Gammal 2012-03-22, 07:10
genkakuzai

Photocon skrev: Du och jag har ju haft en i mitt tycke givande mailväxling av och till. Så jag tillåter mig att ställa några frågor här på FS öppet.

Vad menar du med "fanboys" ? Är det folk som mot bättre vetande håller med NN i vått och torrt eller åsyftar du personer som av och till kommer till samma slutsatser som NN genom egen erfarenhet och därför skriver ned liknande åsikter som NN?

NN är utesluten och kan inte svara på ditt i mitt tycke mycket onyanserade inlägg. Ett inlägg som kanske en "aktiv "moderator borde ha strukit.
Det innehåller det sammansatta ordet "serie-pajas", vilket jag anser vara ett påhopp.

Om nu NN fått dig att ta beslutet att lämna FS för andra forum blir jag fundersam över varför du överhuvudtaget skriver detta inlägg som du vet läses av många och riktar sig mot en person som berövats möjligheten att gå i genmäle. Tycker det känns ovärdigt och lågt.

Att NN besitter hög teknisk kompetens torde väl du inte kunna invända mot, men det är ju inte det sakfrågan här i detta forum handlar om.

Personligen trycker jag ännu en gång på att man bör inte skriva nedvärderande om någon person. Isynnerhet inte om personen ifråga absolut inte har någon möjlighet att försvara sig. Där klämmer skon ordentligt.

Hade du skrivit så om mig (och jag varit NN hade jag blivit otroligt sårad och ledsen).

//Lennart
Instämmer till fullo. Och man får nog ha en rejäl dos fantasi för att få NN till en fanboy. Fanboy för vadå förresten? Canon? Som han har ett antal hus och ett ton objektiv för? Eller kanske Sony/Nikon, som han inte har med konstaterat ligger före i sensorutvecklingen just nu?

Och for the record är/har jag varit admin samt moderator på avsevärt mycket större forum än fotosidan, och modererandet här lämnar en hel del övrigt att önska. Vet inte om det beror på en gravt underbemannad moderator/admin-kår eller ren inkompetens.
Gammal 2012-03-22, 11:52
L40

Blir det för mycket trollande i ett forum så ballar det ur rejält. Det har bla fått till följd att ett annat forum jag brukade besöka har klappat igen för gott relativt nyligen.

Bottom line: När forumet blir stort (antal medlemmar) så behövs vettig moderering, annars är det bara en tidsfråga innan det spårat ut rejält.
Gammal 2012-03-22, 12:08
Photocon

En bra moderator ska inte vara för klåfingrig. OT kommer alltid att förekomma eftersom det är oundvikligt att många komplexa ämnen åker in på sidospår som ändå har en viss anknytning till huvudämnet.

När det gäller personangrepp av grövre art så behövs givetvis moderatorn. Liksom vid rasism, annan diskriminering. Enstaka hårda ord i inlägg i "debattens hetta" är väl inte så farligt och ofta rycker andra deltagare in på forumen som "vikarierande moderatorer".

Men över tid tycker jag moderationen fungerat ganska bra på FS. Däremot tycker jag inte att en person ska uteslutas på livstid. En andra chans är befogad. I fallet NN har ju uppenbarligen en hel del medlemmar ställt sig undrande till VARFÖR?

I det nu uppkomna läget ansedr jag att NN borde få komma till tals i alla fall och ges möjlighet att offentligt försvara sig och lägga fram sina aspekter då fallet blivit så uppmärkasammat.

Här kommer lite OT med anknytning till ämnet trots allt: Tycker att vi i Sverige på senare tid blivit många fler förbudsivrare. Det är restriktioner hit och dit. Nu röstade riksdagen fram ett förslag om datalagringslag som kan bli ett allvarligt vapen om det används fel.

