Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > Uppgradering av flera år gammal spel/videoredigeringsdator

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-12-29, 12:28
Hebbe93

GastonGarcon skrev: Man kan byta moderkort och behålla den gamla licensen.
Strular det ringer man bara Win-support och förklarar att det gamla moderkortet gick sönder och måste bytas.

När jag köpte min dator, så fick jag bara 32-bitars varianten. Ringde supporten och fick 64-bitars mot kostnaden av tillverkningen av skivan och frakten(ca 200;-).
Sedan dess har jag flyttat licensen 2ggr till olika moderkort.

Enklaste du kan göra är att köpa mera minne.
Ditt moderkort stödjer max 16Gb:
http://www.asus.com/Motherboards/Int...specifications

Du har rätt windows home version för att stödja 16Gb:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_editions

Håller du på med videoredigering, kan ett bättre grafikkort vara en bra investering med.
SSD om du vill lyxa, men du klarar dig utan den tills vidare.
Okej, tack så mycket! Jag har även fått reda på att en polare till mig har en Windows 7-licens som kan användas på fler datorer, som jag kan få låna. Så kostnaden för Windows försvinner! :)

Problemet med mitt moderkort är ju att det har dåliga uppgraderingsmöjligheter. Finns endast en SATA6-port och det stödjer bara DDR2-minnen, och nu är standard DDR3, samt att jag ej kan uppgradera till en i5 eller i7 processor.

SSD och grafikkort har jag funderat på båda två, och vi får se hur jag gör. Båda dem känns som lite extra, som kanske inte är helt nödvändigt just nu.
Gammal 2013-01-15, 20:07
Parsi

Så mycket är redan så pass hyfsat och samtidigt på gränsen för den tidens teknologi, att det är svårt att göra nåt åt det, utan att börja om från början.
DVS. förutom en detalj. RAM.
Du skall helt enkelt stoppa i så mycket minne ditt moderkort kan bära, även om detta innebär att du inte kan använda de minnes-moduler du redan har. Max minne!

Jag vet inte varför du vill ha nytt OS. Jag har en dator med Vista 64 och en annan med Win7-64, och jag kan inte säga att 7'an är så mycket bättre. Men om du skall, så är det kanske en licens som kallas 'uppgradering' som är den rätta billigaste (inte OEM). Jag är inte säker på att uppgradering funkar på OEM dock.

Angående SSD, så är det väl inte fel. Men jag har alltså liknande datorer med och utan SSD (och jag har gjort allt rätt) och skillnaden i prestanda, när datorn och applikationen väl är igång, är knappast märkbar. Jag antar att det kanske beror på mycket ram och 64-bit OS som cachar hårddisk data i ram.
Däremot när man startar något med många små filer (som t.ex bootar Windows) är skillnaden enorm.

Bra skärm är värt mer än det mesta.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildredigering , dator , uppgradering , videoredigering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.

Miops Capsule360