Annons
Gammal 2019-08-17, 09:33
emsems

Timanställd fotograf, vad kan jag betalt?
Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig här med mina funderingar.

Jag är inte utbildad fotograf, min erfarenhet kommer från mina tre år på mediaprogrammet. Sedan dess har jag endast fotat som hobby och inte gjort några betalda jobb.

Jag ska ha en intervju med ett företag angående en extratjänst som fotograf, vilket innebär att jag jobbar ca 1 dag/veckan (timanställning). Bilderna används online och på sociala medier.

Nu försöker jag göra så mycket research som möjligt, och blev rekommenderad denna sidan: https://www.sfoto.se/wp-content/uplo...uiden_2018.pdf

Är det rimligt för mig att ta dessa priser? Jag är inte utbildad fotograf, så jag ser även det här som en bra erfarenhet, men vill inte ta för lite betalt heller.
Gammal 2019-08-17, 10:11
Tonyeagle

Kanske inte
Det där beror ju lite på. En anställd fotograf tjänar ca 30000 kr/månad brutto vid heltidsanställning. En anlitad egen företagare som fotograferar på uppdrag är något helt annat. För en timanställning ska du nog inte begära mer än 180-200 kr/timmen detta förutsatt att det är en legitim anställning. (arbetsgivaren betalar sociala avgifter och semesterersättning etc. Du kan ju alltid chansa och begära 250. Räknar de med att du använder egen utrustning kan du ju alltid göra tillägg för detta. Kanske någon här har haft ett liknande jobb och kan berätta mer?!
Gammal 2019-08-17, 10:20
emsems

Tonyeagle skrev: Det där beror ju lite på. En anställd fotograf tjänar ca 30000 kr/månad brutto vid heltidsanställning. En anlitad egen företagare som fotograferar på uppdrag är något helt annat. För en timanställning ska du nog inte begära mer än 180-200 kr/timmen detta förutsatt att det är en legitim anställning. (arbetsgivaren betalar sociala avgifter och semesterersättning etc. Du kan ju alltid chansa och begära 250. Räknar de med att du använder egen utrustning kan du ju alltid göra tillägg för detta. Kanske någon här har haft ett liknande jobb och kan berätta mer?!
Tack för svar! Hmm, jag får nog gå dit på intervjun och höra lite mer om vad dom tänkt sig. Det jag fick info om i mailet var att det är en "frilansande fotograf på timbasis" ca en gång i veckan. Men som sagt jag antar att det är ganska stor skillnad på uppdrag och anställning, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
Gammal 2019-08-17, 10:53
martinot

Vet inte hur de tänker, men när jag hör ordet "frilans" så tänker jag själv (oavsett fotobranschen eller inte) på just uppdrag som faktureras.
Gammal 2019-08-17, 11:15
emsems

martinot skrev: Vet inte hur de tänker, men när jag hör ordet "frilans" så tänker jag själv (oavsett fotobranschen eller inte) på just uppdrag som faktureras.
Tack för svar!

Ja som jag förstår det så kommer jag att fakturera. Så då känns kanske 150-200kr i timmen lite?
Gammal 2019-08-17, 12:17
jonas18z

Tonyeagle skrev: Det där beror ju lite på. En anställd fotograf tjänar ca 30000 kr/månad brutto vid heltidsanställning. En anlitad egen företagare som fotograferar på uppdrag är något helt annat. För en timanställning ska du nog inte begära mer än 180-200 kr/timmen detta förutsatt att det är en legitim anställning. (arbetsgivaren betalar sociala avgifter och semesterersättning etc. Du kan ju alltid chansa och begära 250. Räknar de med att du använder egen utrustning kan du ju alltid göra tillägg för detta. Kanske någon här har haft ett liknande jobb och kan berätta mer?!

30 tusen, det låter väl extremt lite? En normal lön ligger väl på 37-45 någonstans för en fotograf i alla fall i Stockholm. Timanställd borde väl rent logiskt ha mycket högre lön, precis som korta uppdrag har dyrare timpris.

Se till att du inte använder din egen utrustning utan företaget köper in de du behöver. Det kan bli ganska dyrt för de

Sen ska du ha semesterersättning på lönen. Vet inte hur mycket men brukar väl vara 12 procent.

Ska du vara anställd eller frilans?
Gammal 2019-08-17, 12:44
Tonyeagle

Knappast 45
jonas18z skrev: 30 tusen, det låter väl extremt lite? En normal lön ligger väl på 37-45 någonstans för en fotograf i alla fall i Stockholm. Timanställd borde väl rent logiskt ha mycket högre lön, precis som korta uppdrag har dyrare timpris.

Se till att du inte använder din egen utrustning utan företaget köper in de du behöver. Det kan bli ganska dyrt för de

Sen ska du ha semesterersättning på lönen. Vet inte hur mycket men brukar väl vara 12 procent.

