Annons
Gammal 2019-11-07, 17:04
M7_21

scrappy skrev: Tackar så vänligast! Då är du ju inom Bromma CTR mindre än 5km från flygplatsen. I Gamla stan (> 5km) borde det väl gå utan upplåsning?
Följer denna diskussion med intresse, vill veta mer om detta att flyga inne i Stockholm. Hänger inte med riktigt bara på begreppet upplåsning, vad innebär det?
Gammal 2019-11-07, 17:10
PMD

Drönare av märket DJI vägrar flyga i områden som tillverkaren har bedömt som olämpliga/olagliga att flyga i, men man kan "ansöka" om att få den spärren borttagen (via en websida, tror jag) vilket då kallas att den är "upplåst".

Om man har fått tillstånd av trafikledningen att flyga i ett visst område så kan man inte göra det utan att få sin drönare upplåst, förstås.
Gammal 2019-11-07, 18:53
M7_21

PMD skrev: Drönare av märket DJI vägrar flyga i områden som tillverkaren har bedömt som olämpliga/olagliga att flyga i, men man kan "ansöka" om att få den spärren borttagen (via en websida, tror jag) vilket då kallas att den är "upplåst".

Om man har fått tillstånd av trafikledningen att flyga i ett visst område så kan man inte göra det utan att få sin drönare upplåst, förstås.
Tack för ditt svar!
Gammal 2019-11-07, 20:52
snap01

PeterK skrev: Jag kontaktade Bromma och det var inga problem. Dock hade jag lite problem med DJI men det löste sig också genom ansökan om upplåsning av Mavic 2.

Ett råd, vid ansökan på DJI siten, är att öka radien och höjden en del så du får mer flexibilitet samt kolla noga på svaret från DJI så dr öppnat upp korrekta koordinater och höjd.

På grund av det har jag Brommaplan kvar som förhoppningsvis sker i helgen.

Dessutom är jag mycket glad att jag köpte zoom vilket för mig = flexibilitet :-)
Fick du tillstånd att flyga i Bromma när flygplatsen är öppen ?
Gammal 2019-11-10, 16:58
PeterK

snap01 skrev: Fick du tillstånd att flyga i Bromma när flygplatsen är öppen ?
Nix, endast utanför öppettiderna. Är nu klar med drönarfotograferingen vid Bromma.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:38.

B+W Filter