Gammal 2019-01-23, 06:33
Bengf

iSolen.se skrev: CIPA-ansatsen är förstås bra i tanken men genomförandet inte lika. Normalfotografen rapporterar inte en avvikelse på några tiotals procent utan snarare en tre- eller fyrdubbling, dvs några hundra procent

Plus att jämförelser mellan kameror haltar betänkligt.

Fast tvärtom. Jag slog f ö bränsleförbrukningen på pappret med verkligheten en sträcka förra året när jag körde långt till Norge.

Sammanfatta gärna här, jag är allergisk mot länkar av typen "mitt argument finns här, kolla bara den 10 minuter långa filmen eller läs den långa artikeln". Gäller även korta filmer och korta artiklar, man ska inte behöva klicka på länken för att slutsatsen ska framgå.

Ja nu är det en ilsken Canonägare som gick till botten med CIPA-testet och malde sönder hela förfarandet, och visst det låter trovärdigt det han skriver så det är nog dags att skrota gamla CIPA. Att den oergonomiska lilla A7III med dom små knapparna och dåliga EVF:n och som klarar mindre bps än Z6 med visserligen begränsningar som i pratiken inte har någon betydelse alls, så är Z6 bättre, och batteriet som A7III har kan rimligtvis inte klara av fler bilder än Z6, det är nog subjektiva rapporter från fantaster, för övrigt hade jag många arbetskamrater där deras bilar hade väldigt låg bensinförbrukning oavsett motorer, att biltillverkarna kör bilarna på rullband i 20 graders värme för att räkna fram förbrukning, brukar generellt skilja rätt så mycket mot verkligheten.
Gammal 2019-01-23, 09:04
johan-vall

jonasfj skrev: Northrups skapade YouTube-historia, som borde kunna användas i undervisningen på journalisthögskolan, när Chelsea först höll på att börja gråta när hon upptäckte att Z7 bara hade en kortplats, men 3 dagar senare efter att de flygit första klass till Hawaii för att testa Canon var en kortplats en liten bagatell som nämdes i förbiseende.
Jag tolkar att det största problemet med Z7 för Northrups var att den kändes som ett steg ner från d850 som dom är flitiga användare av och som dom hoppades kunna byta ut för sitt privata fotande (bl.a. fåglar). När det kom till Canons lansering var dom mer känslomässigt likgiltiga. Blir rätt skeva recensioner när man jämför mot olika baseline, z7 mot d850 och EOS R mot z7.
Gammal 2019-01-23, 10:12
jeduven

Erik Schalin skrev: Problemet med dem är att bilfabrikanterna optimerar bilar för att få bra testvärden. Inte för att bilen skall må bra eller dra lite bränsle.

Jag hoppas verkligen inte att kameraindustrin tar efter det beteendet.
Det är just det Nikon gör för att få acceptabla cipa-värden för sina kameramodeller, ej promodellerna. De körs medvetet i "batterisparläge" tills batterigrepp monteras.
Gammal 2019-01-23, 10:58
Erik Schalin

jeduven skrev: Det är just det Nikon gör för att få acceptabla cipa-värden för sina kameramodeller, ej promodellerna. De körs medvetet i "batterisparläge" tills batterigrepp monteras.
CIPA skiter jag i.
Men du får gärna påvisa hur Nikon skapar/Tar bort funktion för att göra testvärden glada.
Gammal 2019-01-23, 12:06
ztenlund

jeduven skrev: Det är just det Nikon gör för att få acceptabla cipa-värden för sina kameramodeller, ej promodellerna. De körs medvetet i "batterisparläge" tills batterigrepp monteras.
EN-EL15a är på 14 Wh (13,3 matematiskt) och EN-EL18b är på 27 Wh. Manualen till D850 säger 1840 respektive 3300 bilder enligt CIPA-standarden.

