Annons

Större bilder på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Norra norrland

Avslutat medlemskap
Vi kommer inte ändra att så att stående bilder visas beskuret. Surfplattor/smartphones blir mer och mer av vår trafik och på de apparaterna så kan man vrida skärmen och då kommer bilden visas fint både på stående och liggande. Så det överväger.

Men för att skärmtittare så skall få lite bättre så har vi har lagt till att man kan trycka L på tangentbordet. Då förstorar du bilden en helt del. Att lägga till en 100% länk (som styrs av fotografen) har vi diskuterat men det står inte högst upp. Högre upp står att fixa så att Galleri FS har samma visning, och en HD-ikon på tumnaglar/600px bilderna så man vet att man kan se en bild riktigt stort.
HD ikonen gäller det fr o m 1080 px på höjden
 

Måns H

Aktiv medlem
L-läget klar förbättring!

Vi kommer inte ändra att så att stående bilder visas beskuret. Surfplattor/smartphones blir mer och mer av vår trafik och på de apparaterna så kan man vrida skärmen och då kommer bilden visas fint både på stående och liggande. Så det överväger.

Men för att skärmtittare så skall få lite bättre så har vi har lagt till att man kan trycka L på tangentbordet. Då förstorar du bilden en helt del. Att lägga till en 100% länk (som styrs av fotografen) har vi diskuterat men det står inte högst upp. Högre upp står att fixa så att Galleri FS har samma visning, och en HD-ikon på tumnaglar/600px bilderna så man vet att man kan se en bild riktigt stort.
Med L-läget så tror jag det ordnar sig! Det blir ju fler pixlar på höjden än 1024 på mina skärmar i alla fall. Personligen har jag inget behov av 100% i sammanhanget.

(Återkommer kanske då jag testat funktionen närmare. Helst skulle jag vilja öppna i ny flik och helskärm med ett tryck. Ny flik därför att väntetiden via mobilt bredband här ute i landsorten kan bli väldigt lång. Och det blir lätt att komma tillbaka också, bara att byta flik.)
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag var nöjd förut och behöver verkligen förstoringen för att titta på en hel del höjdarbilder. Men vi kommer tydligen inte längre just nu så jag hoppas att ni fixar en positiv lösning med tiden.

Tar tillfället i akt att satsa på panoraman i stället ;-) .
Jag vet att stående på liten skärm kan uppfattas sämre. Men snart kommer alla bilder vara så här stora

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ab/ab99eeb1bb68f87c6606b0f84c84104b.jpg

och det kommer ju inte alls att funka med 100% på en liten skärm.

Så satsa på liggande! Det skall vi människor tydligen är mest trivsamt ändå om man får tro Bo Bergström/Stefan Olsson i http://www.fotosidan.se/cldoc/tala-om-bilder-del-3-peter.htm :)

Eller en större skärm? (Jag låter som köpt av marknaden :)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag vet att stående på liten skärm kan uppfattas sämre. Men snart kommer alla bilder vara så här stora

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ab/ab99eeb1bb68f87c6606b0f84c84104b.jpg

och det kommer ju inte alls att funka med 100% på en liten skärm.

Så satsa på liggande! Det skall vi människor tydligen är mest trivsamt ändå om man får tro Bo Bergström/Stefan Olsson i http://www.fotosidan.se/cldoc/tala-om-bilder-del-3-peter.htm :)

Eller en större skärm? (Jag låter som köpt av marknaden :)
Jag känner att jag måste lägga näsan i blöt igen ;) För det första: är det verkligen säkert att alla bilder snart kommer läggas upp i maxupplösning? Jag är inte så säker på att alla kommer göra det, tex av rädsla för bildstöld ? Sedan finns ju alla tusentals bilder som redan finns på fotosidan i det mindre formatet. Hur många kommer sitta och återuppladda dessa i stort format ? Jag tycker inte det är ett bra argument för att slopa 100%-läget, om det nu är många som vill ha det.

Sedan tycker jag det låter lite fel att säga att man ska satsa på liggade bilder och skaffa en större skärm.. . Är det medlemmarna som ska anpassa sig efter fotosidan eller fotosidan som ska anpassa sig efter medlemmarna och deras önskemål?

Mvh, Toni
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag känner att jag måste lägga näsan i blöt igen ;) För det första: är det verkligen säkert att alla bilder snart kommer läggas upp i maxupplösning? Jag är inte så säker på att alla kommer göra det, tex av rädsla för bildstöld ? Sedan finns ju alla tusentals bilder som redan finns på fotosidan i det mindre formatet. Hur många kommer sitta och återuppladda dessa i stort format ? Jag tycker inte det är ett bra argument för att slopa 100%-läget, om det nu är många som vill ha det.

Sedan tycker jag det låter lite fel att säga att man ska satsa på liggade bilder och skaffa en större skärm.. . Är det medlemmarna som ska anpassa sig efter fotosidan eller fotosidan som ska anpassa sig efter medlemmarna och deras önskemål?

