Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentaxforum i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Punkk

Avslutat medlemskap
Som kuriosa kan jag tillägga att jag var på studentfirande i fredags och där såg jag förutom min egen K200, både en annan K200 och en K20 smattra bland pubilken.
K200-ägarinnan gick senare förbi mig och vi nickade lite coolt i samförstånd när vi såg vilka kameror vi hade.
:)

Att äga Pentax är som att åka till nåt annorlunda ställe i världen och sen träffa på svenskar..man börjar kommunicera bara för den sakens skull. Att ha Canon/Nikon är som att åka till Thailand eller Kanarieöarna och man får vara bra påhittig för att undvika svenskar....
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Om ni inte har alltför bråttom skulle vi kunna lägga första träffen i början av juli. Jag ligger ruskigt tidigt i kön på Scandinavian för en k-7 och då kanske både jag och några till hunnit fått våra nya kamerahus. Det vore väl mumma att träffas då?

Låter inte så dumt, hänkar nog på om jag är hemma!
 

quarc

Aktiv medlem
Skall vi be David skapa en grupp och testa? Den går ju alltid att ta bort igen antar jag om det inte blir så mycket aktivitet.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Jag tror det är dumt att skapa en ny grupp när det redan är väldigt lite aktivitet i den befintliga avdelningen.

Iom att inläggen i intressegrupperna inte syns i indexet på huvudsida så riskerar inläggen i dessa grupper bli förbisedda av de allra flesta.
 

icho

Aktiv medlem
eller så kommer det att bli riktigt besökt av alla pentaxianer... Jag skulle iaf lägga det i favoriter!
 

quarc

Aktiv medlem
Problemet med vårt forum är ju att det endast handlar om teknik. Pentaxfolk är ju kända för att mest vara intresserade av att fotografera, så det kanske inte passar alla. (I verkligheten är det nog inte så stor procentuell skillnad mellan märken). I en grupp skulle vi kanske få till lite mer fotograferingsfokus istället för bara teknik... Man måste i så fall iofs fråga sig varför man skulle ha en särskild grupp för Pentax. Men eftersom vi är en så liten grupp, så kanske detta är något som är gemensamt och som kan skapa en aktiv grupp? När det gäller teknik är vi väl bara 10-15 riktigt aktiva, vore ju roligt om vi kunde få 100 som aktiverar sig när det gäller fotodiskussioner? Och om det inte funkar, är det ju bara att lägga ner. Jag tror dock det kan finnas fördel av att diskutera teknik på en plats, och fotografi, dela bilder, föreslå fotorundor, osv på en annan plats. Eftersom jag inte vet hur många som är Pentaxianer, eller hur många som tycker det är töntigt att gruppa beroende på kameramärke (vilket det väl i viss mån är) så är det svårt att gissa hur många som kan tänkas delta.
Den allra största fördelen är väl att man slipper troll, eftersom medlemmar i en grupp måste godkännas och kan uteslutas om jag förstått det hela rätt. Inte för att vi har särskilt stora problem med det, men ändå en fördel.
 

RichSwe

Medlem
Bara för att en Pentax-forum på svenska skapas behöver ju inte det betyda att folk försvinner härifrån?
 

hence84

Aktiv medlem
Till att börja med kan jag berätta att jag om mina rte kompisar alla kör Pentax.
Först köpte jag en K200D, sen kom Lars med en beggad K10D och sedan Henrik med en K20D.
Vi började även umgås med Mattias som har en K10D sen den lanserades. Så Sundsvall har en liten gruppering med Pentaxianer iallafall. Vi brukar åka ut på Photomissions med olika mål i sikte och en hel del kaffe.

Vad gäller forum har jag nog börjat ändra mig, visst det vore trevligt med ett pentaxforum men fotosidan fungerar mycket bra. Om vi istället skapar en grupp här på sidan fungerar nog det bättre, och skulle det inte göra det är det bara aqtt stänga den.

Så upp med gruppen, jag hjälper gärna till.

Mvh Henric
 

Termik

Aktiv medlem
En grupp blir väl bra, lovar och kommentera lite mera.. men en träff, gärna i Stockholm vore kul!
 

ulfaspen

Aktiv medlem
Hojt!

om ni vill så får ni gärna starta en Pentaxgrupp här under Grupper. Hojta isåfall.
Det är bara trevligt att få ventilera olika frågeställningar med "besläktade", vi har ju ett gemensamt intresse att ta bilder med våra fina Pentaxkameror. Det är ett anrikt märke (sedan femtiotalet).