Ska du vara anställd eller frilans?
Genomsnittslönen för en fotograf 25-34 år är 30 lök. Kanske högre i Stockholm.
https://www.scb.se/hitta-statistik/s.../?lon=fotograf

Nu vet vi inte säkert om det är en (tim)anställning eller uppdrag vi pratar om så vi kanske ska avvakta.
Gammal 2019-08-17, 12:45
cardazio

emsems skrev: Tack för svar! Hmm, jag får nog gå dit på intervjun och höra lite mer om vad dom tänkt sig. Det jag fick info om i mailet var att det är en "frilansande fotograf på timbasis" ca en gång i veckan. Men som sagt jag antar att det är ganska stor skillnad på uppdrag och anställning, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
Hur länge får du jobba vid varje tillfälle och har du långt till jobbet? Du bör kanske försäkra dig om en minimidebitering per gång.

Räkna på att du behöver få in dubbelt så mycket som du vill betala dig själv och får du inte jobba hela dagar kan du behöva ta höjd för att du inte har 100% debiteringsgrad för den tid du lägger ned för att klämma in det här jobbet. Om du ska fakturera dem dvs.
Gammal 2019-08-17, 13:30
emsems

Tack för alla svar.

Som jag förstår det vill dom ha en frilansande fotograf som hjälper till en dag i veckan och fakturerar beroende på antal timmar.

Så därför funderar jag på om en ’normal timlön’ dvs 150-200kr är för lite?

Studio + utrustning finns.
Gammal 2019-08-17, 13:54
Tonyeagle

Då är det för lite
Då är det givetvis för lite. Vill du ha ut som en anställd fotograf i början av sin karriär får du dubbla det. Se till att försöka få till ett kontakt där du har betalt för minst ett antal timmar (4-5) per tillfälle. Blir jobbigt annars om du behöver binda upp en dag och kanske bara jobba 1-2 timmar. En variant kan vara att begära t.ex. lite mer om det är under 3 timmar och ditt ordinare "pris" för om det blir 4-8 timmar/dag. Var du vill lägga dig är en balansgång och förhandlingssak. Kan alltid vara bättre att gå ut lite högre och förhandla om det.
Gammal 2019-08-17, 14:11
jonas18z

Du skriver timanställd i trådtiteln och nu säger du frilansare? Du kanske borde bestämma dig innan du startar tråden för nu är all svar helt olika då du rört till det.
Gammal 2019-08-17, 14:14
jonas18z

Fakturera 5000 för an halvdag och 10000 för en heldag. Inget mindre än halvdag. Lägg på moms.

Lägg på 50 procent om det är helger eller konstiga tider.

Se till att friskriva dig mot om saker går sönder, även om saker skulle bli inställda så ska du ha betalt om de bokas av för sent
Gammal 2019-08-17, 14:20
emsems

Tonyeagle skrev: Då är det givetvis för lite. Vill du ha ut som en anställd fotograf i början av sin karriär får du dubbla det. Se till att försöka få till ett kontakt där du har betalt för minst ett antal timmar (4-5) per tillfälle. Blir jobbigt annars om du behöver binda upp en dag och kanske bara jobba 1-2 timmar. En variant kan vara att begära t.ex. lite mer om det är under 3 timmar och ditt ordinare "pris" för om det blir 4-8 timmar/dag. Var du vill lägga dig är en balansgång och förhandlingssak. Kan alltid vara bättre att gå ut lite högre och förhandla om det.

Jag tänkte ge förslag om ett minimum på 4tim/dag.

När ni sätter priserna, tänker ni inkl. moms och alla avgifter då? Jag kommer fakturera via frilansfinans och ca 50% av priset går ju till avgifter, moms osv.

Är 1000kr/Tim inkl. Moms och avgifter för mycket?

Eller som du säger är det bättre jag tar det dubbla av en timlön och ta ca 500kr/Tim inkl. Moms och avgifter.

Tack för att ni tar er tid och svarar!
Gammal 2019-08-17, 14:22
emsems

Jag insåg att det blev lite rörigt, jag får nog dubbelkolla med dom vad det är dom menar. Blev själv förvirrad av ’frilansare på timbasis’.

Jag ska ha min intervju till veckan så jag kan återkomma. Tack för alla svaren.
Gammal 2019-08-17, 17:03
Flash Gordon

Jag hade aktierbolag som främst var för att jag skulle kunna jobba som projektledare och business konsult. Som projektledare debiterade jag 1500 kr per timme plus moms.
Dessutom ofta långt över 40 timma per vecka.
Sedan hade jag ett sidospår där jag också gjorde fotouppdrag som bröllop och dop. Mest för att kunna debitera kameror och objektiv på företaget.
Där kunde jag debitera 600 kr per timme och sällan debitera all tid jag la ner på att göra fotoböcker, utksrifter mm.
Efter ett år bestämde jag mig för att enbart göra denna typ av fotograferingar för mina nära och kära.
Då givetvis utan debitering.
De priser du nämner räcker ju inte till avskrivningen av utrustningen. Hur skall man man leva på en fotografering i veckan och 200-300 kr per timme.
Besvara

Bokmärken

Taggar
betalt , timlön

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.

Elinchrom ELM8