Annons

adapter canon ef till sony e

Produkter
(logga in för att koppla)

Åke Bråke

Aktiv medlem
hej funderar på att köpa en sony a9 för att komma åt snabb följande autofokus
har canon ef objektiv fråga vilken adapter funkar bäst med canons objektiv
det finns ju olika märken??
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns bara två tillförlitliga märken och det är Metabones V och Sigma MC-11
Själv använder jag MC-11 med gott resultat.

/stefan
 

MVPernula

Aktiv medlem
Hejsan!

Som tidigare inlägg sagt är det mellan två olika adaptrar, Metabones eller Sigma MC-11.

Metabones har jag inte någon erfarenhet av, men jag äger personligen MC-11.
-Med den adaptern kan jag säga att alla Canonobjektiv jag äger och har testat har *funkat* på den, men inte som om jag skulle haft Sony's egna optik. Någonting jag märkt är att jag kan ha den på AF-C, att den följer motivet, men att den slutar följa så fort jag börjar fota. Så den funkar som en "följande AF-S", den kommer följa tills du börjar knäppa. Inte ideelt om man fotar sport eller djur.
-Eye AF funkar inte.
-Jagar mer än någonsin om man jämför med att samma objektiv sitter på ett Canonhus.

MEN!
Detta är en Sigma adapter. Skulle du adaptera Sigmaoptik med Canonfattning kan du ignorera det jag skrev ovan, då är det nästan omöjligt att skilja prestandan mellan dem och ett objektiv med E-mount fäste!
Jag använder denna adapter främst med en Canom 16-35mm L USM och en Sigma Sport 70-200mm f/2.8. När jag använder vidvinkeln gäller det jag skrev ovan, men med 70-200? Oh boy den är vass och snabb.

Med Sigmaoptik på adaptern går det snabbt och du tappar inga funktioner. Metabones ska vara lite bättre på allt, men den kommer inte nära MC-11 när du sätter på optiken den är skräddarsydd för.
Min rekommendation är MC-11 om du kan tänka dig Sigmas objektiv, men ta Metabones om du har annat.

Det absolut bästa är dock att köra på e-mount objektiv, men det tar jag för givet att du vet redan.

Allt gott!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hejsan!

Som tidigare inlägg sagt är det mellan två olika adaptrar, Metabones eller Sigma MC-11.

Metabones har jag inte någon erfarenhet av, men jag äger personligen MC-11.
-Med den adaptern kan jag säga att alla Canonobjektiv jag äger och har testat har *funkat* på den, men inte som om jag skulle haft Sony's egna optik. Någonting jag märkt är att jag kan ha den på AF-C, att den följer motivet, men att den slutar följa så fort jag börjar fota. Så den funkar som en "följande AF-S", den kommer följa tills du börjar knäppa. Inte ideelt om man fotar sport eller djur.
-Eye AF funkar inte.
-Jagar mer än någonsin om man jämför med att samma objektiv sitter på ett Canonhus.

MEN!
Detta är en Sigma adapter. Skulle du adaptera Sigmaoptik med Canonfattning kan du ignorera det jag skrev ovan, då är det nästan omöjligt att skilja prestandan mellan dem och ett objektiv med E-mount fäste!
Jag använder denna adapter främst med en Canom 16-35mm L USM och en Sigma Sport 70-200mm f/2.8. När jag använder vidvinkeln gäller det jag skrev ovan, men med 70-200? Oh boy den är vass och snabb.

Med Sigmaoptik på adaptern går det snabbt och du tappar inga funktioner. Metabones ska vara lite bättre på allt, men den kommer inte nära MC-11 när du sätter på optiken den är skräddarsydd för.
Min rekommendation är MC-11 om du kan tänka dig Sigmas objektiv, men ta Metabones om du har annat.

Det absolut bästa är dock att köra på e-mount objektiv, men det tar jag för givet att du vet redan.

Allt gott!
Vet inte vad för kamera du har, men ögonfokus funkar med A7R3, A9 och A7III med MC-11 och Canonobjektiv.
Följande AF funkar som du säger fram tills man påbörjar sin serietagning, men detta var ett tag sedan jag kunde testa detta och då var det A7R2 med äldre firmware till MC-11. Den har uppdaterats många gånger och sen har 3e generationen bättre AF än A7R2 som jag testade mot så där kan jag inte säga om det det blivit bättre. Ögonfokus funkar dock bra med Sigmaobjektiv och likaså följande fokus.

/Stefan
 

Åke Bråke

Aktiv medlem
Tack för infon, jag har bara ett sigma 35mm, resten canons objektiv
på en 5 dsr där jag tycker att följande autofokus inte är något vidare bra
//Åke
 
ANNONS