Annons

Ingen foto mässa i Göteborg 2011,

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Tycker också det gnälls en hel del. Jag tycker båda de två tidigare mässorna varit super och ser fram emot nästa år!
 

reflux

Aktiv medlem
Problemet var väl att man kanske skulle ha fattat detta beslut INNAN mässan i Stockholm gick av stapeln så att man i alla fall gav folk chansen att välja om man ville ta sig dit istället... Ja, det är svårt att veta och bla bla men nog måste man ha sett varthän det barkade redan då?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ska man vara riktigt petig tror jag tom att "Fotomässan" hyr in sig i Svenska Mässans lokaler i Göteborg.
Fotomässan arras alltså inte av Svenska Mässan. Jag kan ha fel, med så var de de 2 tidigare gångerna. Ej att förväxlas med de fotomässor som var i slutet av 90-talet. Dessa var Svenska Mässans arr.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jo det stämmer att det är ett mindre externt bolag som arrangerar Fotomässan och hyr in sig hos Svenska Mässan eller vars det nu arrangeras. Jag jobbade extra förra året på Fotomässan med att bygga upp montrar, hänga upp tavlor osv och då hade vi en chef där Jonas Lemberg som höll i alla trådar och styrde upp hela mässan så att det fungerade som det skulle.

Problemet jag kan tänka mig är att de arrangeras för tätt inpå varandra nu och då blir det för mycket kaka på kaka och utställarna har inget direkt nytt och färskt att visa upp när de arrangeras så ofta. En gång per år är bättre för då finns det nya fräscha produkter att visa upp för kunderna.

/ Magnus
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Rätt Magnus! Jag har varit utställare i andra branscher och det är ett elände när mässorna kolliderar och kommer för nära inpå varandra. Bäst för utställarna vore om Stockholm och Göteborg kom överens om att köra vartannat år.
 

eldaren3

Aktiv medlem
Stockholm 26-28 November
Oslo 14-16 Januari
Göteborg 15-17 April
Det är nästan 5 månader mellan första o den sista som var planerad...........
Det kan inte vara för tätt men säkert mycket dyrt för dom med stora montrarna ,
har sett kvm priserna.
 

drejjan

Aktiv medlem
Det jag tycker är lite tråkigt med mässorna är att inga nya produkter visas upp. Det reas väl inte fasligt mycket heller? Annars tycker jag att föredragen är toppen, liksom min favorit av utställningarna, Photographers Giving Back Award..
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det jag tycker är lite tråkigt med mässorna är att inga nya produkter visas upp. Det reas väl inte fasligt mycket heller? Annars tycker jag att föredragen är toppen, liksom min favorit av utställningarna, Photographers Giving Back Award..
I Sverige bor det 9 miljoner människor, i Tyskland 82. I Sverige har vi Fotomässan som drar 10-15000 människor, i Tyskland har de Photokina som drar 180000 besökare från hela Europa. Var skulle du ha lanserat dina nya produkter om du var utställare?

Sen förstår jag inte varför allt skall vara billigare på en mässa, den stora fördelen utöver föredrag och utställningar är väl utbudet, att allt finns under samma tak. Prispressen är redan enorm tack vare internet, inte tusan kan de sänka priserna mycket mer?
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Tydligen blir det ingen foto mässa i Göteborg 2011.
Någon som hört om det blir någon annan mässa i syd Sverige i vår?
Hejsan! Jag uppskattade de fotomässor som var i Nacka-Strand 2006 och 2007. Det var trängsel god stämning och många besökare, en äkta mässkänsla . Nu läggs fotomässor ner samt ordnas på andra platser i Danmark och Norge. Kan man förmoda att vinstintresset för arrangörerna har tagit överhand . Kommer personligen aldrig att gynna detta synsätt/ NE
 

Emil-G

Aktiv medlem
Kan man förmoda att vinstintresset för arrangörerna har tagit överhand . Kommer personligen aldrig att gynna detta synsätt/ NE
Du kommer med andra ord aldrig att handla något från någon annan än Frälsningsarmén i fortsättningen? Det här var nog det dummaste jag läst i den här tråden, det är väl självklart att mässan arrangeras i vinstsyfte både för Fotomässan AB och utställarna? Företag drivs för att gå med vinst, så enkelt är det. Om inte utställarna bedömer att det finns tillräckligt mycket att tjäna på att visa upp sig så vill de inte heller betala för det.

Det är fritt fram att åka till Köpenhamn, Oslo, Stockholm eller skita i det, bor man i Göteborg så får man acceptera att allt inte sker på hemmaplan. Jag hade gärna sett en årlig fotomässa här i stan men finns inte intresset hos utställarna så blir det ju inte mycket mässa av det. Jag förstår mycket väl att man prioriterar de större publikerna i övriga mäss-städer, det är definitivt inte gratis att delta på en sådan här mässa.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Du kommer med andra ord aldrig att handla något från någon annan än Frälsningsarmén i fortsättningen? Det här var nog det dummaste jag läst i den här tråden, det är väl självklart att mässan arrangeras i vinstsyfte både för Fotomässan AB och utställarna? Företag drivs för att gå med vinst, så enkelt är det. Om inte utställarna bedömer att det finns tillräckligt mycket att tjäna på att visa upp sig så vill de inte heller betala för det.

