Annons

"lutande" bilder när man tar bilder i serietagning? x-t1 + 23mm

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotade mycket på prideparaden här i Gävle i helgen, fotade väl 1000 bilder typ, några av dom blir liksom lutande, lite "rolling shutter" fast i stillbild? Vad kan det vara för nått?

Fotade med en x-t1 och xf23mm 1,4

Jag har bifogat två bilder i en serie, då den sista är "sne". Detta verkar bli bara i seriebildtagning.
 

Bilagor

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag har båda inställda, då går den väl över till elektronisk vid ett visst värde? Bilden är fotad i 1/5000 så jag antar att den hoppat upp på elektronisk ja. (Osäker på när den gör det)
1/4000 är max för den mekaniska, efter det går den över till elektronisk och då gäller det att motivet inte rör sig snabbt eller att man inte panorerar för snabbt, annars blir det rolling shutter-effekt i bilderna. :)
 

SallyIV

Aktiv medlem
1/4000 är max för den mekaniska, efter det går den över till elektronisk och då gäller det att motivet inte rör sig snabbt eller att man inte panorerar för snabbt, annars blir det rolling shutter-effekt i bilderna. :)
Hmm - ..kan manuell panorering ge såpass mycket lutning?

Jag gjorde bort mig på en bilträff med elektronisk slutare, borde läst på... och då blev det med XT1 självklart fel!

-J!
 

sukram

Aktiv medlem
1/4000 är max för den mekaniska, efter det går den över till elektronisk och då gäller det att motivet inte rör sig snabbt eller att man inte panorerar för snabbt, annars blir det rolling shutter-effekt i bilderna. :)
Det var som jag trodde då.

Oftast är den den sista bilden i en serie som blir drabbad, då man liksom börjat sänka kameran innan man tagit den. Så det är ju inga viktiga bilder som får den effekten.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det var som jag trodde då.

Oftast är den den sista bilden i en serie som blir drabbad, då man liksom börjat sänka kameran innan man tagit den. Så det är ju inga viktiga bilder som får den effekten.
Skimt tycker jag fortfarande! En bil på bana i 100+ km/t skall ju ge snedbild, men om du inte har rörelser värdiga en pingisspelare så undrar jag ;-)

Fär väl köra en testserie själv, man lär sig alltid något nytt!

-J!
 

martinot

Aktiv medlem
Sonys bildsensorer är grymt fina på många sätt (är själv ett stort fan av de), men tyvärr så är de flesta Sony-sensorer väldigt känsliga för "rolling shutter"-effekten.

Har med tekniken hur man gör utläsningen att göra. De har helt enkelt valt att optimera för andra (normalt mycket viktigare) parametrar.

Fuji använder sig av Sonys sensorer (med en egen CFA framför) i deras X-kameror (precis som många kameror ifrån Nikon och Pentax, och många av de nyare ifrån Panasonic och Olympus).
 

David F Stop

Aktiv medlem
ES är boven.

Den Elektroniska Sluttaren ES i X-T1 ta ungefär 1/30s att exponera hela sensor (pixelrad för pixelrad). Rörelsen under den tiden kan således bli fångad på olika pixelrad. ES bör bara användas, enligt mig, på stillastående objekt/subjekt. Den skarpar också problem om du fota under vissa typer av ljuskällor.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Den Elektroniska Sluttaren ES i X-T1 ta ungefär 1/30s att exponera hela sensor (pixelrad för pixelrad). Rörelsen under den tiden kan således bli fångad på olika pixelrad. ES bör bara användas, enligt mig, på stillastående objekt/subjekt. Den skarpar också problem om du fota under vissa typer av ljuskällor.
Toppen, bra info för att prova!


-J!
 
ANNONS