Gammal 2011-04-02, 11:03
Anders Östberg

Titanic skrev: Läser man inte en tidning för innehållet?

Jag noterade också att de bytt papper men det störde mig inte alls då jag prenumererar på fotosidan för att jag gillar artiklarna. Att sluta läsa en tidning för att de bytt papper på 34 av sidorna verkar ju bara... väldigt bortskämt.
Pappersbytet kan jag möjligen stå ut med, även om det är ett nedköp från tidigare. Däremot kan jag inte med kemikalielukten, det sitter till och med i fingrarna efter att ha bläddrat lite ... följer det med gasmask och gummihandskar med nästa nummer? :-/

Är det så här det är tänkt att vara framöver så kommer inte jag att läsa tidningen.
Gammal 2011-04-02, 11:18
Lunkanns

Jag fick min Kamera & Bild igår och den hade också någon konstig lukt som fastnade i fingrarna när man läst den.
Frågan är om det är samma tryckeri och det gått något knasigt där!
Gammal 2011-04-02, 15:33
Tvärfoto

Fick också en tidningen med en massa skräppapper i början.

Jag betalar för min prenumeration och förväntar mig att få vad jag betalar för.
Vill jag ha bilder och text på skräppapper kan jag köpa någon kvällstidning!

Blir det inget svar från redaktionen här på sidan så kommer jag att ringa och jaga dem på måndag.
Gammal 2011-04-02, 19:49
Bippla

Man kan kalla det bortskämdhet, men jag anser att fotosidan magasin ingår i min "lyxkonsumtion" och jag vill då unna mig bästa möjliga!

Det är ju bara sorgligt om de har gjort en kvalitetsförsämring för det drar helt klart ner på läsvärdet!!
Gammal 2011-04-02, 21:41
Eeros

Det är klrat att papperskvalitén spelar roll!
Särskilt om det är fråga om en fototidning, så spelar papperskvalitén stor roll för hur bilderna ser ut och upplevs. Samt har den stor betydelse för upplevelsen att läsa tidningen.
Gammal 2011-04-02, 22:10
virvar

Gör en massprotest och ta kontakt med redaktionen och kräv tillbaka resterande pengar samt för denna tidning och avbryt prenumerationen så lyssnar de!

Samma sak hände för några år sen här i Finland med den största tidningen som gick ihop med en alldeles fruktansvärt dålig tidning utan att något meddelats prenumeranter mm, följden blev en massflykt som de inte kunnat ta tillbaka igen trots mindre förbättringar samtidigt som priset gått upp. Riktiga fotografer och entusiaster mm böt till utländska tidningar och för mer kvalitet för mindre pengar och vad jag pratat med gänget så vill ingen gå tillbaka till denna, i samma veva kom det också ut en riktigt kvalitetstidning av fotografer för fotografer utan reklam och med högkvalitets tryck och papper.
Gammal 2011-04-02, 22:22
PFH

Jag känner nu att jag gjorde rätt som inte förnyade min prenumeration utan i stället tänkte köpa lösnummer med teman som intresserade mig.
Efter att ha läst här i forumet gick jag till affären och bläddrade i det nya numret. Det är inget jag tänker betala för. Som en del skriver här, torftigt papper och kemdoft.
Nä Fotosidan, gör om och gör rätt!
Gammal 2011-04-02, 22:41
vfx

Tummen ner
Jag måste säga att jag märkte de olika papperssorterna och tänkte mest - "Va, är det inte bara Cap&Design som höll på att tönta sig på det här sättet?" med ett leende i tankarna.

Däremot kemdoften gjorde att jag undrade vad de höll på med. Känns inte som en tidning man vågar läsa som sänglektyr längre, tänk om kudden fräter bort.

Jag tror INTE FS Magasin är miljömedvetet efter den doftupplevelsen...
Gammal 2011-04-03, 17:14
erik
Designansvarig

Tummen upp Pappersbytet
Tack alla för feedback, vi vill alltid höra vad ni tycker. Tråkigt att vissa anser det vara ett steg åt det sämre hållet, vi har länge diskuterat denna möjlighet till att växla papper i tidningen. Vår tanke är att särskilja artikel och nyhetsblocket mot bildkritiken och för att öka kvalitetskänslan samt läsbarheten i artiklarna. Att jobba med växlingar i papper i i tidningar är inte helt enkelt, och att detta skulle vara något för billiga tidningar är ogrundat.

