Gammal 2019-01-05, 11:36
Flash Gordon

gamleJ skrev: Jag har egentligen aldrig tyckt att FF skulle vara enda alternativet och om jag väljer Canon igen så beror det inte på det. På de absoluta gränserna så är det möjligt att pressa ur mer bildkvalitet och fotar du utan blixt och ofta inomhus så har FF en poäng (mer marginellt gällande just Fuji som hänger med FF väldigt bra). På Canonsidan är skillnaden cirka 1 steg och utbudet av optik till FF är betydligt bättre än till aps-c så där är valet av FF mer intressant av den anledningen. Extremt korta skärpedjup är ju lite roligt men när jag hade 1.8 linser var det sällan jag använde största bländaröppning. Lite att kasta pärlor för svin i mitt fall. Inte med det sagt att Canons 50 1.2 går mig oberört förbi. Med ibis i huset kunde det vara roligt att äga en sådan extrem lins.

Jag tror mest att det är de nya möjligheterna som spegellöst ger som lockar. Canon eller Fuji spelar då mindre roll. Det är för och nackdelar hur jag än väljer. Det känns som att xh2 står och knackar på dörren och Canon släpper nog ganska snart en ny RF (kanske med ibis) så kanske ska jag hålla ut ett litet tag till :).
Du får nog ingen X-H2 förrän 2020. Detta enligt ryktena. Nu är det fler än jag själv som inte tänker uppgradera förrän vi har en kamera med IBIS.
Det mesta om X-T3 låter suveränt men den saknar IBIS. Har man väl vant sig med det är det svårt att vara utan.
Man kan pressa fram bilder i mycket svagt ljus så länge personerna sitt still.
Kanske inser Fuji att de behöver snabba på nästa nästa kamera med IBIS.
Gammal 2019-01-05, 12:05
gamleJ

Flash Gordon skrev: Du får nog ingen X-H2 förrän 2020. Detta enligt ryktena. Nu är det fler än jag själv som inte tänker uppgradera förrän vi har en kamera med IBIS.
Det mesta om X-T3 låter suveränt men den saknar IBIS. Har man väl vant sig med det är det svårt att vara utan.
Man kan pressa fram bilder i mycket svagt ljus så länge personerna sitt still.
Kanske inser Fuji att de behöver snabba på nästa nästa kamera med IBIS.
Du sitter ju inte direkt i sjön med alla dina hus och objektivval. Jag får nog svårt att hålla mig till 2020.
Gammal 2019-01-05, 13:13
Flash Gordon

gamleJ skrev: Du sitter ju inte direkt i sjön med alla dina hus och objektivval. Jag får nog svårt att hålla mig till 2020.
Det kan jag förstå. Fuji har ju också otroligt bra OIS i många objektiv.
Jag är fortfarande väldigt imponerad av både 50-140/2.8 OIS och främst av 100-400/4-5.5 OIS. Att jag kan handlålla det sistnämnda objektivet och fota med 600 mm på 1/30 och få skarpa bilder är extremt.
För motsvarande gamla Canon EF 100-400 får jag hålla mig till närmare 1/400 för att få skarpa bilder.
Gammal 2019-01-05, 13:25
ztenlund

Flash Gordon skrev: Det kan jag förstå. Fuji har ju också otroligt bra OIS i många objektiv.
Jag är fortfarande väldigt imponerad av både 50-140/2.8 OIS och främst av 100-400/4-5.5 OIS. Att jag kan handlålla det sistnämnda objektivet och fota med 600 mm på 1/30 och få skarpa bilder är extremt.
För motsvarande gamla Canon EF 100-400 får jag hålla mig till närmare 1/400 för att få skarpa bilder.
Att ett en tjugo år gammal konstruktion och bland de tidigaste objektiven med IS är sämre än ett nytt är ju föga förvånande.
Gammal 2019-01-05, 13:28
Flash Gordon

ztenlund skrev: Att ett en tjugo år gammal konstruktion och bland de tidigaste objektiven med IS är sämre än ett nytt är ju föga förvånande.
Nej det är förstås inte. Det lustiga är ju att jag med IBIS och IS kan få det att bli bättre på Fuji.
Tro mig jag gillar Canon men de är så otroligt konservativa.
De borde nog sätta fart innan alla sprungit om dem.
Gammal 2019-01-05, 17:22
Fredrik AVT

Det jag inte förstår med Canon är att även om de hävdar att IS i objektiven skulle vara bättre är det väl inget som skulle hindra att ha IBIS i huset ändå. Det blir ju inte sämre för det. Jag undrar om det handlar om någon begränsning de har som de ursäktar med att IS i objektivet är bättre.
Gammal 2019-01-05, 18:08
PMD

Fredrik AVT skrev: Jag undrar om det handlar om någon begränsning de har som de ursäktar med att IS i objektivet är bättre.
Att sätta in bildstabilisering i kamerahusen skulle begränsa vinsten. ;-)
Gammal 2019-01-06, 00:42
atotowi