Utökade mitt "stall" igår med några stycken på LP-auktionen.

Jag är gärna med!

Mvh // Ulf Aspeqvist i Norrköping
 

roxy

Medlem
Jag är i Gbg-området! I alla fall i sommar.

Som kuriosa kan jag tillägga att jag var på studentfirande i fredags och där såg jag förutom min egen K200, både en annan K200 och en K20 smattra bland pubilken.
K200-ägarinnan gick senare förbi mig och vi nickade lite coolt i samförstånd när vi såg vilka kameror vi hade.
Vad kul!
Om vi är några stycken så kanske vi också kan ses o utbyta ideer!Ett geek meet...
Jag är verkligen med om det blir en grupp med pentaxianer här på fotosidan! Kan ju inte bli bättre!!
 

snysop

Aktiv medlem
GBG Pentax geek meet... :)

Här är en till (nästan) GBG'are med Pentax. Började min Pentax-bana med *ist DS och gick över till K10D som jag har kvar och älskar än idag. Har satsat på optik istället för att byta kamera men jag är sugen på K-7'an. Om K10D-batterigreppet hade passat på K-7 så hade den varit ett helt-klart-köp. :D
 

retroflex

Aktiv medlem
Jag är också en pentaxian i Gbg. Kör fortfarande med min gamla trotjänare *ist DS, men har blivit helt såld på K-7 så det måste nog bli en uppgradering snart. :)

Kan tänka mig att haka på en träff.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Uppsala

Om det finns intresse för någon pentaxträff i Uppsala så är jag med. Har hittills bara fått underliga blickar på fotoklubben då man nämner att man använder pentax. Finns det fler pentaxianer i Uppsala?
Inte jag, hör till Stockholm egentligen men har
betydligt närmare till Uppsala där jag är mer hemtam..

Men det är kanske lite tunt med 3st på ett möte?
Troligen kryper det fram flera.
 

quarc

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig pipa upp till Uppsala för ett Geekmeet. I Stockholm har jag fotat varenda gränd, men Uppsala har jag bara fotat i några gånger. Blir ju lite exotiskt också att åka så långt norrut :)
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Vad kul!
Om vi är några stycken så kanske vi också kan ses o utbyta ideer!Ett geek meet...
Jag är verkligen med om det blir en grupp med pentaxianer här på fotosidan! Kan ju inte bli bättre!!
I den här tråden är vi ju i alla fall 5 stycken pentaxianer från gbg. Låter onekligen intressant!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Tycker

det är smidigast om vi startar trådar efterhand
med namn som Stockholm Pentax, Svedala Pentax
och Vilhelmina Pentax osv.
Eller förresten, varför inte Charlottenberg träffen
och Åland träffen, för Finländare finns väl med oxå?
I stället för "Sthlm: Pentax Geekmeet söndag den 5 juli"

Sen är det bara att köra på år efter år i dom trådarna.
Då ser man direkt i inkorgen att nåt är på gång.
 
Senast ändrad:

jido

Aktiv medlem
det är smidigast om vi startar trådar efterhand
med namn som Stockholm Pentax, Svedala Pentax
och Vilhelmina Pentax osv.
Eller förresten, varför inte Charlottenberg träffen
och Åland träffen, för Finländare finns väl med oxå?
I stället för "Sthlm: Pentax Geekmeet söndag den 5 juli"

Sen är det bara att köra på år efter år i dom trådarna.
Då ser man direkt i inkorgen att nåt är på gång.
Hm, om alla tycker det är en bra idé kan vi väl göra så. Själv tyckte jag det var bättre att hålla isär varje möte för att kunna se vilket datum träffen gäller. Det syns ju också direkt i prenumerationsmailet vilket datum uppdateringen gäller.

Och slutligen: om Geekmeet blir som andra sociala träffar jag varit på via fotosidan blir det lätt en mängd bilder från varje träff. Om allt ska ligga i en och samma tråd blir det rätt långa trådar. En tråd per möte tycker jag, men majoriteten bestämmer förstås. Bara vi får till det med våra möten. :)

/Jimmy
 
ANNONS