Att obestruket papper skulle vara "fult" och "billigt" är såklart en subjektiv fråga, men generellt i tidningshyllorna är det numera obestruket papper som står för kvalitet och upplevelsen av lyx. Kort sagt går det trender även i papper, för ett antal år sen var bestruket "glossy" papper det lyxigaste och häftigaste. Sen finns det naturligtvis funktionella aspekter att väga in. Därav har vi inte ändrat på papperet i bildkritiken för att fokusera 100% på bilderna här. Obestruket papper har högre läsbarhet och ger ett lugnare kontrastförhållande, väl lämpat för längre artiklar och text, utan att kompromissa nämnvärt på bildkvaliteten.

Slutligen vill jag klargöra:
- Vi har inte gjort detta av budgetskäl
- Vi kommer utreda luktfrågan, och den har ingen miljökoppling. Tidningen är svanenmärkt.
- Vi utreder opaciteten och tryckkvaliteten i samarbete med tryckeriet.
- Vi väger in allas åsikter, negativa som de positiva vi fått och beslutar hur vi gör därefter.

Än en gång, tack för att ni bryr er!

Erik
Gammal 2011-04-05, 17:02
Tvärfoto

Hmm vad det gäller att det skulle bli högre läsbarhet som skulle vara lämpat för längre artiklar är nog upp till oss att bedömma, det är ju trots allt vi som betaler för tidningen!
Har aldrig sett frågan ute för diskussion här på forumet så det är nog era högst personliga åsikter eller rent ekonomiska vad du än bedyrar.
Text och bild på denna värdelösa papperskvalitet blir _mycket_ sämre!
Att det skulle vara obestruket papper som står för upplevelse av kvalitet och lyx är något som få tidningar i så fall har förstått och tydligen vi läsare också... Eller är det ännu en gång ni som vaknat med toppluvan på ?

Nej du... Fundera ni bäst ni vill!
Fortsätter ni med detta otyg så säger jag upp prenumerationen och kräver pengarna tillbaka då ni försämrat denna tidning å det grövsta! Detta var INTE vad jag beställde och betalade för!
Gammal 2011-04-05, 17:25
iBoat

Personligen gillar jag obestruket papper även om bilder inte kommer till sin fulla rätt.
Jag gissar att annonsören på första uppslaget, som fått ena sidan på bestruket, och den andra på obestruket papper har mer att klaga på än vi läsare. Där blir det extremt tydligt hur olika papper återger bilder.

Edit:
En lustig detalj angående det uppslaget är rubriken på vänstersidan "Knivskarpt". Medan stackars Canon nästan drunknar i kraftig punktförstoring på högersidan :)

Senast redigerad av iBoat den 2011-04-05 klockan 17:49.
Gammal 2011-04-05, 17:34
Sven Blomquist

Misstaget
Det var nog ett misstag att använda två olika kvalitéer i samma tidning. Den ene gillar det ena och den andre gillar det andra och ingen är nöjd.
Gammal 2011-04-05, 17:35
Minnert

Jag hade läst den här tråden innan jag köpte tidningen i butik igår. Så jag förväntade mig att tidningen skulle vara "helt förstörd". Men tvärt om, jag gillar det. Jag gillar obestruket papper och tycker att uppblandningen var smart gjord. Jag prenumererar på Cap&Design också, och den luktar likadant. Det är ett minus dock för det är en jobbig lukt.

Så jag säger: jag gillar det och ger tummen upp!
Gammal 2011-04-05, 17:41
Per

erik skrev: ..generellt i tidningshyllorna är det numera obestruket papper som står för kvalitet och upplevelsen av lyx. Kort sagt går det trender även i papper, för ett antal år sen var bestruket "glossy" papper det lyxigaste och häftigaste.
Jag instämmer; Hipster-faktorn är ju mycket högre med det nya pappret!! :)
Gammal 2011-04-05, 19:32
elmfeldt
Redaktör

Eftersom jag sitter på budget och siffrorna så kan jag garantera att pappersbytet inte var av ekonomiska skäl. Enkelt sagt så tänkte vi att det skulle ge en bättre uppdelning inför "kritikdelen" och det nya pappret skulle stödja det på ett bra sätt. Vi tar ett snack internt och ser vad vi kommer fram till.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.

Miops Capsule360