Om ni vill diskutera Canons produktstrategi och/eller IBIS som fotografins Messias kan ni göra det i en egen diskussion.
Så kan de som vill fråga oss som har en EOS R hur den är och vi kan dela med oss sv erfarenheter. Det var därför tråden skapades.
Personligen ser jag nästan inga tillfällen när IBIS skull hjälpa mig i mitt fotograferande. Däremot skull ljusstarkare objektiv vara till stor nytta för att få ner exponeringstiderna.
Gammal 2019-01-06, 00:47
Flash Gordon

atotowi skrev: Om ni vill diskutera Canons produktstrategi och/eller IBIS som fotografins Messias kan ni göra det i en egen diskussion.
Så kan de som vill fråga oss som har en EOS R hur den är och vi kan dela med oss sv erfarenheter. Det var därför tråden skapades.
Personligen ser jag nästan inga tillfällen när IBIS skull hjälpa mig i mitt fotograferande. Däremot skull ljusstarkare objektiv vara till stor nytta för att få ner exponeringstiderna.
Surt sa räven.-)
Gammal 2019-01-06, 10:50
gamleJ

atotowi skrev: Om ni vill diskutera Canons produktstrategi och/eller IBIS som fotografins Messias kan ni göra det i en egen diskussion.
Vad som är ok i trådarna på FS är ett intressant ämne i sig. Det finns många olika åsikter beroende på vem du är och vilket ditt syfte är med att hänga på forumet. Börjar vi gå in i de diskussionerna hamnar vi långt ifrån ämnet dock. Jag har som TS gjort en ganska tydlig inledning med vad jag främst önskar att tråden ska handla om. I mångt och mycket har det infriats inte minst för att du och flera delat med er av personliga upplevelser. Jag har själv ett intresse för delen kring saknad ibis men höll medvetet tillbaka så länge det fortfarande kom in matnyttigt om det eos r har. Sedan var det dags att släppa loss det uppdämda behovet då det ligger inom ämnet (även om det flutit ut en del). Kommer det in annat intressant som inte handlar om sensorstabilisering så kommer jag hugga på det.

Jag tror dock att tråden nått sin ände i stort så passar på att tacka för alla bra inlägg. Jag har stärkts i att eos r är ett riktigt fint kamerahus och suget efter ett sådant är fortfarande stort. Min vånda kring hur jag ska göra, köpa eller vänta blir mitt trevliga bekymmer men meddelar om det blir köp.

Tack alla som bidragit.
Gammal 2019-01-13, 18:03
Flash Gordon

Canon R rykten
Our friends over at Northlight received some information about a possible upcoming EOS R camera. After some direct communication between us, there appears to be some validity to the information.

First up, this is another source pointing to the inclusion of IBIS on an upcoming EOS R body. We were told previously that the IBIS system simply wasn’t ready for the EOS R release, though there were prototypes with IBIS floating around during testing. It’s safe to say that Canon will embrace IBIS in an upcoming release.

Secondly, is a 100mp EOS R in the pipeline? It’s highly possible. We’ve been told that Canon scrapped the development of an EOS 5DS/R follow-up and that their next high megapixel camera will be for the EOS R system. I don’t think we’ll see such a camera until 2020, as I believe there need to be some more native RF lenses announced to handle landscape and studio shooters.

Source: Northlight
Gammal 2019-01-13, 20:58
gamleJ

Kanske rör det på sig men det behöver inte betyda att alla hus får ibis. Nästa modell ryktas bli en billigare modell än eos r. Kan tänka mig att Canon sätter ibis i den men sen är det inte omöjligt att de hoppar över i värstingmodellerna. Som arbetsredskap är ett hus inte speciellt beroende av ibis även om vi entusiaster vill ha det. Den som lever få se.
Gammal 2019-01-14, 06:31
Bengf

Ja Nikon släppte 2 modeller Z6-Z7 en billigare och en dyrare, Canon en modell prissatt som Z6. Där ville jag tro att Canon då var på gång med en mer avancerad modell att den skulle ligga i linen så att säga. Canon har nog fullt upp i tankarna, skall dom komma med en 90D DSLR och en 7DIII och skall 5DIV också ersättas, vore jag Canon ägare så ville jag nog vänta på en riktigt vass provversion av deras APS-C 50M spegelfri också, den är mentaliteten att nu släpper vi modeller där vi inte hunnit i kapp riktigt kan väl inte hålla hela tiden.
Gammal 2019-01-15, 21:23
smislo

REA redan börjat?

https://www.cyberphoto.se/foto-video...-eos-r-adapter
Gammal 2019-01-15, 21:50
gamleJ

smislo skrev: REA redan börjat?

https://www.cyberphoto.se/foto-video...-eos-r-adapter
Har varit så ett ganska långt tag.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.