Annons

Inställningar vid export för bra kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

SoniaS

Medlem
Hej!

Jag har lite problem med att ställa in inställningarna för upplösning när jag exporterar mina bilder i LR, för att få till en så bra kvalitet som möjligt. På t ex Facebook blir kvalitén oftast dålig, och så är upplösningen för låg när jag ska skriva ut också.

Vad använder ni för inställningar för webb, och för utskrift?
Finns det nån inställning som funkar bra både för webben och för utskrift?
Finns det några generella mått att utgå från?

Har googlat mig runt men hittar inte något tillräckligt bra svar, kanske sitter ni på nåt?

Hälsningar,

Sonia
 

Hankki

Aktiv medlem
Om du exporterar till jpg så kan du använda 80% kvalitet. Jag vet inget om facebook men för print behöver du ca 100 pixlar/cm utskrift t ex 3000*2000 pixlar för 30*20cm.
Skärpan för web/skärm ska vara lägre än skärpa för utskrift, därav valen i LR, skärpa för skärm och skärpa för utskrift.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Olika inställningar för olika medium.

Jag tror inte du ska försöka få en och samma inställning till så olika saker som facebook och utskrift. Det finns mycket som kan sägas om detta men här är ett grundtips:

När du väljer att exportera så kan du göra en mängd inställningar bla bildstorlek i pixlar, mängd skärpa och om det är för web, tryck eller annat ändamål.
Om du tex ska exportera för att lägga upp bilderna på fotosidan så väljer du tex jpg i 100 % i filinställningar, 1024x1024 i bildstorlek och hög skärpa för skärm. Innan du trycker ok så väljer du att spara det som en förinställning. Döp den tex till "fotosidan". Ska du sedan exportera för utskrift så kan det vara en annan inställning tex 3000x3000 och 300 px/tum eller nåt liknande. Spara även det som en förinställning och döp den tex till "min skrivare". För varje ny export-typ så spara det som en förinställning. På det sättet så har du optimerat och förenklat exportinställningen i LR.

Finns mängder med tips på nätet bla här:
http://tv.adobe.com/watch/getting-started-with-adobe-photoshop-lightroom-5/lightroom-5-exporting-images/

Mvh Mikael
 
Senast ändrad:

Hankki

Aktiv medlem
Om du tex ska exportera för att lägga upp bilderna på fotosidan så väljer du tex 1024x1024 och 240 px/tum och hög skärpa för skärm.
Blanda inte bort någon med px/tum när det gäller skärmvisning eftersom det inte har någon betydelse. Enbart när det ska på papper spelar det roll.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Ställer frågan här, är 1920 x 1080 för stort för fotosidan? Vad kör ni andra på för storlekar här?
 
Hej!

Jag har lite problem med att ställa in inställningarna för upplösning när jag exporterar mina bilder i LR, för att få till en så bra kvalitet som möjligt. På t ex Facebook blir kvalitén oftast dålig, och så är upplösningen för låg när jag ska skriva ut också.

Vad använder ni för inställningar för webb, och för utskrift?
Finns det nån inställning som funkar bra både för webben och för utskrift?
Finns det några generella mått att utgå från?

Har googlat mig runt men hittar inte något tillräckligt bra svar, kanske sitter ni på nåt?

Hälsningar,

Sonia
Det finns ingen universell inställning för att bilder ska se bra ut oavsett medium. Förutsättningarna är helt enkelt olika.

När det gäller Facebook så kan du läsa vad de rekommenderar här:

https://www.facebook.com/help/266520536764594/

När du skapar bilder för utskrift så beror det helt på hur stor bilden ska vara utskriven. Anger du måtten i cm och sätter pixlar/tum (PPI) till 300 så skapar Lightroom den storlek som krävs.



www.bilderavmig.se
 
ANNONS