Annons

Behöver hjälp! Få foton printade. vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag har ett par foton som jag lovat printa till en vän.
Det ena är i upplösning 12000x8000 eller något liknande (stor panorama), medans det andra är en drönarbild i 4000x3000(typ..)
Tanken är att de skall vara i samma storlek på väggen, och betraktas på någon till ett par meters avstånd.
Jag har ingen som helst erfarenhet av att printa, men funderade på att 70 cm på horisontella sidan, och någonstans runt 50 cm eller vad som passar, på vertikala sidan kan vara bra.
Är jag helt ute och cyklar då? tänker på om den mer lågupplösta bilden håller för det? Jag förstår att det har med mer än själva upplösningen att göra, men behöver någon form av fingervisning....

Så till den viktigare frågan, jag har varit och kollat på Pixum.se (någon som har erfarenheter av dom?), och vi fastnade båda för aluminium alternativt plexiglas....det ser lite lyxigt ut, men vet inget om eventuella brister med att välja det....
Tanken är att det skall vara två fina tavlor på väggen liksom, ingen ram, men fortfarande ge känslan av tavlor, inte affischer, i ett modernt, stilrent hem.

Ber om ursäkt om jag är otydlig, men själva grejen med att printa är helt ny för mig, och lite läskig.... :)

Vilka alternativ till Pixum.se finns? Finns det någonstans där man kan ta med sig bilderna och kanske ha en diskussion om vad som är lämpligt(och kanske direkt olämpligt) att göra med dom...? Bor i Stockholm....

Tacksam för all hjälp och feedback.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Såg nu i en annan tråd att Crimson nämns. Vettig hemsida....är dom bra? Erfarenheter? Finns ju i Stockholm också. Kan man göra ett besök där och ha en dialog med dom tror ni?
 
ANNONS