Annons

Gamla bilder/ Från 50-kortets tid!

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
He, he, vilka härliga bilder!

Margareta, 50-tals bilen vore ju värd en egen tråd!
Många familjers ögonsten. 'Jag eller bilen'-frågan skulle säkert av många ha svarats med 'bilen, förstås!' ifall det varit aktuellt.
(Det var iofs. före 50-kortets tid! Måste ha varit 1-kortet på den tiden. Jag minns att min lördagsbio kostade 75 öre av kronan jag fick i veckopeng. Fast det var ju Svarta Hingsten och RinTinTin värda!!!
25-öringen som blev över slösade jag på godis. Trots att 'Slösa', 'Sparas' bästis i Kamratposten, verkade vara emot sådana budgetupplägg!)

Johan, killen i svart skjorta på din bild är så bekant. Är det en kändis? Är det någon jag känner? Eller är det bara att ungefär 1/4 av de unga männen såg exakt sådana ut på den tiden?

Jan-Olof. Tala om resignerad! Hästen närmast kameran säger helt tydligt: 'Jobbet har jag inget emot - men nu det här också! Småungar och kameror! Vad less jag blir!'

Mvh
/Gitte
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
He, he, vilka härliga bilder!



Johan, killen i svart skjorta på din bild är så bekant. Är det en kändis? Är det någon jag känner? Eller är det bara att ungefär 1/4 av de unga männen såg exakt sådana ut på den tiden?


Mvh
/Gitte
Hej Gitte!

Har inte den blekaste vem han är, men det är taget nånstans i malmö, tidigt 70-tal :) Tyvärr finns inte möjligheten att fråga pappa längre.. Om du eller ngn annan kommer på vem det är så får ni gärna höra av er.

Lägger in lite fler nostalgitrippar så länge :)

mvh johan
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Johan Ahlbom skrev:
Är det bara jag som får "tilsammans" vibbar av den här bilden? :)

/J
Nej, det är det inte!

(Sorry, jag målade över tapeten några år senare! :)

_________________________

Enbensstativet ser ut att övergå till nollbensstativ vilken sekund som helst. Undrar hur nästa bild blev!
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
Nej, det är det inte!

(Sorry, jag målade över tapeten några år senare! :)

_________________________

Enbensstativet ser ut att övergå till nollbensstativ vilken sekund som helst. Undrar hur nästa bild blev!
Tapetursäkten är godtagen, nästan så ett Tack är på plats ;)

Skall påpekas att jag har ärvt massivt med gamla negativ o diabilder, har inte hunnit plöja igenom alla, men visst vore det kul o se hur deras fågelbilder blev oxå :)

mvh johan
 

maggan

Aktiv medlem
Aj då, missade att det stod 50-kortets tid,
tyckte det stod 50-talet.
Hade visserligen aldrig något 50-kort så jag har svårt att tidsbestämma när det var.

Fast det går kanske att flytta felaktiga inlägg???

Oj vilken nostalgitripp du skickade iväg mig på Birgitta med dina rader om Svarta Hingsten och Kamratposten, fast var det inte i Lyckoslanten som vi hittade Spara och Slösa.
Margareta
 

gitte edelman

Aktiv medlem
maggan skrev:
Aj då, missade att det stod 50-kortets tid,
tyckte det stod 50-talet.
Hade visserligen aldrig något 50-kort så jag har svårt att tidsbestämma när det var.

Fast det går kanske att flytta felaktiga inlägg???

Oj vilken nostalgitripp du skickade iväg mig på Birgitta med dina rader om Svarta Hingsten och Kamratposten, fast var det inte i Lyckoslanten som vi hittade Spara och Slösa.
Margareta
Inte alls BARA 50-kortets tid i den tråden, tycker jag!
Det var mest ett förslag för att få igång det hela. Min första bild var från 50-kortets tid. (Bodde i Älvsjö - svart - i pensionärslägenhet. Den legitime hyresgästen bodde hos sin 'krok', som han kallade det, och hyrde ut till oss finska sommarjobbare på Södersjukhuset, resp. åldringsvård i Stureby. Bekvämt att ta sig in med pendeltåg till Södra Station - med 50-kortet.)

Visst var det Lyckoslanten, Margareta! (Hör man ju på namnet, redan!) Minnet börjar svika så här på gamla dar... ;) Fast jag minns så bra lukten av Lyckoslanten. Det var olika lukter på olika böcker/tidskrifter på den tiden. (Eller börjar luktsinnet också svika med åldern? :D)

Johan, det var lite fräckt sagt om tapeterna av mig.
Nu är dom högmoderna igen, ju. Tänkte faktiskt välja nåt liknande för vindskammaren i (50-tals)stugan. Synd att bilden inte var i färg. Kunde fått tidsenliga tips... :)
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:

Johan, det var lite fräckt sagt om tapeterna av mig.
Nu är dom högmoderna igen, ju. Tänkte faktiskt välja nåt liknande för vindskammaren i (50-tals)stugan. Synd att bilden inte var i färg. Kunde fått tidsenliga tips... :)
Ja modet skiftar ju som bekant, kommer ihåg en massiv fototapet som morfar hade i TV-rummet på 80-talet, nu är det ju poppis igen :)

Tyvärr så är det mest Sv/v negativ i pärmarna, antar att det då som nu ansågs vara lite "finare" med svartvit grovkorning film ;)

mvh Johan
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Med lite förstoring går det att läsa att Caroli har mer än 150 butiker mitt i stan! Och 1.500 p-platser...

Det där med svartvitt. Det var nog mest en fråga om pengar. Ännu på 70-talet, när jag liftade runt i Europa, tog jag inte mer än 1-2 filmer dia med mig. Resten var svartvita rullar.
Kornet skulle helst vara fint. Det grova kornet och för den delen intresset för kameror som ger dåliga bilder kom först långt senare.
När gemene man inte hade råd med kvalitet så var det ju det man helst stoltserade med.
(Liksom med andra saker: Ännu så sent som på 60-talet minns jag att 'köpekakor' var finare att bjuda på än hembakt. Hembakt hade ju alla!) Kvalitetskameror FANNS det förstås. Linser av superkvalitet osv. - men det var dyra grejer. Och man sparade ju till BIL...och kanske tom. till en utlandsresa - med Vingresor, tex.. som börjat flyga små propellerplan till exotiska platser som Mallorca ('det är Spanien, fast det är på en ö')och Rhodos ('mellanlandning i Aten')!
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:

Det där med svartvitt. Det var nog mest en fråga om pengar. Ännu på 70-talet, när jag liftade runt i Europa, tog jag inte mer än 1-2 filmer dia med mig. Resten var svartvita rullar.
Kornet skulle helst vara fint. Det grova kornet och för den delen intresset för kameror som ger dåliga bilder kom först långt senare.
När gemene man inte hade råd med kvalitet så var det ju det man helst stoltserade med.
Hehe, du har en poäng där, klart kostnaden hade en inverkan oxå, o med tanke på farsans bohemiska livsstil så kan det nog stämma rätt bra :)

/J
 

gitte edelman

Aktiv medlem
I stället för att bara njuta av era bilder får jag väl kasta in något jag med.
I slutet av 60-talet var jag på 'språkresa' till Southampton. Fick låna pappas kamera, som jag sedan tappade i däcket på en lyxångare så den gick sönder bortom reparation. Men några bilder hann jag ta! Nästan två rullar! Negen återfann jag för ett par år sedan, till min stora glädje.
Här en av bilderna. Den föreställer två salta sällar (gamla redan då!) som tydligen strandats för gott.
Kolla minen t.v.! :O
 
ANNONS