Mvh, Toni
Det är bara att lägga i! :)

Stående bilder på liten skärm är en aspekt av det hela. Fördelen är idag att man som fotograf visar en obeskuren bild men som inte kan se ses 100%. Vi har sagt att en 100% länk kan vara aktuell men det är då något som fotografen själv får styra över. Återkommer! Inget är någonsin färdigkodat :)

Missförstå mig rätt angående liggande. Jag bara följde upp Måns förslag om panorama som jag tror var med glimten i ögat. Alla får komponera som de tycker är bäst! Och stående bilder har aldrig presenteras snyggare på mobiler/plattor! :)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Det är bara att lägga i! :)

Stående bilder på liten skärm är en aspekt av det hela. Fördelen är idag att man som fotograf visar en obeskuren bild men som inte kan se ses 100%. Vi har sagt att en 100% länk kan vara aktuell men det är då något som fotografen själv får styra över. Återkommer! Inget är någonsin färdigkodat :)

Missförstå mig rätt angående liggande. Jag bara följde upp Måns förslag om panorama som jag tror var med glimten i ögat. Alla får komponera som de tycker är bäst! Och stående bilder har aldrig presenteras snyggare på mobiler/plattor! :)
Ok, läste visst för dåligt och missade glimten :)

Jag kan föreställa mig hur grymt bra den nya visningen blir på surfplattor, men som sagt blir det något sämre istället på lågupplösta datorskärmar. Ni löser det säkert med kodningen framöver :)

/ Toni
 

Måns H

Aktiv medlem
L-funktionen bra

e Missförstå mig rätt angående liggande. Jag bara följde upp Måns förslag om panorama som jag tror var med glimten i ögat. Alla får komponera som de tycker är bäst! Och stående bilder har aldrig presenteras snyggare på mobiler/plattor! :)[/QUOTE sa:
Hej igen David!

Alldeles som jag klickat "sänd" på kommentaren du citerade kom jag på att jag ju måste testa L-funktionen. Den ser ju riktigt bra ut!
Så jag gick tillbaka och ändrade kommentaren. Men då hade du redan hunnit läsa den och uppfattat att den var med lite glimt i ögat betr panorama ........

(Tror att det skulle gå att finslipa på L-funktionen, kollar vidare)
 

Lintott

Aktiv medlem
Förlåt om jag klämmer in men har det diskuterats om den här "nya" förstoringsknappen här? I så fall undrar jag vad är meningen med den?
Nu när jag tittar på bilder som andra tagit och ska förstora så blir ju en del mindre!???
Jag fattar inte.....sorry men har jag missar någon slags inställning eller?
De blir ju inte alls stora längre....jo konstigt nog en del men inte som det var tidigare som jag tyckte var bättre.
När ändrades detta och varför?
Mvh Eva
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Förlåt om jag klämmer in men har det diskuterats om den här "nya" förstoringsknappen här? I så fall undrar jag vad är meningen med den?
Nu när jag tittar på bilder som andra tagit och ska förstora så blir ju en del mindre!???
Jag fattar inte.....sorry men har jag missar någon slags inställning eller?
De blir ju inte alls stora längre....jo konstigt nog en del men inte som det var tidigare som jag tyckte var bättre.
När ändrades detta och varför?
Mvh Eva
Summering:

- Bilderna anpassas efter ditt fönster så att du alltid ser hela bilden obeskuren.
- En stående bild kan på små skärmar bli mindre
- Vi har byggt för de trend vi ser i statistiken där skärmarna blir större och större http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1934638&postcount=49
- Vi har byggt sidan så den är responsiv dvs fungerar lika bra på smartphones och surfplattor. De senare blir mer och mer vanliga. På sådana kommer stående bilder bli större än förr (eftersom de tittar man på med stående skärm). Men vrider man en sådan skärm så kommer sidan anpassas efter det. Då kan man hela tiden få fram bästa upplevelse
- vill man se i helskärmsläge så kan man trycka L på sitt tangentbord (kompatibelt med de flesta webbläsare. Testa Firefox om din webbläsare inte funkar). Det kommer inom kort en ikon för detta också så att smartphones och surtplattor också kan nyttja det.
- du kan tända/släcka kommentarskolumnen för ett maximera bilden.
- sidan är gjord för att klara bilder upptill 2880x1920px och sådana bilder skulle inte funka med tidigare sida (bilden blir helt enkelt orimligt stor i förhållande till en liten skärm).
- Vi har bestämt att bara ha svart bakgrund för en lugn och enhetlig upplevelse av bilder och bläddring
 
Senast ändrad:

arne strömberg

Aktiv medlem
Bakgrundsfärgen

Nu har jag inte läst alla 13 sidorna här, men jag undrar hur det är med bakgrundsfärgen; är det bara svart som gäller i nya förstoringsläget? Det tycker jag isåfall är litet irriterande; att man inte själv längre får bestämma över detta i förstoringsläget. Men jag kanske har missat något?
Mvh
Arne
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu har jag inte läst alla 13 sidorna här, men jag undrar hur det är med bakgrundsfärgen; är det bara svart som gäller i nya förstoringsläget? Det tycker jag isåfall är litet irriterande; att man inte själv längre får bestämma över detta i förstoringsläget. Men jag kanske har missat något?
Mvh
Arne
Nej det är sant. Svart är det som gäller. Vi har bestämt att bara ha svart för en lugn och enhetlig upplevelse av bilder och bläddring. Vi kommer mest troligt även justera så att man bara kan ha svart i "lilla bilden" också.