//Lennart
Gammal 2012-03-22, 16:50
afe

Om N N hållt sig under den temporära avstängningen under en månad, hade han ju kunnat komma tillbaks och förklara sig, men genom att fortsätta bryta mot FS regler under avstängningen tycker jag inte det är så konstigt att FS beslutade göra avstängningen permanent. Eftersom det fortfarande kommer in användare med falsk identitet lite då och då tycker jag inte heller att det finns någon anledning att ompröva det beslutet. Det är inte så stor skillnad mot att en person som inte följer de regler som gäller på t.ex. en krog kan bli portad från den krogen.
Gammal 2012-03-22, 17:46
petter.oj.norman

clindh skrev: Jag plockar bort namnet här, vi vill inte diskutera enskilda medlemmar ...
Låter sunt. Tyvärr dock inte konsekvent genomfört. I den långa tråden om årets naturfotograf lades istället namnet till i TS ursprungliga rubrik.

Petter ...
Gammal 2012-03-22, 22:13
clindh
Kodsnickare

petter.oj.norman skrev: Låter sunt. Tyvärr dock inte konsekvent genomfört. I den långa tråden om årets naturfotograf lades istället namnet till i TS ursprungliga rubrik.
Knappast en liknande situation - där gällde det en mycket mer publik person (ej medlem) och det var en "skräll" som fick mycket stor spridning i media. Tråden kompletterade artiklarna om samma sak. Den tråden modererade vi dock rejält från grävande i privatliv, ekonomisk situation och diverse spekulationer om sjukdomstillstånd.
Gammal 2012-03-22, 22:15
PMD

Photocon skrev: När det gäller personangrepp av grövre art så behövs givetvis moderatorn. Liksom vid rasism, annan diskriminering.
Tycker du (och kanske jag), men i ett forum för rasister är nog kriterierna för när moderatorerna ska ingripa lite annorlunda.

(Du syftade kanske specifikt på Fotosidan, men jag generaliserade lite.)
Gammal 2012-03-22, 22:17
PMD

Photocon skrev: Här kommer lite OT med anknytning till ämnet trots allt: Tycker att vi i Sverige på senare tid blivit många fler förbudsivrare. Det är restriktioner hit och dit. Nu röstade riksdagen fram ett förslag om datalagringslag som kan bli ett allvarligt vapen om det används fel.
Men tänk på barnen!
Gammal 2012-03-23, 01:05
Photocon

PMD skrev: Tycker du (och kanske jag), men i ett forum för rasister är nog kriterierna för när moderatorerna ska ingripa lite annorlunda.

(Du syftade kanske specifikt på Fotosidan, men jag generaliserade lite.)
Korrekt uppfattat. Gällde specifikt Fotosidan där jag faktiskt läst i en del inlägg att invandrare kommer till Sverige för att sno våra jobb samt utnyttja (det sjunkande) välfärdssystemet. Och detta i en ren fototeknisk tråd. Jag har försökt leta upp den, men inte lyckats.

//Lennart
Gammal 2012-03-23, 01:05
Photocon

PMD skrev: Men tänk på barnen!
Jag tänkte på dem också! Jag vet inte om du tänkte på pedofila inslag. Själv tänkte jag mest på integritet.

//Lennart
Gammal 2012-03-23, 13:44
PMD

"Tänk på barnen!" är ett slags frikort som gör att man slipper argumentera för varför ett nytt förbud eller en ny frihetsinskränkning behövs.
Gammal 2012-03-23, 14:02
Photocon

PMD skrev: "Tänk på barnen!" är ett slags frikort som gör att man slipper argumentera för varför ett nytt förbud eller en ny frihetsinskränkning behövs.
Jo, såklart! Borde snappat det. Det är ju ett välbekant argument sedan långliga tider. Om det argumentet anvädes in absurdum och beslut togs med detta argument som extremt tungt vägande skäl skulle det snart bara behövas en kortare lista på vad som är tillåtet.

Vilket i sin tur skulle leda till väsentligt ökat antal överträdelser.

Men argumentet kan ju vändas: Tänk på de vuxna! De flesta barn blir ju vuxna om de får leva och ha hälsan. Ett fåtal blir det aldrig ändå.

