Annons

Automatisk blixt d7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats__o

Aktiv medlem
Jag håller på och lär mig min nya D7200 och nu skulle jag vilja göra en egen mode på U1 då jag inte gillar vissa autoinställningar.

Dock så vill jag ha autoblixt funktionen från automode men jag hittar ingen inställningar för det.

testade att kopiera hela automoden via spara användarinställningar och det funkade förvisso men den låste även ut de inställningar som är låsta i automode och det var några av dem jag ville ändra ......

Jag hittar inga inställningar för detta och jag vill inte använda blixtknappen för närvarande
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Antingen har du den i läge Auto, då poppar den upp när ljuset är svagt. Du har möjlighet att stänga av detta, men du har inte tillgång till Rear/Slow, eller så har du den i läge manuell och bestämmer själv i varje ögonblick om du vill ha blixt, med en enkel knapptryckning poppar blixten upp. Då finns också Rear/Slow.
Jag har min kamera inställd så att jag har normal blixt i läge U1 (commandläge så jag kan använda fjärrblixtar om dessa är aktiverade). I läge U2 har jag Rear/Slow. I båda lägena måste jag trycka upp blixten när jag vill ha den.

Rear/Slow är ju en upplättnadsblixt som används i dagsljus/motljus och det finns ingen automatik vad jag vet som kan bestämma om jag vill ha en sådan eller inte. Därför finns den bara i manuellt läge.
Vilken kombination är du ute efter?
 

Mats__o

Aktiv medlem
Automatisk blixt och justerade inställningar för Jpeg bilder är vad jag vill ha för tillfället. Orginal är lite för mjuka för min smak.

Tyvärr verkar Nikon ha tagit den mycket tråkiga (och i mina ögon korkade) vägen att dölja vissa inställningar för oss användare. Att det finns en inställning för autoblixt vet vi eftersom den kommer med om man kopierar autoläget till U1.

Att behöva trycka på knappen kanske inte verkar som en så stor grej men eftersom målet är ett förbättrat AUTO-läge så är det inte acceptabelt att behöva göra det eftersom det nu inte är automatiskt.

I övrigt så duger det fint att köra blixten i Command mode :)
 
ANNONS