Vi försöker se över så att Fotosidan inte blir så plottrig och med massa inställningar med syfte att ge en bättre upplevelse när man tittar på bilder.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Om jag får slänga in en parentes här bara...

Jag förutsätter att ni är medvetna om detta men då problemet fortfarande existerar så nämner jag det iaf - öppnande av länk till ny flik från åtminstone iOS-enheter sätter automatiskt fokus på denna nya fliken. T ex om jag kollade under "Nya inlägg" och sedan öppnar upp en av träffarna i en ny flik så låter den mig inte stanna kvar på sidan jag var på utan sätter automatiskt fokus på den nya fliken. Detta sker endast på FS.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det är synd tycker jag. Även om svart bakgrund ofta är att föredra så kommer vissa bilder att lida av att inte kunna visas med vit bakgrund. Man väljer ju inte svart ram till alla bilder man hänger upp på väggen eller hur? Inte heller en svart vägg! Tar ni bort möjligheten till vit bakgrund så tror jag att ni gör ett misstag.
Färgen på bakgrunden bestämmer till viss del hur man upplever bilden.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är synd tycker jag. Även om svart bakgrund ofta är att föredra så kommer vissa bilder att lida av att inte kunna visas med vit bakgrund. Man väljer ju inte svart ram till alla bilder man hänger upp på väggen eller hur? Inte heller en svart vägg! Tar ni bort möjligheten till vit bakgrund så tror jag att ni gör ett misstag.
Färgen på bakgrunden bestämmer till viss del hur man upplever bilden.
Absolut. Vissa bilder passar kanske bättre med annan färg men för den totala upplevelsen så tror vi att en enhetlig färg är bäst. Svart är sällan riktigt dåligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Till Firefox finns ett tillägg (toggleDocumentColors) som gör att man enkelt och snabbt (en knapptryckning) kan växla mellan websidans val av bakgrundsfärg och sitt eget val. Det räcker rätt långt för den som ibland inte vill ha standardbakgrundsfärgen.
(Kanske finns liknande till andra webläsare?)
 

arne strömberg

Aktiv medlem
Nej det är sant. Svart är det som gäller. Vi har bestämt att bara ha svart för en lugn och enhetlig upplevelse av bilder och bläddring. Vi kommer mest troligt även justera så att man bara kan ha svart i "lilla bilden" också.

Vi försöker se över så att Fotosidan inte blir så plottrig och med massa inställningar med syfte att ge en bättre upplevelse när man tittar på bilder.
Ok, förstår hur ni tänker. Det är ju framförallt mörka bilder med partier av svärta som blir lidande; man ser ju inte var bilden börjar eller slutar, tråkigt om det blir så även i det första mindre läget också. Hursomhelst, jag utgår ifrån att man även fortsättningsvis får bestämma bakgrunden för bilderna i sin portfolio
Mvh
Arne
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ok, förstår hur ni tänker. Det är ju framförallt mörka bilder med partier av svärta som blir lidande; man ser ju inte var bilden börjar eller slutar, tråkigt om det blir så även i det första mindre läget också. Hursomhelst, jag utgår ifrån att man även fortsättningsvis får bestämma bakgrunden för bilderna i sin portfolio
Mvh
Arne
I Portfolion kommer det självklart finnas flera olika val med olika bakgrunder. Där kan man dessutom enkelt med egen css-kod justera bakgrunden.
 

Tell

Aktiv medlem
Ok, förstår hur ni tänker. Det är ju framförallt mörka bilder med partier av svärta som blir lidande; man ser ju inte var bilden börjar eller slutar, tråkigt om det blir så även i det första mindre läget också. Hursomhelst, jag utgår ifrån att man även fortsättningsvis får bestämma bakgrunden för bilderna i sin portfolio
Mvh
Arne
Fast skulle man köra med vit bakgrund för såna bilder så skulle det vara jobbigare att kolla på bilderna eftersom kontrasten mot bakgrunden skulle bli för stor. Kanske i så fall att det kan fixas en option för om man vill ha en liten ram eller inte?

Meeen det finns iaf saker jag stör mig på, har jag iaf kommit på nu efter en stunds användande. Första är att den där bildinfo-rutan till höger dyker upp ganska ofta, även fast den är kryssad sen tidigare. O andra är att även om den rutan är borta så är det ganska kluddrigt o ocleant jämfört med förut tack vare den där tjocka raden där uppe. Massa knappar som det ska delas o gilas o fan o hans moster, alltid lika populärt på alla sidor nuförtiden, men alltid lika störande. O varför måste hela mitt namn stå även där uppe? O varför måste det stå "Uppgradera" brevid mitt namn också? O så sist, men inte minst (jag har tillomed skrivit det förut), gradienten där uppe är inte speciellt stilig. Den ser nästan lite oproffsig ut imo, kör med en tunn linje eller nåt som delar av istället så blir det lite cleanare. :)
 
ANNONS