Det är fritt fram att åka till Köpenhamn, Oslo, Stockholm eller skita i det, bor man i Göteborg så får man acceptera att allt inte sker på hemmaplan. Jag hade gärna sett en årlig fotomässa här i stan men finns inte intresset hos utställarna så blir det ju inte mycket mässa av det. Jag förstår mycket väl att man prioriterar de större publikerna i övriga mäss-städer, det är definitivt inte gratis att delta på en sådan här mässa.
Hej! Tack för din kommentar. Jag tycker att det är meningslöst att försöka att förändra ditt synsätt. Det är ju trots allt intresset för fotografin och dess utveckling, som skall gagnas. Hur är det med ditt fotointresse?

Mvh
NE
 

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Hur är det med ditt fotointresse?

Mvh
NE
Jotack, alldeles utmärkt! Fick lite av en nytändning för ett tag sedan efter en tuff höst med mycket jobb och har redan betat av flera planerade fototillfällen i år. Ännu fler finns i kalendern den kommande tiden, närmast imorgon. Tyvärr räcker inte tiden riktigt till för allt man skulle vilja göra, man måste ju ta hand om bilderna på något sätt också..

Hur står det till själv?
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Jotack, alldeles utmärkt! Fick lite av en nytändning för ett tag sedan efter en tuff höst med mycket jobb och har redan betat av flera planerade fototillfällen i år. Ännu fler finns i kalendern den kommande tiden, närmast imorgon. Tyvärr räcker inte tiden riktigt till för allt man skulle vilja göra, man måste ju ta hand om bilderna på något sätt också..

Hur står det till själv?
Alldeles utmärkt. Tack!
 

Cygni

Aktiv medlem
Fekalier och sura uppstötningar!
Nu blev man ju lessen. Såg fram emot en mässa med förhoppningen att det skulle bli bättre än förra året. Helst skulle jag se att den lades i Jönköping istället. Där är det mer ändamålsenliga lokaler för seminarier och bildvisningar. I Gbg sög det rejält.
 

albin51

Aktiv medlem
Fotomässa

Fotomässan fokuserar på huvudstäderna – ingen mässa i Göteborg
Tack för kaffet. Hittade detta när jag sökte på mässa i Göteborg 2012.
 

albin51

Aktiv medlem
mässa

2011-09-14
Fotomässan fokuserar på huvudstäderna – ingen mässa i Göteborg
Fotomässan i Stockholm får ingen motsvarighet i Göteborg 2012. – Stockholm har blivit ett tydligt centrum för fotografin i Sverige, och vi väljer därför att lägga all kraft på att utveckla mässan här, säger projektledaren Magnus Winter.


De senaste åren har Stockholm etablerat sig som en världsstad inom fotografi. Fotografiska museet i Stadsgården har blivit en succé hos både den breda allmänheten och proffsfotografer, med flera internationellt uppmärksammade utställningar.Initiativtagarna bakom Fotografiska, bröderna Jan och Per Broman, var också de som arrangerade den första fotomässan i Stockholm år 2006.

Sedan starten har mässan vuxit stadigt och förra gången, nu med Stockholmsmässan som samarbetspartner, kom det
närmare 20 000 besökare. Fotomässan har också blivit en framgång i Oslo, och under hösten 2012 kommer mässan även att hållas för första gången i Köpenhamn. Bedömningen just nu är dock att marknaden i Sverige inte bär två mässor under samma år, vilket gör att Fotomässan inte kommer att arrangeras i Göteborg 2012.

– Vi har valt att fokusera alla krafter på att utveckla mässan i Stockholm, samtidigt som vi arbetar vidare med etableringarna i de andra huvudstäderna. Självklart är det tråkigt för alla fotointresserade göteborgare att inte ha en mässa på hemmaplan 2012, men satsningen på Stockholm är väl värd en resa till huvudstaden, säger projektledaren Magnus Winter.
Magnus Winter ser fram emot flera spännande nyheter på höstens mässa, som går av stapeln på Stockholmsmässan den 18-20 november. Bland annat blir det livefotografering av bil i studiomiljö, modefotografering samt ett ”creative center” där alla intresserade får lära sig hur man gör för att ta klivet från hyfsad till bra fotograf. Och som vanligt står alla de stora företagen beredda att visa upp sina nyheter för både proffs och amatörer – Fotomässan
brukar vara ett populärt tillfälle att handla julklappar på.

För mer information kontakta:
Magnus Winter, projektledare Fotomässan, magnus@fotomassan.com, 0708 – 870 600
Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 13
 

emillarson89

Aktiv medlem
Torsdag 1 December 2011 - Kungsportsavenyn 45 - Minimässa

Har fått höra på stan att det kommer vara ett event i Bio Roy med foto-tema, fri entré!

Torsdag 1 December 2011 - Bio Roy på avenyn.

Jag skall ta mig dit iaf :)
 
ANNONS