Annons
Gammal 2015-01-09, 08:19
Bussmicke

Blander skrev: Mitt problem med nyckelord är att det tar sådan tid att skapa dem. Visst, har man varit i Spanien en vecka kan man markera alla och ange "Spanien". Men vem/vad som är på bilderna kräver mer arbete.
Precis vad jag ville komma till. När det ändå tar sådan tid kan jag lika gärna döpa om filnamnet
Gammal 2015-01-09, 08:53
erro.se

Vad är det som går snabbare med att döpa om filnamn jämfört med att skapa nyckelord? Du måste ju skriva "Spanien" i båda fallen. Med nyckelord så skapar du däremot ordet "Spanien" en enda gång, och sen kan du bara klicka på det i fortsättningen, eller börja skriva "Spa" så kommer LR att föreslå Spanien automatiskt. Fildöpning innebär ju att du måste manuellt skriva Spanien varje gång.

Hur gör du när du vill döpa om flera filer samtidigt? Om du har 50 bilder från senaste Spaniensemestern t.ex.? Med nyckelord så är det ju bara att markera de 50 och klicka i Spanien-ordet.

Med nyckelord kan man dessutom skapa hierarkier, så att om man kryssar i Spanien så får man även med det överliggande ordet Europa. Eller om du fotat på La Rambla i Barcelona så kryssasr du bara i ordet "La Rambla" och får automatiskt med hela hierarkin som även innehåller Europa, Spanien och Barcelona.
Gammal 2015-01-09, 09:53
Ventures

Blander skrev: Mitt problem med nyckelord är att det tar sådan tid att skapa dem. Visst, har man varit i Spanien en vecka kan man markera alla och ange "Spanien". Men vem/vad som är på bilderna kräver mer arbete.
Det är ju upp till var och en hur precisa sökmöjligheter man vill uppnå. Jag tycker för övrigt det är onödigt att försvara sina argument i det oändliga när det gäller hur andra ska göra. Det räcker bra med tips utan att behöva övertyga.

Angående nyckelord finns program numera som känner igen ansikten och t.o.m. platser som teoretiskt skulle kunna användas. Tyvärr är väl felfrekvensen för stor (ännu) för att det ska vara praktiskt användbart.
Gammal 2015-01-09, 09:53
AFJ

Björn, tack för dina kommentarer i inlägg #26.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre.

Jag kan bara konstatera att du, jag och TS sorterar våra bilder i en kronologiskt baserad mappstruktur som skapas automatiskt av Lightroom. Så vi tycks vara överens om hur man bäst organiserar sina originalfiler på hårddisken.

När det gäller keywords är vi säkert också överens. Rätt använt är det ett mycket kraftfullt verktyg för att kunna sortera och hitta sina bilder.

Ha det gott!
Gammal 2015-01-09, 10:04
AFJ

Jag kan hålla med om att nyckelord kan kräva lite mer jobb om de skall vara användbara.

Att markera 50 bilder och ge dem nyckeln "Spanien" är förstås inga problem. Det som är lite bökigt är när man vill lägga in mer detaljerade nyckelord så som "Nisse", "Palm", "Strand" etc vilket kräver att man går igenom bilderna på individuell basis.Det kan ta lite mer tid.

Jag brukar därför göra så att jag matar in nyckelorden allt eftersom när jag får tid. Tar några fototillfällen då och då. Det är ju så enkelt när bilderna i ligger i en kronologisk mappstruktur! :-)

När det gäller just geografisk information har jag på senare tid slutat att lägga in dem som nycklar. Lägger istället in den informationen i IPTC-fälten. Det känns mer "rätt" ur ett databas-perspektiv.

Säg att jag har en bild på en solnedgång över Medelhavet, då känns det egentligen "fel" att ge den nyckelordet "Spanien", även om den är tagen i Spanien. Det är mer motiverat med nyckeln "Solnedgång". Inte ger jag alla mina bilder tagna hemma nyckeln "Sverige".

Fördelen med IPTC-fälten är att de också "tvingar" en något så när konsekvent behandling av den geografiska informationen.
Gammal 2015-01-09, 11:01
reboot81

Ventures skrev: …Angående nyckelord finns program numera som känner igen ansikten och t.o.m. platser som teoretiskt skulle kunna användas. Tyvärr är väl felfrekvensen för stor (ännu) för att det ska vara praktiskt användbart.
Har precis fått en genomgång av en Picasa-användare med 400 ansikten fördelat på flera tusen bilder av sämre kvalitet (scannade samt mobilbilder). Ansiktsigenkänningsmotorn är imponerande! Ibland gissar den fel, men isåfall är det inom samma familj i 9/10 fall.

Hon har sina bilder sorterade kronologiskt, men använder sig främst av ansiktsväljaren för att hitta foton.
Gammal 2015-01-09, 11:14
reboot81

Har man LR så ska man inte döpa om filnamn i efterhand, precis som man inte slår i spik med verktygslådan utan med hammaren.

