Annons
Gammal 2018-10-04, 18:20
FotografSundberg

Min första missnöjda kund
Hej!
Jag har haft en missnöjd kund och det är min allra första. Har fotograferat porträttbilder. Hon tycker det inte finns någon bra bild på hela familjen. Hon anser att bilderna antingen är oskarpa, är i fel format eller så ser inte de bra ut på bilden. Jag har erbjudit henne omfotografering men det har inte hon tackat ja till.

Jag tycker dock att det finns bra bilder.
Vet inte hur jag ska göra, någon som har tips?
Gammal 2018-10-04, 18:30
fotobollfoto

Du skulle kunna ta betalt för nedlagd tid, men inte leverera några bilder.
Men det beror ju förstås på hur avtalet ser ut.
Gammal 2018-10-04, 18:47
jonasfj
Avslutat medlemskap

Be en annan fotograf som du litar pa att titta pa bilderna. Om ni bada ar overens om att bilderna haller acceptabel kvalitet tycker jag att du ska diskutera en gang till med din kund.

Jag tror inte att det ar en bra ide att ta betalt av en kund som ar missnojd.
Gammal 2018-10-04, 19:07
fotobollfoto

Om jag minns konsumentköplagen rätt så har kunden rätt att avbryta en tjänsteleverans ända tills den är till fullo levererad. Säljaren å andra sidan har rätt att ta betalt för hittills utfört arbete.

Om det är en bra idé eller inte får situationen avgöra.
Gammal 2018-10-04, 19:13
FotografSundberg

jonasfj skrev: Be en annan fotograf som du litar pa att titta pa bilderna. Om ni bada ar overens om att bilderna haller acceptabel kvalitet tycker jag att du ska diskutera en gang till med din kund.

Jag tror inte att det ar en bra ide att ta betalt av en kund som ar missnojd.
Ja det var bra förslag, det ska jag göra.

Nä tror inte heller det är bra att ta betalt av en kund som är missnöjd.
Gammal 2018-10-04, 19:14
FotografSundberg

fotobollfoto skrev: Om jag minns konsumentköplagen rätt så har kunden rätt att avbryta en tjänsteleverans ända tills den är till fullo levererad. Säljaren å andra sidan har rätt att ta betalt för hittills utfört arbete.

Om det är en bra idé eller inte får situationen avgöra.
Okej, tack för info.
Förstår, ska fundera hur jag ska göra. Men jag tror jag låter kunden inte betala.
Gammal 2018-10-04, 19:15
FotografSundberg

Jag undrar också om det är någon annan som vart med om samma situation? Som vill delge sina erfarenheter :)
Gammal 2018-10-04, 19:25
pierresmedberg.photo

Vilken kvalité har bilderna som du skickat över? Kan de vara så att hon är snål och nöjer sig med förhandstittarna för att slippa betala?
Gammal 2018-10-04, 19:33
FotografSundberg

pierresmedberg.photo skrev: Vilken kvalité har bilderna som du skickat över? Kan de vara så att hon är snål och nöjer sig med förhandstittarna för att slippa betala?
Först skicka jag med lite mindre bra kvalité, i en kontaktkarta. Sen påpekade hon att de var oskarpa så jag sände jag lite bättre kvalité.
Jaa kanske.. :/
Gammal 2018-10-04, 19:46
kiwi

pierresmedberg.photo skrev: Vilken kvalité har bilderna som du skickat över? Kan de vara så att hon är snål och nöjer sig med förhandstittarna för att slippa betala?
Tyvärr är nog vissa sådana.

Bäst är att antingen skicka så pass lågupplösta bilder att de inte går att använda mer än möjligen som fototumnaglar på Facebook, eller att skicka i lite högre upplösning men då med världens värsta vattenstämpel rakt över allting.

/ Kiwi
Gammal 2018-10-04, 19:48
pierresmedberg.photo

kiwi skrev: Tyvärr är nog vissa sådana.

Bäst är att antingen skicka så pass lågupplösta bilder att de inte går att använda mer än möjligen som fototumnaglar på Facebook, eller att skicka i lite högre upplösning men då med världens värsta vattenstämpel rakt över allting.

/ Kiwi
Aa, alternativt Pixieset eller liknande tjänster som funkar som gallerier där man kan göra så man inte kan ladda ner bilderna :)
Gammal 2018-10-04, 20:21
FotografSundberg

kiwi skrev: Tyvärr är nog vissa sådana.

/ Kiwi

Okii, blir nog högupplösta med vattenstämpel nästa gång :) Men bästa är ju att ha bildvisningsmöte med kunden. Brukar jag ha efter bröllop. Men efter porträttfotografering känns det lite överkurs att ha.. Borde räcka att skicka över bilder.
Gammal 2018-10-04, 20:23
FotografSundberg

pierresmedberg.photo skrev: Aa, alternativt Pixieset eller liknande tjänster som funkar som gallerier där man kan göra så man inte kan ladda ner bilderna :)
Aaha, tack för tips! det vore något. Ska kolla upp det :)
Gammal 2018-10-04, 20:25
pierresmedberg.photo

FotografSundberg skrev: Aaha, tack för tips! det vore något. Ska kolla upp det :)
Använde Google Drive innan men Pixieset är 100 gånger smidigare för att visa bilder! Finns en gratis version som funkar bra :) www.pixieset.com
Gammal 2018-10-04, 20:33
FotografSundberg

pierresmedberg.photo skrev: Använde Google Drive innan men Pixieset är 100 gånger smidigare för att visa bilder! Finns en gratis version som funkar bra :) www.pixieset.com
Okii, det ser bra ut! men måste kunden logga in för att se galleriet?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.