv med

__________________________________________________
Göran Larsson skrev:

Naturligtvis är det bättre med stort avstånd, men då fungerar det inte med objektiv som har för låg ljusstyrka. Åter igen 1: om hålet i väggen är mindre än avståndet mellan ögonen kan man inte bedömma avstånd.
Åter igen 2: det är inte ljusstyrkan som är det primära problemet, det är diametern på största bländaren så som den upplevs sedd från AF-sensorn. Blir den för liten kommer AF-sensorn att hamna i skuggan (för litet hål i väggen).
__________________________________________________

Det här skall undersökas, intressant, jag misstror dig inte alls!
Men, ändå, nog har ljuset på objektet, minst lika stor betydelse, för att AF-sensorerna skall kunna mäta avståndet korrekt, vid dåligt ljus missar ibland AF-sensorerna, liksom vid ett objektiv, med låg ljusstyrka (slow lens).
Dåliga ljusförhållanden och ett objektiv med låg ljusstyrka ger samma effekt i sökaren, - en relativt mörk sökare = låg kontrast på objektet, alltså ganska svårt för AF-sensorerna att bestämma avståndet!
Hjälpblixt eller IR belysning, samt MF är det enda, som då fungerar, om avståndet skall kunna ställas in korrekt!
 

Anddje

Aktiv medlem
Re: Re: Dum fråga om snabba vs långsamma objektiv

Göran Larsson skrev:
Alla har f/5,6. A700 har dessutom en extra central sensor för f/2,8.
Måste Sonys nya ha 5.6 för att kunna använda AF? Vad uselt. Minoltas kameror klarade ju 8.
 

TigerSoul

Aktiv medlem
Jag kan förstå dig, att titta i den lilla sökaren till Sony A350 gör ingen glad, den sökaren är en av de minsta bland de nuvarande D-SLR APS-C! Men, försök sikta kamerahuset, med ett 400mm tele, genom live-viewn (lcd), lycka till, jag lovar, att du blir trött! Titta i en sökare bara vid "specialsituationer", menar du, jorå, då gör jag det alltid, när jag fotar, särklassigt enkelt, titta rakt fram genom en sökare, ha bra stöd, med armarna mot kroppen!
- Inga problem, jag tycker dit kameran på en tripod ;) Men visst det här är smak och tycke o jag vet att de flesta från system världen är förälskade i sina sökare. Jag har inte kört system på många många år o ist blivit van vid lcd'n och finner det sättet mycket bättre. Båda har för o nackdelar givetvis, men då lcdn är jäkligt viktig för mig var valet av kamera enkelt då det bara finns 2 kameror i huvud taget som har en fullt fungerande lcd funktion.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Dum fråga om snabba vs långsamma objektiv

FILM) (Anddje skrev:
Måste Sonys nya ha 5.6 för att kunna använda AF? Vad uselt. Minoltas kameror klarade ju 8.
Det är väl endast med specialfallet 500/8 REFLEX som AF fungerar vid f/8. Har du något annat exempel?
 

TigerSoul

Aktiv medlem
Skumt nog så står det att alla A-kameror ska kunna ta alla A-objektiv och det finns faktiskt några riktigt ljusstarka där, minst 1.4 iaf, hur förklarar man det?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
pluto2 skrev:
Skumt nog så står det att alla A-kameror ska kunna ta alla A-objektiv och det finns faktiskt några riktigt ljusstarka där, minst 1.4 iaf, hur förklarar man det?
Förklarar vad? Tror du att en AF-sensor konstruerad för f/5,6 eller bättre inte skulle fungera med ett objektiv med f/1,4?

Att det fungerar med f/1,4 är samma som att du kan titta ut genom ett fönster som är större än avståndet mellan dina ögon och bedömma avstånd. Med det stora fönstret (f/1,4) skulle du kunna haft ett större avstånd mellan ögonen och därmed kunna bedömma avstånd mer exakt.

AF-sensor för f/5,6 fungerar med objektiv med f/5,6 eller bättre.
AF-sensor för f/2,8 fungerar med objektiv med f/2,8 eller bättre och ger exaktare AF än AF-sensor för f/5,6.
 
ANNONS