14/1840=~0,0076 Wh/bild eller 13,3/1840=~0,0072
27/3300=~0,0082 Wh/bild

Jag mer att den inte särskilt uppseendeväckande skillnaden beror på batteriernas egenskaper än på "batterisparläge". Räknar man om mest pessimistiskt så får man ~1620 bilder med EN-EL15a. Det får nog ses som "acceptabelt" och är fortfarande mer än vad specifikationen säger för D810 utan grepp.
Gammal 2019-01-23, 12:40
jeduven

ztenlund skrev: EN-EL15a är på 14 Wh (13,3 matematiskt) och EN-EL18b är på 27 Wh. Manualen till D850 säger 1840 respektive 3300 bilder enligt CIPA-standarden.

14/1840=~0,0076 Wh/bild eller 13,3/1840=~0,0072
27/3300=~0,0082 Wh/bild

Jag mer att den inte särskilt uppseendeväckande skillnaden beror på batteriernas egenskaper än på "batterisparläge". Räknar man om mest pessimistiskt så får man ~1620 bilder med EN-EL15a. Det får nog ses som "acceptabelt" och är fortfarande mer än vad specifikationen säger för D810 utan grepp.
Det viktiga i sammanhanget är batterispänningen. 7V för det lilla batteriet i huset och 11V för det större batteriet i batterigreppet. Kort sagt så är kamerorna gjorda för att hantera 11V men matas bara med 7V utan batterigrepp. Typiskt battersparläge!
Gammal 2019-01-23, 12:51
ztenlund

jeduven skrev: Det viktiga i sammanhanget är batterispänningen. 7V för det lilla batteriet i huset och 11V för det större batteriet i batterigreppet. Kort sagt så är kamerorna gjorda för att hantera 11V men matas bara med 7V utan batterigrepp. Typiskt battersparläge!
Batterispänning är inte i sig ett mått på energiförbrukning.
Gammal 2019-01-23, 13:13
jeduven

ztenlund skrev: Batterispänning är inte i sig ett mått på energiförbrukning.
Nej, men möjligt effektuttag i W. Räknar man på det enligt P=U^2/R med konstant R
får man 7^2=49 och 11^2=121. Om vi sen tar 49/121 x 3300 bilder hamnar man neråt ca 1400 bilder för det lilla batteriet i kameran där vissa funktioner strypts.
Gammal 2019-01-23, 13:27
jeduven

Erik Schalin skrev: CIPA skiter jag i.
Men du får gärna påvisa hur Nikon skapar/Tar bort funktion för att göra testvärden glada.
Hade Nikon tillåtit att batterigreppsspänning användes för det lilla batteriet i kameran hade det för Z-modellerna sänkt cipa-värdet med i runda slängar 50% och 300 cipa-bilder hade plötsligt landat kring 150....
Gammal 2019-01-23, 13:42
Flash Gordon

Nikon har ju mycket länge krävt batterigrepp för att få ut flest fps ur kameran. De flesta andra tillverkare har inte dessa begränsningar.
Varken mina Canon eller Fuji har dessa begränsningar. En Fuji X-T2 kan smarta på 11 fps och få högre frekvens på EVF-en om jag kör boost mode.
Visst det ger färre bilder från kamerans lilla batteri. Jag kan givetvis få ut fler bilder genom att sätta på ett batterigrepp.
Varför Nikon gått en annan väg än alla andra skulle vara intressant att höra. Att Nikon fått mycket skit för både Z6 och Z7 får nog deras marknadsavdelning ta på sig.
Delvis har Canon R samma story.

De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var som en D850. En av de mest uppskattade kamerorna på marknaden
Skapar man förväntningar som man är orealistiska så blir folk besvikna när produkten inte lever upp till förväntningarna.
Gammal 2019-01-23, 13:58
smislo

>De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var >som en D850.

De skrev inte lika utan som...för visa är den bättre för visa sämre, berör vad den används till...
Gammal 2019-01-23, 14:07
Flash Gordon

smislo skrev: >De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var >som en D850.

De skrev inte lika utan som...för visa är den bättre för visa sämre, berör vad den används till...
Nej ingen kamera existerar som är perfekt för alla. Var och en måste försöka att hitta sin egen perfekta kamera de trivs med. Ingen lätt uppgift.

