Annons

En knepig situation. Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

jojoha

Ny medlem
Hej!

Historik: Jag har ägt en nikon d70 i två år efter att ha köpt den begagnad. Den har varit använd under fjällvandringar och massor av skidåkning i alperna bl.a. Den har fungerat utmärkt och fyllt sin funktion ypperligt som äventyrs kamera.

Problem: Kameran har pajat och jag har skickat den på lagning. Tydligen var det större problem än befarat så räkningen beräknas landa på knappt 5000:-. Min fråga är som följer.

Vad är bästa lösningen?

Alternativ 1: Jag låter företaget (kamerateknik) laga min kamera för 5000:-. Ingen garanti men väl en noggrann genomgång och kameran tillbaka- fungerande.

Alternativ 2: Jag låter företaget byta stommen på mitt objektiv (en av grejerna som skulle lagas) men struntar i kamerahuset - 1500:-. Sedan köper jag ett nytt kamerahus (d80 förslagsvis) för ca 5000:-. Då får jag en ny kamera (garanti + vissa förbättringar jämfört med d70) och använder mitt gamla objektiv. Totalt ca 6500:- Uppgradera för 1500:-?

Alternativ 3: Jag låter företaget skrota min kamera 800:- eller skicka hem den oreparerad 1000:-. Sedan köper jag en helt ny typ av kamera (system eller kompaktkamera) och då något som passar mina behov:
* liknande funktioner som d70 + Nikkor AF-S DX 18-70 * en kamera som lämpar sig till mitt största fotointresse: skid-fotografering * möjlighet att köpa till zoom eller integrerad zoom.

Eller annat alternativ.

Jag har inga större pengar än 6500:- att röra mig med.

Väldigt tacksam för svar.
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
En tanke
Du har ingen försäkrning som täcker haveriet?
Låter ju som ett mekaniskt haveri då du nämner objektivet.

I så fall står väl försäkringsbolaget för beslutet vad göra?

Roine
 

jojoha

Ny medlem
Försäkringsbolaget gav mig 2300:- och då väljer jag själv vilket alternativ jag väljer.

Så frågan återstår:

Alternativ 1: min trogna d70 för ca 3700:-

Alternativ 2: uppgradera till en d80 för 4200:-

Alternativ 3: Jag är på helt fel spår angående vilken kamera jag använder och tar 1500:- efter reparationen och köper något helt annat.

tacksam för bedömning.
 

DaMoose

Aktiv medlem
Se på det i rent ekonomiska termer. Du lägger inte ner 3700:- på att laga något som inte är värt 3700:- efteråt. (Den enda anledningen som jag ser är att kameran skulle ha ett stort affektionsvärde för dig men jag har svårt att se någon fästa sig så pass mycket vid en gammal kamera.)
Även om kameran säkert skulle fungera jättebra efteråt så är den fortfarande uppbyggd av elektriska komponenter och det kan ju gå sönder något annat efter 1 månad, t.ex. en kondensator som torkar ut eller liknande. Då känner man sig inte så lyckad.
 
ANNONS