Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättare till Aperture?????

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jo det är faktiskt så jag gör idag. Men det är ingen hållbar lösning då Nikon inte längre stödjer systemet och eventuella problem i nya versioner av MacOS inte kommer att årgärdas.
Jag kör CNX och NX-D parallellt. NX-D underhålls. CNX kommer knappast sluta fungera utan du kommer kunna redigera D800 och tidigare även framöver.
 

Månsson

Medlem
On1

Varför tar ni inte upp On1?
Nu är On1 raw fortfarande i beta men det verkar som jag kommer att ersätta LR med On1
Med en snabb MBP så är LR fortfarande långsamt och On1 mycket snabbar. Och jag slipper prenumerera
 

macsailor

Aktiv medlem
Tyvärr så har Apple (iaf till en viss del) bytt lite fokus av målgrupp ifrån att ha varit personer verksamma inom kreativ produktion till numera främst mode- och cafébloggare.
Tyvärr så måste jag hålla med. Apple har mer och mer blivit det iToys som deras belackare tidigare hånade dem för att vara. Har använt Apples produkter sedan 1990 och undrar nu vad de håller på med.

Får se om jag byter ut min gamla MBPr från 2012 till en ny Dell XPS. Det går ju alltid att köra den som en Hackintosh. ;-)
 

Fishpaw

Ny medlem
Aperture....och sedan ? Pröva nylanserade Luminar.

Luminar från/av Macphun ser ut att, på sikt, kunna bli en ersättare för Aperture.
Fungerar redan som plug-in för Aperture, Lightroom 6, Photoshop och Elements.

Personligen tycker jag att Macphuns koncept är mer användarvänligt plus att Luminar har en lägre inlärningströskel än Capture One 10 för att inte tala om Lightroom...

Det är ingen panik för Aperture användare, programmet fungerar bra under OS 10.12 Sierra,
och med div. plug-ins håller sig Aperture hyfsat "up to date"
 

macsailor

Aktiv medlem
Luminar från/av Macphun ser ut att, på sikt, kunna bli en ersättare för Aperture.
Fungerar redan som plug-in för Aperture, Lightroom 6, Photoshop och Elements.

Personligen tycker jag att Macphuns koncept är mer användarvänligt plus att Luminar har en lägre inlärningströskel än Capture One 10 för att inte tala om Lightroom...

Det är ingen panik för Aperture användare, programmet fungerar bra under OS 10.12 Sierra,
och med div. plug-ins håller sig Aperture hyfsat "up to date"
Affinity Photo har god potential. Serif, som är det brittiska företaget som står bakom Affinty, håller redan på att ta fram en ny produkt som de kallar för Affinity Publisher.

Affinity Photo finns i dagsläget enbart i skarp version för Mac men finns som en beta för Windows. Affinity Design finns redan som skarp version för både Mac och Windows.
 

Fishpaw

Ny medlem
Affinity Photo versus Aperture/Lightroom

Affinity Photo har god potential. Serif, som är det brittiska företaget som står bakom Affinty, håller redan på att ta fram en ny produkt som de kallar för Affinity Publisher.

Affinity Photo finns i dagsläget enbart i skarp version för Mac men finns som en beta för Windows. Affinity Design finns redan som skarp version för både Mac och Windows.
Affinity är mer ett alternativ till Photoshop än till Aperture, Lightroom, Capture One m.fl.
Men det verkar som om utvecklingen går mot en utsuddning av gränserna mellan
raw-hantering/katalog program och dito bildbehandling/publicering.
 

macsailor

Aktiv medlem
Affinity är mer ett alternativ till Photoshop än till Aperture, Lightroom, Capture One m.fl.
Men det verkar som om utvecklingen går mot en utsuddning av gränserna mellan
raw-hantering/katalog program och dito bildbehandling/publicering.
Förvisso. Vi får se vart utvecklingen bär hän. Vi har nog inte sett slutet på vågen av nya program på långa vägar, dock lär nog inte alla överleva i den hårda konkurrensen.

Synd att Apple övergav Aperture. Där fanns något att bygga vidare på, vilket enligt min mening efterföljaren Bilder inte har. Likaså var det tråkigt att Nikon ersatte sitt mästerverk Capture NX2 med den mediokra Capture NX-D.
 

sb12

Aktiv medlem
Tyvärr så måste jag hålla med. Apple har mer och mer blivit det iToys som deras belackare tidigare hånade dem för att vara. Har använt Apples produkter sedan 1990 och undrar nu vad de håller på med.

