Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Dålig bildkvalitet och ISO-problem med Nikon D7200

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-08-10, 09:10
pdahlen

Med D7200 så kan man sätta i menyn att reglera ISO direkt med bakre tumhjul utan att behöva pilla på ISO knappen ( om man kör med A eller S som justeras med främre hjul), därför är det enkelt att själv skruva på ISO efter hur man ser det blir för värden. Jag har inte använt autoISO på många år för jag tycker det är svårt att sätta ett fixt tak, det kan också variera hur känslig bilden är för högt ISO samt såklart hur mycket man beskär. Som skrivits tidigare tittar man i 100% med några tusen i ISO så syns bruset men inte alls säkert det gör det i vanligt bildvisningsläge.

Vet inte om det är ändrat nu, men AutoISO tillsammans med blixt var ju en katastrof förr, den tog ju då först all ISO upp till taket och sedan fyllde ut med blixten, det var också med kameror som inte hanterade bruset så bra som D7200 så det blev ju skit de bilderna
Gammal 2017-08-10, 09:47
sumpan

pdahlen skrev: Vet inte om det är ändrat nu, men AutoISO tillsammans med blixt var ju en katastrof förr, den tog ju då först all ISO upp till taket och sedan fyllde ut med blixten, det var också med kameror som inte hanterade bruset så bra som D7200 så det blev ju skit de bilderna
Måste vara ändrat, det här är inget som jag märkt av varken på D40 eller D7200 och jag kör auto-iso som standard.
Gammal 2017-08-10, 18:58
PMD

lofling skrev: I soligt ljus finns regeln sunny sixteen. Inställningen blir alltså ungefär 1/100, F16 och ISO 100. Detsamma gäller nästan för månen faktiskt eftersom den är solbelyst.
Nästan. För fotografering av månen bör man öppna bländaren ett steg och använda "looney eleven"-regeln eftersom månen har lägre albedo än jorden.
Gammal 2017-08-10, 22:19
VisualD

Givet samma inställningar på liknande kameror så kommer bilderna bli snarlika. Det är utan tvekan handhavande fel.
Gammal 2017-08-10, 22:42
lonian

När jag fotar månen kör jag iso 100 och bländare f11,
1/160 dels sekund.
Med 600mm bränvidd ser du rätt tydligt kratrarna.

På ISO5000 torde den bli väldigt överexponerad.

http://www.fotosidan.se/gallery/view...33/3215092.htm
Gammal 2017-08-10, 22:44
lofling

PMD skrev: Nästan. För fotografering av månen bör man öppna bländaren ett steg och använda "looney eleven"-regeln eftersom månen har lägre albedo än jorden.
Jo, jag har för mig att jag skrev just 'nästan' i mitt inlägg...Tanken var en kort kommentar för att TS skulle kunna använda det som en riktlinje för att testa igen, eftersom just månen var nämnd. Inte att gå in på tekniska detaljer om exakt exponering för månen.
Gammal 2017-08-10, 22:49
Johan M T

saragill skrev: Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
Gick objektivet i backen också?
Det låter som att slutaröppningen kanske gått sönder, är för liten, alt har du glömt ett nd filter på linsen.
Hur stor är slutaröppningen och vilken slutartid använder du i kombination med denna?
Gammal 2017-08-10, 23:16
saragill

Hej och tack för alla synpunkter, och ursäkta dröjsmålet från mig. Jag var inne i butiken igår och visade upp kameran + hade med mig datorn för att visa det jag menar med att bilderna blir "pixliga". De höll med mig om att så ska det inte bli. Jag fick med mig en lånekamera dvs en demo-D7200 så nu har jag två likadana och ska testa med den andra för att se om det kan vara något fel på mitt exemplar. Något som visade sig med en gång är att ljusmätaren på lånekameran funkar som den ska, vilket den inte gör på mitt exemplar. På mitt ex blir bilderna ALLTID överexponerade om jag följer kamerans "rekommendation" alltså att "pinnen" ska vara i mitten på ljusmätaren.
Jag ska ta testbilder och kolla, och i mån av tid ladda upp.
Vill återigen poängtera att jag iNTE använder auto-ISO utan att jag själv ställer in ISO, men eftersom jag inte vill ha onödigt med brus så vill jag helst inte ha för högt ISO utan använder i så fall längre slutartid osv. Använder ofta stativ. Fotar även med självutlösare så det kan inte vara handskakningar heller.
Jag vet inte hur man gör för att bifoga en bild i detta inlägg, om nån kan förklara vore jag tacksam.
Gammal 2017-08-11, 05:31
VisualD

Återigen, samma inställningar på de olika kamerorna ger snarlika resultat.

Givet samma slutartid, ISO och bländare kommer du att få liknande exponering. Använder du identiska värden?
Gammal 2017-08-11, 06:38
pdahlen

saragill skrev: Jag vet inte hur man gör för att bifoga en bild i detta inlägg, om nån kan förklara vore jag tacksam.
Använd "Hantera bifogade filer" och där kan du välja bild att ladda upp
Gammal 2017-08-11, 08:22
lonian

Upplever att min ljusmätare på d750 hoppar onormalt upp och ned men det blir ju så om man pekar på tex en svart tröja jämfört med ett ljust fönster. Så det har jag lärt mig ignorera och kör med något mellanvärde. Upplevde inte d800 göra så stora omsvängningar i ljusmätaren men då hade jag samtidigt andra objektiv.
Gammal 2017-08-11, 15:17
saragill

Bildexempel
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_1594 - pixligt - kopia, till Fotosidan forum.jpg
Visningar:	145
Storlek:	105.5 KB
ID:	144393

Bifogar här en exempelbild som visar den suddighet/oskärpa/pixlighet som jag talar om. Kolla t ex på min hand, jag sitter blickstilla och kameran står på stativ.
Fotat i RAW+JPEG hög.
(Var tvungen att minska bilden till 800x640 pixlar för att kunna ladda upp den).
Gammal 2017-08-11, 15:35
lofling

saragill skrev: Bifogad fil 144393

Bifogar här en exempelbild som visar den suddighet/oskärpa/pixlighet som jag talar om. Kolla t ex på min hand, jag sitter blickstilla och kameran står på stativ.
Fotat i RAW+JPEG hög.
(Var tvungen att minska bilden till 800x640 pixlar för att kunna ladda upp den).
Johan är nog definitivt inne på rätt spår i ett tidigare svar. Märkligt att vi andra inte kommenterar det alls. Ditt objektiv är trasigt, inte kameran. För det där är inte pixligt eller brusigt utan något helt annat. Jag tippar på att något hamnat ordentligt snett i objektivet.
Gammal 2017-08-11, 15:53
PMD

saragill skrev: Bifogar här en exempelbild som visar den suddighet/oskärpa/pixlighet som jag talar om. Kolla t ex på min hand, jag sitter blickstilla och kameran står på stativ.
Får du likartade resultat med båda dina objektiv?
Gammal 2017-08-11, 18:25
Tonyeagle

Foluserat
Har du fokuserat med endast en punkt på handen? I så fall är något skumt. Vore kul att se en crop på foten till höger. Ser nästan ut som den är skarp. Du har väl inte använt alla punkter och låtit kameran välja?
Besvara

Bokmärken

Taggar
brus , brusreducering , d7200 , iso , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.

Elinchrom ELM8