Annons
Gammal 2016-02-21, 15:48
Tonyeagle

Många AF-punkter?
Skulle tro att om man frågar 100 proffs/halvproffs/avancerade amatörer om det där med många AF-punkter så blir nog icke-djurfotografer förvånade. Är helt övertygad att 95% av de tillfrågade använder mittpunkten eller mittpunkten + precis intilliggande i närmare 10 fall av 10 när det gäller fotografering av levande djur som ofta rör sig (och det gör ju ofta djur). Prio för dessa fotografer är 1: en väl fungerande mittpunkt. 2. Möjlighet att koppla på intilliggande punkter eller en sk. mittzon vid kinkigare motiv som flygande fågel. Sedan kan det väl vara bra att ha några punkter vid sidorna när man har tid att komponera mer stillastående motiv. Komposition görs i de flesta fall i datorn (beskärningen) eller med fokuslåset alt. tumfokus när det gäller djurfoto. Därmed inte sagt att många fokuspunkter är till någon nackdel men det där med autoval av punkt eller t.ex. 3D-följning och liknande fungerar inte så ofta i praktiken ute i fält. Inte än i alla fall. Nu blir ju tekniken bättre och bättre och kanske Nikons och Canons nya modeller är ett steg närmare. Men t.o.m. D4 och 1Dx samt 7DII modellerna är det i alla fall till 95% träning med tummen/pekfingret och mittpunkten som gäller.
Gammal 2016-02-21, 15:54
ErlandH

Tonyeagle skrev: Skulle tro att om man frågar 100 proffs/halvproffs/avancerade amatörer om det där med många AF-punkter så blir nog icke-djurfotografer förvånade. Är helt övertygad att 95% av de tillfrågade använder mittpunkten eller mittpunkten + precis intilliggande i närmare 10 fall av 10 när det gäller fotografering av levande djur som ofta rör sig (och det gör ju ofta djur).
Min uppfattning är den motsatta. Det är sällan kompositionen är sådan att man vill att leopardens ansikte ska vara just i mitten av bilden.
Gammal 2016-02-21, 16:13
Tonyeagle

När det är bråttom
Jag tror att de flesta som tränat in fingrarna komponerar om med tumfokus eller fokuslås när det är bråttom. Inte så ofta man fotar sovande leoparder på trädgrenar. Det är i alla fall min uppfattning men allt beror förstås på motiven. Vid motiv som är mer än 10-15 m bort är det heller ingen vinst med att hålla på och byta fokuspunkt eftersom det bara är på väldigt nära håll som ett fokusfel kan uppstå pga omkomponering.
Gammal 2016-02-21, 16:48
ErlandH

Nikon D600 vs D610 eller D7200
Tonyeagle skrev: Jag tror att de flesta som tränat in fingrarna komponerar om med tumfokus eller fokuslås när det är bråttom.
Funkar, enligt min erfarenhet, dåligt på djur som rör sig (vilket ju var det du tog som exempel) t ex jagande leoparder. Om de ligger och sover på en gren kan man förstås komponera om.

Andra fotografer kan förstås jobba på ett annat vis.
Gammal 2016-02-21, 16:55
Dr. Glyko

D610 är verkligen en suveränt bra kamera. Särskilt om du kan få tag på en begagnad till ett bra pris.
Enda egentliga nackdelen gentemot D750 är väl att fokuspunkterna är så nära mitten på D610.

Du nämner vädertätning. Jag kanske är lite slarvig, men brukar gå runt och fota i duggregn med D610 och Sigma 35 art, och varken kamera eller objektiv är egentligen vädertätade, och har inte haft några problem.
Gammal 2016-02-21, 19:04
sanders

Tack alla för input. Jag har bestämt mig för att vänta lite tills efter D500 börjat säljas, och försöka hitta en begagnad D610. Så tillsvidare så har jag unnat mig en Nikon F501 AF att leka med tills våren kommer :)

mvh
stefan
Besvara

Bokmärken

Taggar
d600 , d610 , d7200 , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.