Annons

Fototips Småland/Blekinge

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

jag drar ner till vårt landställe i Småland några dagar nästa vecka, det ligger nära Urshult, i Tingsryds-området.
Har ni några tips på vackra ställen att åka till och fota?

Försöker lära mig lite fågel foto(har dock bara max 450mm räckvidd än så länge), kombinerat med natur, landskap och generellt vackra, storslagna vyer.

Området är väl Södra Småland/Blekinge/norra skåne och möjligtvis ut på öland.
Funderar på blekingekusten alternativt södra udden på Öland, men alla tips är mer än välkomna.
Hittar man Havsörn eller Kungsörn någonstans?

Söderåsen nationalpark är ju ganska långt bort, men inte helt omöjligt om man startar tidigt.

För övrigt undrar jag om ett forum inriktat på just den här typen av fototips skulle vara intressant?
 

birneman

Medlem
Kyrkö mosse

Hej,

Alldeles i närheten av Urshult ligger ju bilkyrkogården Kyrkö mosse, med alla gamla bilvrak mitt ute i skogen, men där har du kanske redan varit?
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Nä, jag har inte varit där ännu. Funderat på att dra dit flera ggr, men det har inte blivit av ännu. Det är faktiskt ett alternativ....tack... :)
 

henpe

Aktiv medlem
Hej,

Familjen har ett ställe utanför Ursult.

Det finns gott om havsörn i och kring sjön Salen. Ett beök till sirkön kanske?

Vilthägnet Eriksberg (utanför karlshamn) är väldigt fint och här finns massa intressanta djur att fotografera, speciellt vid skymning. Dock är det fotografering ifrån bil om gäller, eller att stanna vid några av de rastplatser som finns anordnade inom området. I övrigt är det förbud att lämna bilen.

Ire naturreservat är väl värt ett besök, det ligger längs riksvägen mellan Tingsryd och Karlshamn och är ett fint kulturlandskap (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3462121.htm?set=mp).

Jag följer med intresse denna tråd....även jag är på jakt efter tips inför kommande sommar......
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Kul att du nämner sirkön, för vårt landställe ligger i karatorp/västerbotorp-området, så det är promenad avstånd till sirkön. Är nere vid bron till sirkön en del faktiskt. Mkt fiskgjusar och duvhökar där, har även noterat att det skall finnas örn där. :) Kommer definitivt promenera ner dit....

Ska kolla upp de andra tipsen också.. :)
 
ANNONS