Annons

Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik F

Aktiv medlem
Fick en K20D idag när jag reklamerat min K10D för att den frontfokuserade.
K10D fokuserade alltid lika mycket framför och var väldigt exakt.
K20D däremot, har aldrig sett så mycket fronfokus, inte ens funktionen för att rätta till AF är inte tillräcklig. Det värsta är att den inte ens alltid är framför, men oftast, är den inte framför så är den långt bakom.

Nu är frågan, har någon en pentax som fungerar? jag har aldrig sett någon ännu iaf ångrar som *** att jag valde pentax.

Ska ladda upp lite fokustest bilder senare ikväll, men vill gärna höra lite synpunkter och kommentarer.

MVH Henrik
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det kanske är så illa att man inte lagt lika mycket tid på att vara noggrann med af, just då det går att justera =)

Använde du samma optik? Kanske är det objektivet som är dåligt justerat?
 

Henrik F

Aktiv medlem
Det är samma optik jag testar med som jag hade till k10n
sigma 24-70/2.8 och Pentax 50/1.4
mitt 18-55 blev förstört av zieger teknik, så det tog ÅF tillbaka också.

Jag tycker iallafall autofokusen ska vara nära rätt iaf, inte helt slumpmässigt konstig, verkar variera på avstånd har jag märkt nu.
Nåväl, ska testa vidare sen ska jag visa vad jag kommer fram till.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Enda gången jag har fått justera något av mina fotogrejer var ett icke Pentax objektiv, ett Tamron 28-75/2.8.

Annars har alla mina hus, *istDL, K100D och K20D fokuserat bra. Även mina Pentaxgluggar har fokusert bra.

Jag har märkt att ljusstarka gluggar har haft svårt ibland att hitta rätt fokus och alla de hus jag haft, har haft problem att fokusera i motljus...
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej

Jag har en K10D och är väldigt nöjd, har du fokusproblem med båda objektiven? Sigmas 24-70 är känt för att ha fokusproblem om man läser recensioner och forum, har både kameran och objektivet ett fokusfel så är det ju kört. Sedan visar sig fokusproblem mer på ljusstarka objektiv.

Jag har ytterligare två kompisar i fotoklubben som använder Pentax en K20D och en har K10D ingen har några fokusproblem.

Sedan har jag märkt att om man har kontinuerlig autofokus på så kan den skifta fokus lite hur som om man rör kameran det minsta, kör som regel inte i det läget.
 
Senast ändrad:

Henrik F

Aktiv medlem
Låter hoppfullt iaf att det finns folk som har fungerande :D
Mitt 24-70 fokuserar lika bra som 50/1.4 och 18-55/3.5-5.6 så jag har väl haft tur med det iallafall antar jag.
 

Henrik F

Aktiv medlem
Här är lite test bilder, märkte att vid högre iso (800 och uppåt) så blir kanterna blåa. Som värst då på iso 6400 där den färgar hela bilden.

Här är då fokustest med 50/1.4 och 24-70/2.8 på 50 respektive 70mm

Sedan en testbild med lock på för att se hur mycket som färgas blått, och en bild mitt i ingenting med samma känslighet. Andra k20D ägare, blir det så här för er också?
 

Bilagor

Henrik F

Aktiv medlem
Sorry för trippelpost, har skickat kameran på service idag, uppdaterar så fort jag får reda på nåt nytt.
Medans vill jag bara att fler ska se den så jag får höra om fler har/haft samma problem som jag.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Min K20 med serienummer 2895078, köpt i april förra året har aldrig visat tecken på front- eller bakfokus. Jag har både Pentax och Sigmaobjektiv. Vare sig på mina zoomar eller mitt FA 50/1,4 har krånglat, i alla fall vid normalt användande, jag har aldrig känt behov av att testa mot Testtavla.
Jag har inte heller märkt av några heta pixlar.
Hoppas det löser sig för dig, för K20:an är en toppenkamera.

//Peter
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Här är lite test bilder, märkte att vid högre iso (800 och uppåt) så blir kanterna blåa. Som värst då på iso 6400 där den färgar hela bilden.