Får se om jag byter ut min gamla MBPr från 2012 till en ny Dell XPS. Det går ju alltid att köra den som en Hackintosh. ;-)
Kanske ett sidospår, men på vilket sätt menar ni att det blivit så??
Aperture låg väl typ hela tiden ett steg efter Lightroom och det sålde väl förmodligen inte jättebra heller i jämförelse.
 

macsailor

Aktiv medlem
Kanske ett sidospår, men på vilket sätt menar ni att det blivit så??
Aperture låg väl typ hela tiden ett steg efter Lightroom och det sålde väl förmodligen inte jättebra heller i jämförelse.
Förmodligen beror det på fler saker, varav en förmodligen var att Apple kanske inte tyckte sig vilja lägga för mycket resurser på att konkurrera med exempelvis Lightroom.

Det fanns en utvecklingspotential i Aperture, men tyvärr så valde Apple att byta ner sig till ett mediokert program som knappast appellerar till de som använde sig av Aperture eller Lightroom. Vad tog det proffsiga Apple vägen någonstans? Gick de vilse i iToyskogen och efter att enbart ha tittat på försäljningssiffrorna? I så fall väldigt kortsiktigt perspektiv som kan straffa sig i långa loppet.

Jag har använt mig av Apples produkter i över 25 års tid (både privat och i jobbet). Är inte i behov av leksaker, utan produkter som fungerar och som håller en hög kvalité. Kvalitén kontra pris gäller inte längre för deras produkter enligt min mening.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Förmodligen beror det på fler saker, varav en förmodligen var att Apple kanske inte tyckte sig vilja lägga för mycket resurser på att konkurrera med exempelvis Lightroom.

Det fanns en utvecklingspotential i Aperture, men tyvärr så valde Apple att byta ner sig till ett mediokert program som knappast appellerar till de som använde sig av Aperture eller Lightroom. Vad tog det proffsiga Apple vägen någonstans? .
Jag håller med om detta.

Faktum är att Aperture än idag kan mäta sig med Lightroom. Det senare är förstås i framkant när det gäller brusreducering, skugglättning och lokala justeringar. Men samtidigt så har Aperture mycket som Lightroom saknar. Och tittar vi på ren bildkvalité (om man inte skall lyfta skuggor hela dagarna) så tycker jag filerna från Aperture blir snäppet snyggare.

Som sagt - hade man valt att vidareutveckla så tror jag det hade varit det primära valet för alla Apple-fotografer.
 

sb12

Aktiv medlem
F
Det fanns en utvecklingspotential i Aperture, men tyvärr så valde Apple att byta ner sig till ett mediokert program som knappast appellerar till de som använde sig av Aperture eller Lightroom.
Men Photos är ju fortsättningen på iPhoto, inte ersättare till Aperture. Och sen så upplever jag det som att det givna programmet för bildredigering för "Apple-fotografen" alltid varit Photoshop.
De som köpte en Mac enbart för Apertures skull måste varit väldigt få, ser inte riktigt hur ni får det till att Apple bara riktar sig till cafébloggare numera.
Det har väl först och främst varit hårdvaran i kombination med MacOS som man varit ute efter.
 

martinot

Aktiv medlem
De som köpte en Mac enbart för Apertures skull måste varit väldigt få, ser inte riktigt hur ni får det till att Apple bara riktar sig till cafébloggare numera.
Inte "bara". Byt ut det ordet emot "främst" så hamnar du lite mer korrekt (så som jag, ibland, personligen, upplever det som).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Apple har svängt runt mycket.
En gång i tiden skulle Apple bara ta fram teknologier som sedan tredjepartstillverkare fick använda för att producera bra produkter till Apples plattform. Det ändrade man man skulle ha dem för sig själva kom man på.

En massa år senare skulle Apple utveckla, tillverka och sälja det mesta. Så mycket att man själv inte visste varför man gjorde det. Man låg ibland så långt fram att man var för tidig med viss teknologi och det sålde inte så bra. Men de fortsatte i alla fall.

Sedan Kom Amelio och började städa upp och tog fram planen med två områden pro och konsument i vilka två serier fanns, stationärt och bärbart.
Jobs anammade detta och vi fick vad vi haft sista tiden med ett tätt ekosystem.

Men allt eftersom har pro-mjukvarorna lagts ned eller fått självdö.
Stationärt förtvinar eller läggs ned, medialösningar, nätverk etc har i det tysta dödats.
Det ekosystem som Apple en gång hade och, som även om man försökte, inte lyckades ta sig ur - är idag svårt att hålla sig kvar i ens om man försöker.