När jag sätter nyckelord på ett gäng bilder är det ofta med liknande nyckelord. Tar jag bilder hemma hos min syster så har jag en nyckelordsuppsättning på hennes familj med deras namn.
Sen är det bara att markera alla bilder med henne på och trycka ⌥ + 1 (som här skulle bli "Barn")

Att behålla originalfilnamnet minskar dessutom risken för dubbelimportering.
Bifogade bilder
Gammal 2015-01-09, 11:46
Blander

reboot81 skrev: Har precis fått en genomgång av en Picasa-användare med 400 ansikten fördelat på flera tusen bilder av sämre kvalitet (scannade samt mobilbilder). Ansiktsigenkänningsmotorn är imponerande! Ibland gissar den fel, men isåfall är det inom samma familj i 9/10 fall.

Hon har sina bilder sorterade kronologiskt, men använder sig främst av ansiktsväljaren för att hitta foton.
Jag flyttade från Aperture till Lightroom och saknar ansiktsigenkänningen. Den var ett bra stöd, även om manuell komplettering krävdes.
Gammal 2015-01-09, 12:02
erro.se

AFJ skrev: ...

När det gäller just geografisk information har jag på senare tid slutat att lägga in dem som nycklar. Lägger istället in den informationen i IPTC-fälten. Det känns mer "rätt" ur ett databas-perspektiv.

Säg att jag har en bild på en solnedgång över Medelhavet, då känns det egentligen "fel" att ge den nyckelordet "Spanien", även om den är tagen i Spanien. Det är mer motiverat med nyckeln "Solnedgång". Inte ger jag alla mina bilder tagna hemma nyckeln "Sverige".

Fördelen med IPTC-fälten är att de också "tvingar" en något så när konsekvent behandling av den geografiska informationen.
Själv har jag slutat använda både nyckelord och IPTC för att ange geografisk plats, utan använder istället kartmodulen i LR och anger GPS-punkter. Dessa översätts sedan automatiskt till IPTC fält som fylls i av LR själv.
Gammal 2015-01-09, 12:05
AFJ

erro.se skrev: Själv har jag slutat använda både nyckelord och IPTC för att ange geografisk plats, utan använder istället kartmodulen i LR och anger GPS-punkter. Dessa översätts sedan automatiskt till IPTC fält som fylls i av LR själv.
OK, skall kolla lite mer på detta. Anger du GPS-punkterna manuellt eller är det GPS i kameran?
Gammal 2015-01-09, 12:16
Blander

erro.se skrev: Själv har jag slutat använda både nyckelord och IPTC för att ange geografisk plats, utan använder istället kartmodulen i LR och anger GPS-punkter. Dessa översätts sedan automatiskt till IPTC fält som fylls i av LR själv.
Innebär det att de GPS-data som du då skapar manuellt, är i samma format och likvärdigt med automatiskt genererad GPS-data? Dvs om jag växlar mellan kameror med och utan GPS, så ser metadata likvärdigt ut?
Gammal 2015-01-09, 12:25
afe

Blander skrev: Innebär det att de GPS-data som du då skapar manuellt, är i samma format och likvärdigt med automatiskt genererad GPS-data? Dvs om jag växlar mellan kameror med och utan GPS, så ser metadata likvärdigt ut?
Ja, det blir likadant. Saknar kameran GPS kan man t.ex. använda sin mobil för att lagra ett GPS-spår som man sedan importerar i LR.
Gammal 2015-01-09, 14:19
Ventures

afe skrev: Ja, det blir likadant. Saknar kameran GPS kan man t.ex. använda sin mobil för att lagra ett GPS-spår som man sedan importerar i LR.
Det funkar även att använda Gps-klocka som Gps-logger. Tidsynken är då viktig. Annars, om man vill Geotagga bilder funkar det bra (bättre) att dra och släppa bilderna direkt på kartan i LR, om man vet vart man varit. Google map street view är till hjälp om det är t.ex. stadsmiljö för att hamna rätt. Bildfunktionen har jag använt ibland om någon annan varit på samma ställe och lagt in bilden med rätt geodata. Men nu snackar vi handarbete. :-)
Gammal 2015-01-09, 14:51
erro.se

AFJ skrev: OK, skall kolla lite mer på detta. Anger du GPS-punkterna manuellt eller är det GPS i kameran?
Om jag fotar med mobilen så är ju bilderna redan GPS-taggade och då placeras de ut automatiskt på kartan. Däremot så är ju inte GPS'en nödvändigtvis 100% exakt så det händer att jag justerar placeringen av bilderna.

Fotar jag med en vanlig kamera utan GPS så markerar jag bara bilder och drar och släpper dem på kartan där de är tagna.
Gammal 2015-01-09, 14:54
erro.se

afe skrev: Ja, det blir likadant. Saknar kameran GPS kan man t.ex. använda sin mobil för att lagra ett GPS-spår som man sedan importerar i LR.
Exakt så gör jag om jag t.ex. är på promenad i en främmande stad på semestern. Slår på GPS-logger-appen i telefonen och sen är det bara att fota med den vanliga kameran. Jag ser desutom till att klockan i dan vanliga kameran stämmer med telefonens klocka, det är ju tidsstämplarna som sen används för att placera ut bilderna på kartan. När jag kommer hem så importerar jag alla bilder som vanligt. Importerar GPX-filen från telefonen in i LR och låter LR placera ut alla bilder automatiskt på kartan.

Om man har glömt att synka klockorna så kan man ju dessutom justera tiden på de vanliga bilderna (utan GPS-info) i LR innan man gör GPX-mappningen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.