"Nakna är vi komna ur kvinnornas sköten och nakna skola vi dit återvända" . Sagt av någon amatörfilosof jag inte kommer ihåg namnet på. Fast även här finns ju undantag beroende på sexuella preferenser.

Slutligen har vi det mest tänkta, men mest outsagda argumentet: Tänk på dig själv! Sedan kan detta argument få ny överrock och döpas om till Tänk på barnen.

//Lennart
Gammal 2012-03-23, 14:15
Mankan G

Jag är faktiskt lite kluven till det här med moderation .
Jag anser att diskussioner av den karaktären som vi har här på FS måste tillåtas att sväva ut lite då och då så länge som hvudspåret är åt rätt håll. Det anser jag nog faktiskt att vi oftast åstadkommer numera. Tonen är också klart trevligare numera än vad den var när jag började hänga här.

När det gäller NNs agerande så gäller givetvis samma regler för honom som för alla andra. Det finns regler för hur vi skall agera här på FS och det är bara att följa dem, strunta i att delta om de inte passar eller att försöka påverka dem på ett demokratiskt sätt. Om man bryter mot reglerna bara för att man anser sig ha rätt att göra det så har jag all förståelse för om FS kastar ut individen i fråga. Jag var bortrest under den slutgiltiga händelsen med NN och kunde inte följa den. Jag har således ingen åsikt om det slutgiltiga skedet med NNs bortfall. Jag tänker inte heller diskutera just NN utan väljer istället att ta upp det mer generellt.

Det finns ett antal medlemmar här på FS som definitivt skulle behöva lära sig lite hyffs i fråga om språkbruk och diskussionsteknik. Det finns också ett antal individer som skulle behöva få berättat för sig att världen inte enbart ser ut som just deras. Skygglapparna är väldigt STORA hos en del. Inte bara hos märkestalibanerna utan även när det gäller behov och krav på ett mer generellt plan.... Jag har lite skämtsamt efterfrågat ett inläggsfilter där man kan ta bort vissa medlemmars inlägg. Vissa (väldigt få) är oerhört enerverade i sin argumentationsteknik eller trångsynthet. Givetvis låter det sig inte göras då själva idén med diskussioner faller men det vore rätt skönt. Nu avser jag inte de som provocerar medvetet utan de som helt enkelt inte förstår bättre. Jag blandar inte heller in tekniska kunskaper utan enbart beteendet.

Det är väl som i samhället i stort. Det består mest av en massa inkompetenta idioter och så jag givetvis som är undantaget som bekräftar regeln

Senast redigerad av Mankan G den 2012-03-23 klockan 14:22.
Gammal 2012-03-23, 14:30
clindh
Kodsnickare

Mankan G skrev: Jag har lite skämtsamt efterfrågat ett inläggsfilter där man kan ta bort vissa medlemmars inlägg.
Det där finns faktiskt i forumprogramvaran redan, men vi har inaktiverat den funktionen. Vet inte om den skulle tillföra/förbättra något - möjligen hjälpa de som vet med sig att de är så lättprovocerade att man har svårt att ignorera vad någon skriver. Men jag tror att de här herrarna (för det är väl alltid män) som alltid hamnar i konflikt runt vem som vet bäst faktiskt söker de konflikterna, de göds av dem - så de skullle troligen inte använda en sådan funktion.

Det bästa ni kan göra är att hjälpa oss hitta inlägg som borde modereras - rapportera inlägg som tangerar eller bryter våra regler, så får vi kika på dem.

(Nu är vi off topic, borde vi moderera detta?)
Gammal 2012-03-23, 14:45
Fredrik183

clindh skrev: (Nu är vi off topic, borde vi moderera detta?)
Nej, moderera inte detta. Det är bla det som gör forumet läsvärt. Olika åsikter finns ju om detta, men jag tycker bara att det tillför om trådarna får vara fria och spåra lite fritt omkring huvudtemat.
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.

B+W Filter