Apple har idag gjort om alla sina produkter förutom MacPro till engångsprodukter som man köper och slänger då inget går att göra med dem efter några år. Utbudet är sparsmakat och glappar markant. En dålig stationär för 5000,- eller en tre år gammal pro-relik för 27000,- och inget där emellan.


De har en molntjänst i tredje revisionen men med ett pris som får folk att backa ur det och välja annat. Deras klockor säljer inget. Tillbehören är borta. Programmen övergivna.
De pro-ljud/videoprogram som finns kvar gör folk oroliga då man är övertygade om att de också sla slaktas.
Deras home/health kits är inget som slår.

De har egentligen bara telefoner, bärbara, itunes- och app-store.
Deras betalningssystem kanske kan få in en fot men det finns så många andra sätt att betala nu för tiden.
De satsar på en del deep learning, datamining etc men vem som ska dra nytta av det är frågan. Är det primärt för användarna eller för apple att öka vinsterna för ägarna?


Apple ska satsa på det man tjänar pengar på, sa man nyligen. Det är ju rätt.
Men om man inte stöttar sitt varumärke och ekosystem - vem ska man då tjäna pengar på?

Vem vill använda Apple Pay när jag inte längre är fast innanför Apples walled gardens och det finns hundra andra betallösningar?

Kanske kommer Apple med något som får allt att falla på plats men jag ser idag inte att det kommer att ske.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har använt mig av Apples produkter i över 25 års tid (både privat och i jobbet). Är inte i behov av leksaker, utan produkter som fungerar och som håller en hög kvalité. Kvalitén kontra pris gäller inte längre för deras produkter enligt min mening.
Samma historia för mig som för dig!
Apple idag är synonymt med iPhone, Apple Watch och dess skaror som häckar på (a)sociala medier.....
Apples nutida kurs ifrågasätts av alltfler - med rätta! Tragisk för oss som såg Apple som nyskapande.
 

sb12

Aktiv medlem
Men det är ju fortfarande bara Aperture som lagts ner av "proffsprogrammen"

Vad är det ni inte kan göra idag som gick så bra förut? Stoppa i mer RAM-minne och byta hårddisk?
Det var ju ärligt talat viktigt för kanske 10 år sen.

Att stationära datorer håller på att förtvina som produktgrupp är ju inget Applefenomen kanske, sen tycker jag ändå att iMac är rätt feta stationära datorer. Svårt att se att en 5K-skärm med DCI-p3 färgomfång är iToys-cafebloggarens högsta önskan.

Ett vanligt gnäll är ju också usb-c portarna och den frånvarande SD-kortläsaren på MacBook Pro, men varför skulle jag vilja köpa en svindyr dator med gamla grejer i, typ usb3 ?
Varför är det svinlångsamma usbgränsnitt i kameror för 60000kr?
Jag tycker mer att det är där skon klämmer.

Tror inte heller att cafebloggaren tycker att det är viktigt att kunna koppla in 4st externa 4K-skärmar i sin MBP. Jämför med Dell XPS:en som nån nämnde tidigare, eller varför inte ljusstyrkan på displayen och batteritiden, SSD hastigheten.

Jaja, saker kan ju alltid bli bättre men det låter mer som om ni tycker att datorer hade sin storhetstid 1995.
Jag håller inte med.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Fast stationära datorer spelar ju fortfarande en betydande roll i arbetslivet. Och det krävs allt mer kräm för att hålla alla pixlarna i styr utan att processorn brinner upp.

Det är väl lite här som många känner sig lite lätt uppgivna när det gäller Apple. Som redan påpekats så står det i princip mellan Mac Mini eller Mac Pro. Imac hade varit ett bra alternativ om den fanns med matt skärm.

Mac Minin har varit bra. Har själv en late 2012 med i7 och SSD. Den tuffar på riktigt bra, även med filer från 5DSR och 5D Mark IV. Men senaste generationen har blivit sämre (!). Och uppgradera en sådan är inte ens att tänka på.
 

Fishpaw

Ny medlem
Har vi inte spårat ur.....? Ersättare till Aperture eller ?

Många av de bästa "foto-editerings-mjukvara-tillverkarna" tillhandahåller program för Mac. Dessa program går att smidigt använda alla macar. Själv kör jag på den snabbaste iMacen plus en extra, matt dito, 30-tums skärm. Men även min gamla "late" 2008 mac pro klarar fortfarande av den modernaste mjukvaran plus OS 10.12 utan några problem. Det är ingen katastrof att Aperture kommer att försvinna, men jag tycker att det är synd att inget av de andra dito programmen har, so far, en lika bra katalog/biblioteks-funktion.
 
ANNONS