Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Nikon D500 med Nikkor 200-500 autofokus problem

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-03-23, 13:31
GleCos90

Jag använder en Nikon D7100 och en nikon 200-500 (köpte den under hösten 2017) och det glappar mycket för mig med, ibland står bländaren på 0 och ibland "fastnar" den på 5.6 och jag kan alltså inte välja t.ex. 6.3 eller 8.
Är det här alltså ett fel på objektivet? Jag har trott att det är mitt hus som har några år på nacken (köpt våren 2014) som är problemet eftersom objektivet är helt nytt.

Kan väl tillägga att jag hade en Nikon 300/4 innan och det glappade även med den, därför misstänkte jag att det var huset som felade när samma sak hände med det nya 200-500. Ska låna ett annat hus och testa för att se om 200-500:an även glappar i den.

Har ni andra löst problemet genom att lämna tillbaka/byta objektivet?
Om ni har fått ut ett nytt objektiv har det blivit bättre med samma hus?
Har någon testat ett annat hus för att utesluta fel på huset?
Gammal 2018-03-23, 13:36
Ellery Sneed

GleCos90 skrev: Jag använder en Nikon D7100 och en nikon 200-500 (köpte den under hösten 2017) och det glappar mycket för mig med, ibland står bländaren på 0 och ibland "fastnar" den på 5.6 och jag kan alltså inte välja t.ex. 6.3 eller 8.
Är det här alltså ett fel på objektivet? Jag har trott att det är mitt hus som har några år på nacken (köpt våren 2014) som är problemet eftersom objektivet är helt nytt.

Kan väl tillägga att jag hade en Nikon 300/4 innan och det glappade även med den, därför misstänkte jag att det var huset som felade när samma sak hände med det nya 200-500. Ska låna ett annat hus och testa för att se om 200-500:an även glappar i den.

Visst är det glappt, dock bara när man roterar objektivet. Om man vickar/bryter objektivet ska det inte vara glappt. Låter då som om det är något som sitter löst i kameran/objektivet. Kolla så att ingen skruv är lös i kameran.
Gammal 2018-03-23, 13:46
pdahlen

GleCos90 skrev: Jag använder en Nikon D7100 och en nikon 200-500 (köpte den under hösten 2017) och det glappar mycket för mig med, ibland står bländaren på 0 och ibland "fastnar" den på 5.6 och jag kan alltså inte välja t.ex. 6.3 eller 8.

Låter mer som objektivet om det är ett sådant glapp att bländaren inte fungerar som den ska. Som jag skrev så är det ett litet glapp på min i rotationsriktning kanske 0,5-1mm om man tittar nere på bajonetten.

Din 300/4, den glappa inte så den tappade bländarkontakten? Alla objektiv glappar lite men enbart i rotationsriktningen
Gammal 2018-03-23, 14:11
GleCos90

@Ellery Sneed
Har inte skruvat alls på varken huset eller objektivet än, har inte vågat. Har bara gjort rent kontakterna ifall det var lortiga kontakter som orsakade att huset och objektivet förlorade kontakt med varandra men det blir lika även efter rengöring. Är det skruvarna som sitter runt objektivfästet på huset som går att skruva åt för att kolla om det blir bättre isåfall?

@pdahlen
Minns inte riktigt hur det var med 300an, vet att den glappade och gjorde att fokuseringen inte funkade men tror inte något hände med bländaren. Ställde jag in t.ex. 5.6 med den så var den kvar på det om jag minns rätt, den fastnade iallafall aldrig på högsta bländare, fast med det nya 200-500an så kan bländaren fastna på 5.6 eller tappa kontakten helt och då står det 0.

Senast redigerad av GleCos90 den 2018-03-23 klockan 14:33.
Gammal 2018-03-23, 14:30
pdahlen

GleCos90 skrev: @Ellery Sneed
Har inte skruvat alls på varken huset eller objektivet än, har inte vågat. Har bara gjort rent kontakterna ifall det var lortiga kontakter som orsakade att huset och objektivet förlorade kontakt med varandra men det blir lika även efter rengöring. Är det skruvarna som sitter runt objektivfästet på huset som går att skruva åt för att kolla om det blir bättre isåfall?

@pdahlen
Minns inte riktigt hur det var med 300an, vet att den glappade och gjorde att fokuseringen inte funkade men tror inte något hände med bländaren. Ställde jag in t.ex. in 5.6 med den så var den kvar på det om jag minns, den fastnade iallafall aldrig på högsta bländare, fast med det nya 200-500an så kan bländaren fastna på 5.6 eller tappa kontakten helt och då står det 0.
Besök tex ScandinavienPhoto och testa ett annat 200-500 för att se hur det beter sig på ditt hus
Gammal 2018-03-23, 16:36
Ellery Sneed

GleCos90 skrev: @Ellery Sneed

@pdahlen
Minns inte riktigt hur det var med 300an, vet att den glappade och gjorde att fokuseringen inte funkade men tror inte något hände med bländaren. Ställde jag in t.ex. 5.6 med den så var den kvar på det om jag minns rätt, den fastnade iallafall aldrig på högsta bländare, fast med det nya 200-500an så kan bländaren fastna på 5.6 eller tappa kontakten helt och då står det 0.
Jag skulle tro att det är skruvarna i kamerahuset som ”lösa”, om så är fallet kan man använda en instrumentmejsel för att dra åt dem. Jag har själv råkat ut för liknande. Om det inte finns kontakt mellan objektiv och kamerahus uppstår fel ”bl 0” är det glapp kan man få ”error”.
Detta är mina egna erfarenheter.
Besvara

Bokmärken

Taggar
autofokus , fokus fel , fokusproblem , nikon 200-500mm , nikon d500

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.

Elinchrom ELM8