Här är då fokustest med 50/1.4 och 24-70/2.8 på 50 respektive 70mm

Sedan en testbild med lock på för att se hur mycket som färgas blått, och en bild mitt i ingenting med samma känslighet. Andra k20D ägare, blir det så här för er också?
Fokusbilderna ser inte roliga ut. Om man tar en bild med locket på och inte sökaren är täckt, så läcker det in ljus genom sökaren som ger nåt på sensorn(och även påverkar ljusmätaren i dagsljus)(utan objektivlock). Tycker bilden efter går lite i lila över större delen av bilden, har du använt auto-vitbalans?
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej, jag har en K10D, märkte inga problem med "kit objektivet" ej heller med mitt Tamron 70-300/4-5,6 men när jag köpte ett Tamron 28-75/2,8 började problemen, fick 3 objektiv utbytta, slutligen skickades både kamera och objektiv för kalibrering.
Jag fick då höra från Kameraservice i Kungsör att problemet oftast finns i kameran och att Canon's instegsmodeller är värst.

Kruxet är att skärpedjupet på ett ljusstarkare är kortare än på dom billiga objektiven fullt öppna så kamerans fokusfel visas kanske först då, påverkar ju även AF:en.

Efter kalibrering av både kamera och objektiv är jag nöjd, det är fortfarande inte 100% men helt ok.

Har en foto kompis i klubben som kör en K20D och är helnöjd, hon kör mest makro och har inga problem med front/bak fokus.
 

pentaxZ

Aktiv medlem
Har precis fått hem mitt Tamron 28-75 från service i tyskland. Min K20D är tyvärr också inne på servece, dock för att den gick i golvet så att plast gick sönder. Väntar hem den i dagarna. Objektivet skickades in för att det frontfokuserade i 28mm och bakfokuserade i 75mm. Har en del andra obektiv, sigma och pentax. Ingen av dem visar samma problem. Är ganska säker på att felet ligger i objektivet. Synd, då 28-75an är extremt skarpt. Ska bli intressant att se hur det blir när jag slutligen får hem kameran.
 

Henrik F

Aktiv medlem
Fokusbilderna ser inte roliga ut. Om man tar en bild med locket på och inte sökaren är täckt, så läcker det in ljus genom sökaren som ger nåt på sensorn(och även påverkar ljusmätaren i dagsljus)(utan objektivlock). Tycker bilden efter går lite i lila över större delen av bilden, har du använt auto-vitbalans?
Jo, att den påverkar ljusmätningen har jag också erfarit, men tycker ändå att den borde inte släppa in ljus när man tar bilden? är konstruktionen så dålig?
Vet att på dessa 2 bilder så hade jag inte sökaren täckt eftersom jag testade live view, men har testat andra gånger då jag haft ögat i sökaren och fått samma resultat, och där jag haft närmast obefintligt ljus bakom mig.
Jag körde på glödlamps preseten i vitbalans inställningen vill jag minnas.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Mina *ist DS och K10D fokuserar alldeles utmärkt med mina Pentax-objektiv, men uppvisar ett smärre fokusfel med Sigma AF 24 f/2.8. Det är samma för båda kamerorna, så felet ligger i objektivet.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Byt inte din pentax

Hej!!

Försök att få den fixad men byt inte den.

Pentax är en underbar kamera k10 och k20.

Det kan hända att du fått ett dåligt ex. min är klockren i alla fall.

Kolla med service innan du gör något. Vill inte att du går miste om en så bra kamera pga. ett dåligt ex.

Mvh Emil
 

Norra norrland

Avslutat medlemskap
Pentax och fokus

Är ägare av en K20D och använder ett sigma 17-70.
Har ett frontfokusfel som på ett avstånd av 2 deci är ca 10 mm, trots att jag kompenserat maximalt i mjukvaran. Därefter avtar felet för sedan upphöra helt på ca 1 meters avstånd.

Upplever detta inte som ett problem eftersom vid närbildsfoton så fokuserar jag alltid manuellt.

För övrigt som gammal manuell analogplåtare så tycker jag att K20D:n leverar bildfiler av utmärkt kvalitet.

mvh
 
ANNONS