Annons
Gammal 2011-06-22, 12:44
Johannes G

jpgrahn skrev: blue marine
(möjligen, hittade bara lite länkar, utger sig i alla fall för något liknande Lightroom)
Jag kollade på det men fick det , men firefox varnade när jag skulle ladda ned.
Gammal 2011-06-22, 14:12
jaan v

För att (något oväntat kanske) återgå till din ursprungliga fråga tycker jag du ska ta en till på exiftoolGUI, fritt och duktigt.
Gammal 2011-06-23, 09:18
Johannes G

jaan v skrev: För att (något oväntat kanske) återgå till din ursprungliga fråga tycker jag du ska ta en till på exiftoolGUI, fritt och duktigt.
Jag kollade på det, men det var inte den smidigaste vägen att lägga taggar osv. Däremot har jag upptäckt att man kan lägga taggar på bilder i Nikon ViewNX 2.
Gammal 2011-06-23, 10:54
iSolen.se

Johannes G skrev: Jag kollade på det, men det var inte den smidigaste vägen att lägga taggar osv. Däremot har jag upptäckt att man kan lägga taggar på bilder i Nikon ViewNX 2.
Det går bra i Capture NX2 också. Och de ligger i själva bildfilen så de följer med bilden om du flyttar runt den/skickar till andra. Och följer med om du sparar i andra format.
Gammal 2011-06-28, 13:47
JarJarBinks

Johannes G skrev: Alldeles för kort tid!!! Jag vill ha gratisprogram som går att ha tills jag känner att jag har pengar att lägga på mer avancerad mjukvara. Jag ska i höst börja ettan på gymnasiet...
Jag skaffade nyligen en ny Windows 7 dator och installerade Googles Picasa (som är helt gratis) mer eller mindre av en slump. Jag använder Photoshop Elements för bildbehandling, men för att titta på bilder och mata in nyckelord fungerar Picasa utmärkt. Den analyserade alla mina bilder och kan visa den i kronologisk ordning. jag har inte haft behov av att sortera enligt kategori, så jag kan inte kommentera den biten. När jag första gången öppnade Picasa var nog min attityd negativ typ "inte kan väl detta vara någonting att ha" men jag blev positivt överraskad.

mvh,

Johan
Gammal 2011-07-11, 17:56
Johannes G

JarJarBinks skrev: Jag skaffade nyligen en ny Windows 7 dator och installerade Googles Picasa (som är helt gratis) mer eller mindre av en slump. Jag använder Photoshop Elements för bildbehandling, men för att titta på bilder och mata in nyckelord fungerar Picasa utmärkt. Den analyserade alla mina bilder och kan visa den i kronologisk ordning. jag har inte haft behov av att sortera enligt kategori, så jag kan inte kommentera den biten. När jag första gången öppnade Picasa var nog min attityd negativ typ "inte kan väl detta vara någonting att ha" men jag blev positivt överraskad.

mvh,

Johan
Jag har nu provat Picasa ett tag, och det funkar över förväntan, men det är kasst för rawfilerna.

Nu gör jag så här:
1. Laddar in bilderna på datorn.
2. Öppnar ViewNX2 och lägger taggar på bildrna (Original RAW)
3. Gör de sjusteringar som behövs i bilderna och exporterar till jpg-fil.

Sedan är det bara att söka i utforskaren, Picasa eller något liknande. Men tyvärr kan inte Picasa hitta taggar i RAW-filerna. Men däremot kan picasa lägga taggar i .avi-filer, och det är bra! Men då måste du söka med Picasa.
Jag längtar tills Nikon Lägger in en sökfunktion i View NX 2!
Gammal 2011-07-17, 11:06
j2^

erro.se skrev: LR finns i studentversioner också. Jag köpte min för ca 800:- som studerande på högskolan. Dock vet jag inte om det även gäller grundskola och/eller gymnasium?
Om det inte redan nämnts på annan plats i tråden (Ja, jag snabbskummade) så räknas alla typer av heltidsstudier. Så, om du kan få din förskolefröken att fixa ett studieintyg så får du ta del av Adobes akademiska priser.
Gammal 2011-07-17, 11:12
jaan v

j2^ skrev: Om det inte redan nämnts på annan plats i tråden (Ja, jag snabbskummade) så räknas alla typer av heltidsstudier. Så, om du kan få din förskolefröken att fixa ett studieintyg så får du ta del av Adobes akademiska priser.
Måste inte i så fall mamma eller pappa medverka i köpet?
Gammal 2011-07-17, 11:13
j2^

jaan v skrev: Måste inte i så fall mamma eller pappa medverka i köpet?
Om vi skall märka ord så skrev jag ingenstans att det räckte för att få genomföra köpet. Jag skrev att det räckte för att få ta del av priset ;)
Gammal 2011-07-17, 11:15
Johannes G

Jag tycker inte vi behöver diskutera om vad man får och inte får när man går i förskolan, den tiden är ett minne blott, Nu är det Gymnasiet som gäller...
Gammal 2011-07-17, 11:25
j2^

Johannes G skrev: Jag tycker inte vi behöver diskutera om vad man får och inte får när man går i förskolan, den tiden är ett minne blott, Nu är det Gymnasiet som gäller...
Javisst, min poäng är ju att eftersom du (som jag förstår det) med andra ord faktiskt är/har varit student på heltid så får du ju köpa Adobeprodukter till jäkligt attraktiva priser. LR ligger väl på runt 700-800kr tror jag?

Sålänge du kan fixa fram ett studieintyg så är det lugnt.
Gammal 2012-06-14, 17:29
Johannes G

Fråga
Jag skulle gärna vilja ha tips på vad man ska använda för taggar på bilder av den typ som de här under, alltså bilder i naturen som egentligen inte har något huvudmotiv. Det känns fel att tagga med Natur då denna tagg passar på nästan all bilder.
Namn:  DSC_7041.jpg
Visningar: 137
Storlek:  33.7 KB
Gammal 2012-06-14, 18:44
L40

Johannes G skrev: Jag skulle gärna vilja ha tips på vad man ska använda för taggar på bilder av den typ som de här under, alltså bilder i naturen som egentligen inte har något huvudmotiv. Det känns fel att tagga med Natur då denna tagg passar på nästan all bilder.
Bifogad fil 125064
Jag kontrar med en motfråga: Varför vill du spara en bild som du inte själv kan associera med minst ett vettigt nyckelord?
Gammal 2012-06-14, 18:48
Johannes G

L40 skrev: Jag kontrar med en motfråga: Varför vill du spara en bild som du inte själv kan associera med minst ett vettigt nyckelord?
Jo nyckelord kan jag komma på till alla bilder, men ett samlingsnamn för denna typ av bilder. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Men du gav mig för en stund en tankeställare.
Gammal 2012-06-14, 19:05
Leaflet

Jag ska absolut inte lägga mig i någon värdering av bilder men i rent subjektiv bemärkelse hade jag nog inte sparat den bilden överhuvudtaget. När det gäller nyckelord behöver de ju inte alltid kopplas till ett visst motiv. Man kan ju skapa nyckelord utifrån andra kriterier som ex "Glädje", "Ensamhet", "Spara?", "Osäkra", "Tveksam", "Karaktärer", "Kontakt" eller vad fasen som helst. Bara fantasin begränsar....;)
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsortering , organisera

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:50.

B+W Filter