Annons

Vilka linser har det där lilla extra?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjompen

Aktiv medlem
Jag har både Pentax och Canon i fotoväskan. Båda fullformat, K-1 och 5D. Till min Pentax har jag en större samling linser varav tre är lite utöver de andra, FA77, FA31 och FA43 Limited-linser som renderar världen på ett sätt som mina vanliga linser inte klarar av. De genererar en extremt högupplöst bild, ofta med 3D-känsla.

Nu undrar jag ifall Canon har några legendariska linser som skulle vara värda att titta närmare på?

/Thomas
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
50/1,2L
85/1,2L och 85/1,2L II
200/1,8

är alla objektiv som är kända för sin krämiga bakgrundsoskärpa. Men de är inte billiga.
 

joakim d

Aktiv medlem
För Canon kan det ju också vara värt att titta på Zeiss ZE objektiv, som t.ex 50/1.4 Planar och 85/1.4 Planar. Jag syftar förresten på "classic" serien och inte den nyare och dyrare Milvus serien som i och för sig är riktigt bra men betydligt dyrare.
 

tjompen

Aktiv medlem
Ja, de där f/1.2-gluggarna var ju inga billiga alternativ. Zeiss-gluggarna verkar ju prismässigt vettiga men med så stora bländaröppningar så föredrar jag autofokus.

Klurigt att försöka lära sig ett nytt system. Man vill ju ha samma nivå på kunskapen som man har i det andra systemet men inte behöva lägga 20 år på det...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, de där f/1.2-gluggarna var ju inga billiga alternativ. Zeiss-gluggarna verkar ju prismässigt vettiga men med så stora bländaröppningar så föredrar jag autofokus.

Klurigt att försöka lära sig ett nytt system. Man vill ju ha samma nivå på kunskapen som man har i det andra systemet men inte behöva lägga 20 år på det...
Skulle innte välja 85/1,2. Jag har haft det. Det kan ge väldigt konstiga optiska fel i visssa lägen. Dessutom har det väldigt trög AF.

Numera har jag EF 85/1,4 IS. Det har mycket snabbare fokus och jag upplver den skarpare på full öppning.

Ett annat magiskt objektiv skall vara EF 35/1,4.

Andra kan säkert lägga till flera till.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vill du komma billigt undan så är gamla 100 2.8 makro inte jättelångt efter is varianten gällande bildkvalitet. Kan köpas begagnad för runt 2500kr.
 

Tibor

Aktiv medlem
Jag tycker EF 11-24 f/4 L zoomen är ruggigt vass!
Även 135 f/2 L ger härliga bilder
85 f/1.4 IS likaså
35 f/1.4

Sedan är ju i princip alla super-tele 300 2.8, 400 2.8 osv fantastiska i skärpa och färger i alla versioner; från de första utan IS till senaste mk II eller mk III.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med om de flesta inläggen ovan.
De tre f/1,4-objektiven EF 24 mm f/1,4L II USM, EF 35 mm f/1,4L II USM och ganska nya EF 85 mm f/1,4L IS USM är inte billiga, men jösses vad man kan få till. Trots sin ålder och förhållandevis låga pris kan även EF 135 mm f/2L USM ge mycket goda resultat, liksom redan nämnda EF 300 mm f/2,8L IS II USM.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Ja, de där f/1.2-gluggarna var ju inga billiga alternativ. Zeiss-gluggarna verkar ju prismässigt vettiga men med så stora bländaröppningar så föredrar jag autofokus.
Köp begagnat - och kolla evt. lite på "andra hyllan" som tx EF 135/2, EF 85/1.8, eller Sigma Art-serien. En begagnad 300/2.8L IS (första IS-versionen) är inte heller så dyr längre - men fortfarande en absolut fantastisk glugg som verkligen ger wow-känsla på alla sätt.
 
Senast ändrad:

rronnbac

Aktiv medlem
Utöver de som andra redan har tipsat om så är jag personligen svag för EF 28mm f/2.8 , dvs den första versionen, utan IS. Den senare är bättre rent kliniskt i alla avseenden, men den distorsion och vinjettering som den första versionen har tycker jag ofta ger ett lite speciellt sug.

På liknande vis är det med EF 50mm f/1.2L, det är rent kliniskt sämre än Sigma Art 50mm, men Canon-objektivets tekniska brister ger en mjukhet och fall-off som kan ge supersnygga bilder.

Voigtländers objektiv med EF-fattning, av vilka jag har 20mm och 28mm har härliga färger och karaktär, men med kraftig vinjettering som både kan vara snyggt, men ibland kräva väl mycket korrigering.

Samyangs EF 85mm f/1.4, är inte bara helt manuellt utan har också massor med optiska brister, men kan som porträttobjektiv (För stilla modeller) rendera supersnyggt, och nedbländat är det faktiskt förbaskat skarpt och renderar fint

Samyang EF 14mm f/2.8 är lite samma sak, flera tekniska brister, men jäkligt mycket karaktär för pengarna
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har både Pentax och Canon i fotoväskan. Båda fullformat, K-1 och 5D. Till min Pentax har jag en större samling linser varav tre är lite utöver de andra, FA77, FA31 och FA43 Limited-linser som renderar världen på ett sätt som mina vanliga linser inte klarar av. De genererar en extremt högupplöst bild, ofta med 3D-känsla.

Nu undrar jag ifall Canon har några legendariska linser som skulle vara värda att titta närmare på?

/Thomas
Ef 80-200 /2.8L är fullständigt suverän!!!
 
ANNONS