Annons
Gammal 2018-02-19, 19:22
Polar300

Vertikalstrecket kallas oftast pipe (kommer visst från UNIX-världen) och har ASCII nr 124.

Saxat utifrån nätet:
"The pipe-symbol is a quite normal ASCII-character, so every Windows program should understand it in any normal font. The numeric code for Windows is alt-0-1-2-4, or alt-1-2-4 (the 0 doesn't make a difference as long as you stay below number 128)."

Kan vara bra att veta, kanske...
Gammal 2018-02-19, 19:30
UlrikaCM

Polar300 skrev: Vertikalstrecket kallas oftast pipe (kommer visst från UNIX-världen) och har ASCII nr 124.

Saxat utifrån nätet:
"The pipe-symbol is a quite normal ASCII-character, so every Windows program should understand it in any normal font. The numeric code for Windows is alt-0-1-2-4, or alt-1-2-4 (the 0 doesn't make a difference as long as you stay below number 128)."

Kan vara bra att veta, kanske...
Inte säker på att jag fattar det :) Men jag provar mig fram iaf :) :)
Gammal 2018-02-19, 19:53
Smw

Ställ muspekaren där du vill ha mellanslag och tryck ner alt tangenten och håll den nertryckt och knappa in siffrorna 124 släpp sedan alt tangenten

Hej !

Jag provade med denna men av någon anledning fungerade det inte, kanske nått i min miljö,
eller så gjorde jag fel.

alt 3. Markera tecknet | , kopiera (ctrlC) , klistra in (ctrlV) där det ska vara .

Gör ett textdokument på skrivbordet, klistra in det där tillsammans med andra
specialare och ev kommentarer och tips.

//MW
Gammal 2018-02-19, 19:54
Polar300

OK, jag borde kanske nämnt lite tydligare HUR du får till pipe-tecknet:
Medan du håller nere ALT-tangenten knappar du in 0124 på det numeriska tangentbordet.
Då får du | (Så kan alla definierade ASCII-tecken åstadkommas.)

I det utvidgade ASCII teckensystemet finns de 128 ursprungliga gamla ASCII-tecknen och sedan fortsätter det upp till ˙ med ALT0255...

Sedan så finns Unicode-systemet som fortsätter lååångt längre upp i numeriska värden, det sista jag hittar just nu är hexadecimalt numrerat till U+FEFC Det är ett arabiskt tecken som ser ut så här (om det nu går fram i forumsystemet): ﻼ
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildredigering , bildtext , dymotejp , text på bild

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:33.