Annons

Mellanslagstangenten i PS CC//Handen

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Tidigare kunde jag trycka ned mellanslagstangenten för att få fram verktyget "Handen" i Photoshop CC istället för att just byta till den oavsett vilket annat verktyg som användes.

Av någon anledning fungerar inte detta längre sedan den senaste större uppdateringen gjordes. Hur får jag tillbaka den funktionen?

Som det är nu är det lite bökigt att hålla på och växla manuellt hela tiden.
 

Hankki

Aktiv medlem
Hittade detta på http://www.dator.xyz/Programvara/photoshop/149877.html#.V3mLkTWrAcM
Enligt hur texten är skriven är det tydligen en översatt sida.

"Ibland när handverktyget , eller något verktyg , fastnar , måste användaren att återställa varningarna på Photoshop . För att göra detta , gå till " Redigera " -menyn och klicka på " Inställningar ". Klicka på " Allmänt" och i rutan som öppnas , klicka på " Återställ alla varningsmeddelanden " -knappen . Detta löser problemet i många fall , men inte alla . Addera ditt Rensa temporära filer

Ibland handverktyget fastnar på grund av brist på minne eller en glitch i minnet . Detta kan underlättas genom att rensa temporära filer . Stäng Photoshop och öppna Den här datorn . Högerklicka på den huvudsakliga hårddisk och klicka på " Egenskaper . " Klicka på " Diskrensning " och vänta på att filer som skall detekteras . En dialogruta dyker upp , se till att " Temporära filer " är markerat och ta bort filerna
starta om eller stänga
p Om ingen av dessa lösningar fungerar , prova . starta om datorn . Ibland korrigerar oavsett glitch orsakar handverktyget för att hålla . Om omstart inte fungerar , måste datorn vara helt stänga . De andra verktyg ska vara funktionell igen efter detta ."
 

Hankki

Aktiv medlem
Håller man på och klonar eller nåt så byts verktyget till handen så länge man håller mellanslag.
 

M7_21

Aktiv medlem
Min ursprungliga fråga berodde på att jag höll på att klona och behövde då och då flytta bilden eftersom den var ganska uppförstorad. Trots nedtryckt mellanslagstangent kom inte verktyget Handen (H) fram utan jag var då tvungen att manuellt välja Handen.

Efter en omstart verkar det nu som detta fungerar som det ska. Kan kanske ha varit en tillfällig "svacka" i PS CC.....

Tack för alla tips! Vill också tillägga att FS´s Forum är ett utmärkt sätt att snabbt få hjälp när något problem dyker upp!
 
ANNONS