Annons
Gammal 2018-10-14, 19:48
martinot

Foto och Bildteknik skrev: Jag har testat en ny Imac med detta. Skillnaden mellan en Fusiondrive och att kanske lägga 7.000 kr extra är inte vettigt tycker jag. Dessa kombi-diskar fungerar utmärkt och är snabba - i praktiken. Det är i huvudsak SSD-delen som jobbar. Den stora uppgraderingen för en stillbildsfotograf är ju skärmarna, som är ännu bättre på de nya modellerna.
Jo, Apple tar, tyvärr, rätt mycket mer betalt för rena SSD än andra tillverkare. Blir inte riktigt så prisvärt då kan jag hålla med om (om man inte kan byta utan Apples inblandning).

Skärmen ser jag inte som en stor sak att uppgradera till (då man oftast ändå kör med en extern hårdvarukalibrerbar skärm oavsett).

Så kör du vidare på din nuvarande iMac med "gott samvete"! 🙂
Gammal 2018-10-14, 20:13
Foto och Bildteknik
Guest

martinot skrev: Jo, Apple tar, tyvärr, rätt mycket mer betalt för rena SSD än andra tillverkare. Blir inte riktigt så prisvärt då kan jag hålla med om (om man inte kan byta utan Apples inblandning).

Skärmen ser jag inte som en stor sak att uppgradera till (då man oftast ändå kör med en extern hårdvarukalibrerbar skärm oavsett).

Så kör du vidare på din nuvarande iMac med "gott samvete"! 🙂
Vilken Imac använder du?
Gammal 2018-10-14, 22:59
j3n5

Jag kör fortfarande en mid 2010 27” som på den tiden var toppmodellen och upplever den som helt OK till Lightroom och Photoshop av senaste modellen. 1080p i Premiere funkar också hyfsat. 4K får den kämpa med. Då är minnet maxat till 16Gb och en SSD installerad på den tomma SATAn. Tycker ändå att det var mycket dator för pengarna då den gär sitt jobb 8 år senare. Har också en 21.5” från 2014 som var instegsmodell. Den känns faktiskt inte lika rapp. Min lärdom är att tänker du använda en Mac länge, maxa processor, RAM och grafikkort.
Gammal 2018-10-15, 00:47
martinot

j3n5 skrev: Jag kör fortfarande en mid 2010 27” som på den tiden var toppmodellen och upplever den som helt OK till Lightroom och Photoshop av senaste modellen. 1080p i Premiere funkar också hyfsat. 4K får den kämpa med. Då är minnet maxat till 16Gb och en SSD installerad på den tomma SATAn. Tycker ändå att det var mycket dator för pengarna då den gär sitt jobb 8 år senare. Har också en 21.5” från 2014 som var instegsmodell. Den känns faktiskt inte lika rapp. Min lärdom är att tänker du använda en Mac länge, maxa processor, RAM och grafikkort.
Håller med i det mesta, men skulle skippat att satsa på grafikkort (begränsad nytta) och istället snabbast och störst SSD (mer nytta när man browsar och läser mycket bilder).
Gammal 2018-10-15, 09:30
t595sp

Jag kör också med en gammal iMac 27" mid 2011. 16 Gb Ram, I5 på 3,1 Ghz, 1Tb snurrdisk samt en 512Gb SSD (i stället för den optiska driven). Funkar fortfarande väldigt bra för bildredigering och videoredigering upp till full HD. Kör Affinity Photo och Da Vinchi Resolve 15 utan större problem.

Nu har ju iMac mid 2011 och äldre gått ur tiden med support för nyare os så på sikt får man nog skaffa en nyare maskin. Men man blir ändå lite positivt överraskad att dessa gamla maskiner fortfarande hänger med så pass bra i praktiken för normala göromål.
Gammal 2018-10-15, 10:27
bjorso

t595sp skrev: Nu har ju iMac mid 2011 och äldre gått ur tiden med support för nyare os så på sikt får man nog skaffa en nyare maskin. Men man blir ändå lite positivt överraskad att dessa gamla maskiner fortfarande hänger med så pass bra i praktiken för normala göromål.
Jag håller med, modellen från 2011 är fortfarande användbar! Jag köpte en begagnad 21.5" från 2011 billigt och rustade upp den med 512 GB SSD och maxade minnet till 16 GB. Känns inte alls som en trött 7-åring? Fungerar utmärkt både för bild- och videoredigering. Använder man ett hårddiskarray via Thunderbolt orkar den även med 4K i FCP X tack vare proxyfiler. Det enda jag saknar är Retinaskärm, att modellen inte får macOS Mojave tar jag lätt på, finns inget där som gör min tillvaro bättre?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildbehandling , bilder , bildredigering , hårdvara , imac

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.

Tether Tools Case Air