Annons

Konkreta tips på stativ till systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

jag har ett mindre velbonstativ idag som inte mäktar med tyngden av min systemkamera (D7100) Det blir väldigt ofta skakningsoskärpa eftersom minsta vindpust får hela härligheten att vibrera!?

Jag skulle vilja ha förslag på ett stadigt kompakt stativ som är prisvärt och som går ner i en resväska. Vill ha det med på min rundresa i USA i sommar.

Går det att få ett stadigt stativ med en budget på max 2k?

Fredrik
 

alf109

Aktiv medlem
Inte för att vara petig, men om du söker på stativ i forumen så finns hur många trådar som helst som du kan gå in och läsa och fortsätta i. Med stativ som med mycket annat handlar det delvis om att man får vad man betalar för och att man också måste veta ungefär vilka krav man har. Om man skall plåta nattbilder med långa tider krävs helt andra prylar än om man skall plåta fåglar i flykt med långa telen till exempel, skall man plåta makro har det sina krav osv.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag skall inte ge dig tips på modell men däremot att inte snåla. Jag har i likhet med många andra trott att en billig lösning skall funka men det gör det inte. Skall du verkligen fota med stativ måste dels stativet vara stadigt men det är lika viktigt med en bra kula och nu börjar det kosta mer än någon tusenlapp. /Frode
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag gillar stabila stativ och finns förstås många stativ att välja mellan. Köpte ett Benro A600F med BH2 kulhuvud, något tyngre, stabilt, går ner i resväskan, bra arbetshöjd och det var billigt att köpa.

För lite pengar är Benro bra grejor, det är min uppfattning.

/Ulf
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
tack för tipsen. Jag söker ett stativ primärt för längre kvällsexponeringar. Ris/bönpåsar tycker jag ofta funkar utmärkt, men ibland finns det inga bra stenar/murar etc. att placera kamera och bönpåse på och då känns ett stadigt stativ som det bästa alternativet. Ska kolla Sirui nu :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Satsar du på alternativet Sirui N-2205X, istället för Sirui T-2205X (vilket i princip är samma stativ) så har du möjligheten att skruva av ena benet och använda det som en monopod, i de fall det kan vara lämpligt.

Eftersom du söker ett resestativ, kan det vara bra att ha möjligheten att kunna konvertera ett trebensstativ till ett enbensstativ, för det är inte alltid det är tillåtet att använda stativ när man själv vill, eller behöver. Däremot kan dom vara lite generösare om man bara har ett enbensstativ vid fototillfället.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Var hittar man N-modellen till bra pris?
Bra pris vet jag inte, men du kan kolla med Pricerunner eller Prisjakt, alternativt Ebay och Amazon.co.uk

Själv betalade jag på Cyberfoto (förra året) för ett N-2205X med tillhörande Sirui K-20X (kulled) 4 700 :-

Helt ok kvalité och man får lite vad man betalar för. Långt ifrån TS önskan om en kombo om 2 000 :- men att köpa billigt är att köpa dyrt, som ordspråket förtäljer.
 

LENY

Ny medlem
Kan bara hålla med, vill man ha lätt och smidigt och ändå stabilt så är det tyvärr så att det klättrar i pris.
Själv har jag också combon N-2205X med Sirui K-20X som jag är mycket nöjd med.
Jag var egentligen ute efter Three Legged things stativ, men jag tyckte att kvalitetskänslan var högre i SIRUI så då blev det som det blev :)

Jag betalade ungefär 4500 i butik.
 

unoengborg

Aktiv medlem
För 2k är sannolikheten stor att du får ytterligare ett rangligt stativ. Du bör kunna få ett bra stativ med huvud från t.ex. Sirui för 3-4 tusen. Det är väl visserligen lite mer än vad du tänkt dig men du köper inte stativ så många gånger i livet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har fotat tusentals bilder med mitt Benro och jag gillar i n t e oskarpa bilder, skulle jag göra en upgrade till kolfiber så vore det främst för att få ner vikten och kanske få lite mer hi tech. :)

/Ulf
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Bra synpunkter, tackar för dem. Men fan, 4500 spänn för ett stativ känns saftigt. Men det kanske är det som krävs? Förresten, har någon erfarenheter av Manfrotto MT055XPRO3? Har läst om det i andra trådar. Skulle det kunna vara något?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tyvärr så är bra stativ dyra.
Men sett till förhållandet pris/prestanda.
Så är det frågan om något annat märke slår Sirui.

Just kolfiber är helt klart att föredra om man vill kombinera låg vikt med bra stabilitet.
(Själv använder jag mitt stativ i mitt yrkesutövande. Och har med mig det väldigt ofta).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tyvärr så är bra stativ dyra.
Men sett till förhållandet pris/prestanda.
Så är det frågan om något annat märke slår Sirui.

Just kolfiber är helt klart att föredra om man vill kombinera låg vikt med bra stabilitet.
(Själv använder jag mitt stativ i mitt yrkesutövande. Och har med mig det väldigt ofta).
Framför allt är Siruis huvuden väldigt bra, lätt att ställa friktionen och kulorna låser väldigt exakt. De kan utan vidare konkurrera med betydligt dyrare prylar från t.ex. RRS. Inget fel på deras stativ heller, kolfiber helt klart att föredra. Dämpar viberationer bättre, är lättare och inte så kalla att hålla på vintern.
 

djungel

Aktiv medlem
Kan bara säga att benros A3580T för drygt 1500 kr var betydligt bättre och stadigare än jag förväntat mig. Jag kör tele 600 mm på detta nu och det känns helt ok. Jag har en Benro B3 kula till detta. B2 hade nog räckt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kan bara säga att benros A3580T för drygt 1500 kr var betydligt bättre och stadigare än jag förväntat mig. Jag kör tele 600 mm på detta nu och det känns helt ok. Jag har en Benro B3 kula till detta. B2 hade nog räckt.
Har haft Benros B2 kulled. Den var ganska irriterande eftersom man lätt tog fel på friktionsskruv och låsskruv, samt att den alltid ändrade läge en aning när man vred åt. Efter ett tags användning fick den även en tendens att sjunka i höjdformatläge, även med kameror kring strax över kilot.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Får man fast kameran på stativet utan kulkopplingen? Jag tänkte ifall man köper ett dyrt stativ och kanske väntar nån månad eller två med kulan, går det att använda ändå?
 
ANNONS