Annons
Gammal 2015-07-19, 20:35
mstoltz

Alla mina bilder stulna !! på Wallpart.com
Hej

Jag fick tips på att mina bilder hade blivit stulna och såldes via en sida som heter Wallpart.com
Och mycket riktigt, när jag gick in där så jag till min fasa att alla mina bilder var till salu.

När jag sedan söker på vänners sidor och namn, så ser jag att även dom blivit drabbade.

Detta vill jag ju anmäla, men hur och vart gör man detta ?
Om dom har sålt nån bild så vill jag naturligtvis ha ersättning för detta.

Men vart kan jag anmäla detta ?

MVH
Morgan
Gammal 2015-07-19, 21:01
Modestil

Du är inte ensam. Första sökningen gav mig:
http://man-arenas.tumblr.com/post/12...om-poster-this
Gammal 2015-07-19, 21:04
Modestil

Hittade många av mina bilder också. Men det kan bero på ett de använder en sökmotor på något sätt. Eftersom bilderna inte finns i deras server.
Gammal 2015-07-19, 21:38
deathrip

Äsch.. bara att ta det som en komplimang.
Gammal 2015-07-19, 21:41
jeduven

Deras syfte är att locka av eventuella kunder deras kontouppgifter mm genom att erbjuda billiga posterutskrifter av valfri bild som ligger på nätet. För att hitta lämpliga lockbilder på nätet så länkar de helt enkelt det som hittas av t.ex. Google till deras hemsida utifrån vad som söks. Kunden kommer aldrig att få någon beställd poster och någon bild blir aldrig stulen. Det som händer är att den blåögda kunden blir av med kontouppgifter mm. Jämför gärna med all e-post som innehåller mångmilionbelopp i arv från någon väldigt avlägsen släkting eller nåt....
Gammal 2015-07-19, 23:07
Sten-Åke Sändh

mstoltz skrev: Hej

Jag fick tips på att mina bilder hade blivit stulna och såldes via en sida som heter Wallpart.com
Och mycket riktigt, när jag gick in där så jag till min fasa att alla mina bilder var till salu.

När jag sedan söker på vänners sidor och namn, så ser jag att även dom blivit drabbade.

Detta vill jag ju anmäla, men hur och vart gör man detta ?
Om dom har sålt nån bild så vill jag naturligtvis ha ersättning för detta.

Men vart kan jag anmäla detta ?

MVH
Morgan
Grattis, de vill tydligen ha dig som medbrottsling :-)

Internet är en underbar sophög av massor med skitlänkar och ibland hittar man t.o.m. ett och annat guldkorn - om man har lite tur. Någon har tydligen hittat "sina" guldkorn i dina f.d. bilder men varför lade du ut dem på nätet om du är rädd om dem?
Gammal 2015-07-19, 23:32
andreassofus

Säljer dom bilderna som dom är eller hur gör dom ? Eller förstorar dom upp bilderna? Oftast lägger man ju inte upp så stora bilder på internet.

Har själv inte kollat om mina bilder finns med men grattis Morgan , dom verkar ju gilla dina bilder :)
Gammal 2015-07-20, 01:31
FlyerOne

Nä, de verkar inte bry sig om att leverera någonting överhuvudtaget, sitter bara och tar emot de pengar som de får in från bildköpare.

Och de bryr sig inte ett skvatt om hur bilderna ser ut - de länkar väl i princip till alla bilder de hittar.
Gammal 2015-07-20, 06:27
Astroscapist

Jag är ganska säker på att hemsidan om phishing.
Gammal 2015-07-20, 09:31
zwinto10mm

Jag hittade några av mina bilder oxo. Å som ni säger,med tanke på bild val, så verkar dem vara riktiga skojare.

Säkert lurendrejeri alltihop.
Gammal 2015-07-20, 15:52
Grimmer

Humor, de säljer en av mina bilder på upp till 90 cm bredd. Större än 4Mpix har jag aldrig lämnat ifrån mig, så den bilden kommer bli rätt pixlig.
Man skulle kunna använda sidan för att se hur många bilder de har fiskat upp. Jag fick bara en träff och det betyder att jag är ligger på efterkälken när det gäller att synas. Inte bra om jag vill sälja mina bilder...
Gammal 2015-07-20, 16:58
andreassofus

hur letar ni upp era bilder där? bläddrar ni bara runt eller?
Gammal 2015-07-20, 18:31
mstoltz

Ja jag tror absolut också att det är ett sätt att lura av pengar från människor.
Sten åke....Dom bilder är från min fotoblogg som jag startade när jag började fota och som jag fyller på med bilder då och då......men dom är max i 1024 x 768.

Andreas...... Man går in på wallpart.com
Sedan skriver man in det namnet på hemsidan eller vad man nu har för nått och trycker på sök.

Tex så heter min blogg morgansfoton ( morgansfoton.blogspot.se )
Och när jag skrivit in "morgansfoton" och trycker på sök kommer det upp en massa av mina bilder från bloggen.

men jag är inte orolig längre, dom kan ju inte göra så mycket med bilderna tror jag, och om det nu skulle vara så så tror jag som vissa säger att kunden får inga bilder, utan blir bara lurad på sina pengar och konto uppgifter !
Gammal 2015-07-20, 18:45
Sten-Åke Sändh

Nä, jag tänkte väl att så sorglös kan väl folk inte vara med sina bilder idag, om de bryr sig om vem som använder dem och hur.
Gammal 2015-07-20, 19:18
jeduven

mstoltz skrev: ...

Andreas...... Man går in på wallpart.com
Sedan skriver man in det namnet på hemsidan eller vad man nu har för nått och trycker på sök.

Tex så heter min blogg morgansfoton ( morgansfoton.blogspot.se )
Och när jag skrivit in "morgansfoton" och trycker på sök kommer det upp en massa av mina bilder från bloggen.

....
Prova att göra samma sökning på Google så får du nog upp exakt samma träffar på bilder...

Wallpart har inget annat "bildarkiv" än att de på sin hemsida har ett "fönster" mot Googles inmatningsfält för sökord samt ett resultatfönster där dom visar upp de sökresultat på bilder som Google visar utifrån vad som matas in i "sökfönstret". Konstigare än så är inte Wallparts s.k. bildarkiv.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.

Tether Tools Case Air