Annons
Gammal 2018-12-14, 22:12
AWid

jonasfj skrev: ....................... Det märks kanske inte ens om du inte har något att referera till. För handen snabbt ett par gånger framför linsen så syns det tydligt. Det finns YouTube videor där någon försöker följa en fågel och när den ändrar riktning hinner fotografen inte reagera och den försvinner ur bild.
Du kanske har rätt, men varför ska jag försöka provocera fram ett problem som jag inte ens tycker existerar?:-)
Gammal 2018-12-14, 22:17
jonasfj
Avslutat medlemskap

AWid skrev: Du kanske har rätt, men varför ska jag försöka provocera fram ett problem som jag inte ens tycker existerar?:-)
Det är bra att känna sin kamera. Jag har själv en Z7 och lider inte heller nämnvärt av det.
Gammal 2018-12-14, 22:21
iSolen.se

AWid skrev: Du kanske har rätt, men varför ska jag försöka provocera fram ett problem som jag inte ens tycker existerar?:-)
Du ska provocera fram det så du ser och lär känna felet.

För de flesta motiv spelar det ingen roll men när du ska fota motor eller fåglar kan det vara avgörande.
Gammal 2018-12-14, 23:55
ErlandH

AWid skrev: Den ytterst minimala eftersläpning som gick att provocera fram när man "snurrade som en galning" störde i alla fall inte mig det minsta.
Om man tycker att eftersläpning osv är ett problem eller inte är förstås individuellt, det beror på hur känslig man är och vad man fotograferar. Men att påstå att den inte existerar är ju bara dumt.
Gammal 2018-12-15, 00:15
AWid

jonasfj skrev: Det är bra att känna sin kamera. Jag har själv en Z7 och lider inte heller nämnvärt av det.
Då var det väl inte mycket att tjafsa om:-)
Gammal 2018-12-15, 00:21
AWid

iSolen.se skrev: Du ska provocera fram det så du ser och lär känna felet.

För de flesta motiv spelar det ingen roll men när du ska fota motor eller fåglar kan det vara avgörande.
Om man räknar med att det kan vara avgörande när man fotar motor eller fåglar, och om man gör det, bör man naturligtvis avstå från att köpa spegellöst/fri.
Gammal 2018-12-15, 00:27
AWid

ErlandH skrev: Om man tycker att eftersläpning osv är ett problem eller inte är förstås individuellt, det beror på hur känslig man är och vad man fotograferar. Men att påstå att den inte existerar är ju bara dumt.
Du svarar mig, men jag har inte påstått att eftersläpning inte existerar. Däremot säger jag att den eftersläpning jag kunnat provocera fram inte stör mig det minsta. Du och andra kanske upplever det annorlunda.
Gammal 2018-12-15, 07:36
Bengf

EVF var välkommet till mindre kameror, som i SLR version med OVF gav rätt så små sökarbilder, så kallade Prokompakter som dom berömda Canon G-serie, i övrigt mycket bra på många sätt, men med en sökare av sugrörs typ, mängder av populära instegs kameror som sålde som smör en gång i tiden, men sökarna var inte så värst på många av dom.

Jag har en kamera med EVF av äldre årgång, jag har ofta effekt avstängd, men den visar fortfarande olika inställningar man kan göra, den blir på så sätt som en vanlig OVF sökare fast visst en annorlunda mera filmisk bild.

För övrigt fins det väl mängder av fågelbilder, sportbilder som är tagna med EVF-sökare där ute i vida världen, så nog är det några som lyckas rätt så bra.
Gammal 2018-12-15, 09:33
jonasfj
Avslutat medlemskap

EVF lag vid 10:38

https://youtu.be/qRV-he2e1MU
Gammal 2018-12-15, 09:35
iSolen.se

AWid skrev: Om man räknar med att det kan vara avgörande när man fotar motor eller fåglar, och om man gör det, bör man naturligtvis avstå från att köpa spegellöst/fri.
Så man ska ge upp och inte ens undersöka saken (kan vara avgörande) trots att man vill ha en EVF av andra skäl?

Tycker denna tråd visar tydligt att det är viss lagg men att den bara stör vissa.
Gammal 2018-12-15, 09:48
iSolen.se

jonasfj skrev: EVF lag vid 10:38

https://youtu.be/qRV-he2e1MU
Är laggen inte extra lång eftersom han har extern videoinspelning? Processorn får helt enkelt mer att göra.
Gammal 2018-12-15, 09:51
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Har just varit ute och fladdrdr runt med kameran. Förutom att skärpan växlar så ser jag ingen ingen lagg. För mig är det lika att fota med 5D MIIVK som Fuji X-T2.
Så ingen lagg alls om du tittar på externa displayen och viftar med handen framför?
Gammal 2018-12-15, 10:23
jonasfj
Avslutat medlemskap

iSolen.se skrev: Är laggen inte extra lång eftersom han har extern videoinspelning? Processorn får helt enkelt mer att göra.
Jag vet inte om den är längre eller inte, men om jag gör samma sak med min Z7 så ser jag en eftersläpning...
Gammal 2018-12-15, 10:50
Bengf

Vifta som en tok med handen framför linsen, nej då vill jag nog se andra tester.

Har dom inte filmat av skärmen i slow motion med DSLR värstingar som kör max bps och blackouter framträder, om man skall hårddra, är det inte känt där med DSLR att det blir liksom ingen autofokus under mikro sekunder.
Gammal 2018-12-15, 11:10
jonasfj
Avslutat medlemskap

Bengf skrev: Vifta som en tok med handen framför linsen, nej då vill jag nog se andra tester.

Har dom inte filmat av skärmen i slow motion med DSLR värstingar som kör max bps och blackouter framträder, om man skall hårddra, är det inte känt där med DSLR att det blir liksom ingen autofokus under mikro sekunder.
Tror du att autofocus jobbar hos en spegelfri kamera när slutaren är stängd?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.

Miops Capsule360