Det är synd att vi inte enkelt som i USA kan hyra en utrustning över en helg och testa för att lära känna på prylarna innan man bestämmer sig.
Gammal 2019-01-23, 14:21
smislo

Flash Gordon skrev: Nej ingen kamera existerar som är perfekt för alla. Var och en måste försöka att hitta sin egen perfekta kamera de trivs med. Ingen lätt uppgift.

Det är synd att vi inte enkelt som i USA kan hyra en utrustning över en helg och testa för att lära känna på prylarna innan man bestämmer sig.
PÅ SC i Malmö kan man hyra kameran Utrustning), ca 1000:- för en helg sedan om man väljer att köpa kameran, ingick summa man betalat för hyra i priset.
Gammal 2019-01-23, 14:22
ztenlund

Flash Gordon skrev: Nikon har ju mycket länge krävt batterigrepp för att få ut flest fps ur kameran. De flesta andra tillverkare har inte dessa begränsningar.
Varken mina Canon eller Fuji har dessa begränsningar.
Jämförelsen med Canon är inte särdeles relevant, även om det återkommer. Om du tittar på samtida kameror så är 5D Mk2 långsammare än D700 utan grepp. 5D MkIV och D850 håller samma hastighet utan grepp. D850 erbjuder alltså en "bonus" utöver vad Canon-kameran kan erbjuda. D810 går inte att skrämma upp med grepp i FX-läge. Man får en bild/sek extra om man låter kameran beskära till 1,2x eller DX redan utan grepp. Sätter man på grepp (eller extern strömförsörjning, tror jag) så får man ytterligare en bild/sek i DX-läge. Inte särskilt meningsfullt, utan nog mera en kul bonus om man ändå har grepp. D800 har man ingenting för alls att sätta grepp på, om jag minn rätt, men däremot lite vid beskärning.

En Fuji X-T2 kan smarta på 11 fps och få högre frekvens på EVF-en om jag kör boost mode.
Visst det ger färre bilder från kamerans lilla batteri. Jag kan givetvis få ut fler bilder genom att sätta på ett batterigrepp.
Varför Nikon gått en annan väg än alla andra skulle vara intressant att höra. Att Nikon fått mycket skit för både Z6 och Z7 får nog deras marknadsavdelning ta på sig.
Delvis har Canon R samma story.
Nikon har såvitt känt inte gått någon väg alls vad gäller grepp till Z-kamerorna och serietagning e dyl. Något annat är bara fria spekulationer. Jeduvens olika märkliga påståenden ger jag faktiskt inte mycket för.

De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var som en D850. En av de mest uppskattade kamerorna på marknaden
Skapar man förväntningar som man är orealistiska så blir folk besvikna när produkten inte lever upp till förväntningarna.
Det är den på vissa sätt, men annorlunda på andra. Jag tycker att den är lite för dyr, men det är inte så svårt att se varför Nikon har prissatt den som de har gjort. Z6 är en vettigare avvägning. Den är sämre än A7 III på några sätt och bättre på andra, men ligger i någorlunda samma prisklass. Och för min del så kan jag köra majoriteten av mina objektiv med AF på Z6, om än inte alla. Där tillhör jag nog en av de stora tilltänkta målgrupperna, nämligen användare av större Nikon-kameror som eventuellt vill ha ett komplement till spegelreflexen som är mindre och som är bättre på video, särskilt AF vid sådan. Nu lär jag knappast köpa någon dylik i närtid, men om jag leker med tanken att jag skulle köpa ett till hus, så skulle nog en Z6 med 24-70 och FTZ kunna ligga ganska bra till. Det den är sämre på kan jag få med spegelreflexen, medan den är bättre på det som spegelreflexen är sämre på.

Nikon vill förstås få stopp på rimligt köpstarka kunder som köper kameror från andra märken för att Nikon saknar något av just den typen. Då behöver kameran sannolikt inte vara riktigt lika bra i första versionen. Den är nämligen mycket bättre på att fungera med de prylar dessa kunder redan har.
Gammal 2019-01-23, 14:25
Flash Gordon

smislo skrev: PÅ SC i Malmö kan man hyra kameran Utrustning), ca 1000:- för en helg sedan om man väljer att köpa kameran, ingick summa man betalat för hyra i priset.
Det låter sm ett steg framåt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:59.

B+W Filter