Annons
Gammal 2019-09-02, 08:13
Fredrik AVT

gamleJ skrev: Har läst en del kommentarer kring detta. Någon sa att han behövde rengöra sensorn var tredje vecka sedan han gått över till spegellöst. Tidigare med dslR hade han rengjort en gång om året. Låter lite överdrivet :). På R är sensorn skyddad av mekaniska slutaren när strömmen är av och hittills verkar min sensor ren. Hoppas Canon fortsätter med den lösningen. I RP finns inte den funktionen och tydligen ska det enligt Canon bero på att den är riktad mot nybörjare som möjligen inte förstår att slutaren är känslig ;). Jag tror snarare det behövdes någon mer detalj som separerar husen.
Jag tycker tvärt om: bättre att ha sensorn snarare än slutaren exponerad då strömmen är av:
1. Sensorn saknar mekanik och torde vara mindre känslig än slutaren
2. Mindre risk vid sensorrengöring eftersom slutaren inte kan sluta sig om batteriet dör (om slutaren stänger sig medan man petar på sensorn kan båda paja
3. Avståndet mellan sensor och bajonett är mindre på spegellösa. Det gör att slutaren hamnar ännu närmre bajonetten och är ännu mer sårbar än hos en DSLR med slutare som är stängd i avstängt läge.
4. Om kameran inte har en enkel menyåtkomst till rengöringsläget spelar detta ingen roll om slutaren är öppen i avstängt läge. Det är bara att göra rent då kameran är avstängd.
Gammal 2019-09-02, 15:58
gamleJ

Fredrik AVT skrev: Jag tycker tvärt om: bättre att ha sensorn snarare än slutaren exponerad då strömmen är av:
1. Sensorn saknar mekanik och torde vara mindre känslig än slutaren
2. Mindre risk vid sensorrengöring eftersom slutaren inte kan sluta sig om batteriet dör (om slutaren stänger sig medan man petar på sensorn kan båda paja
3. Avståndet mellan sensor och bajonett är mindre på spegellösa. Det gör att slutaren hamnar ännu närmre bajonetten och är ännu mer sårbar än hos en DSLR med slutare som är stängd i avstängt läge.
4. Om kameran inte har en enkel menyåtkomst till rengöringsläget spelar detta ingen roll om slutaren är öppen i avstängt läge. Det är bara att göra rent då kameran är avstängd.
Finns inget rätt eller fel. Du har poänger men personligen tar jag hellre de nackdelarna du beskriver än att rengöra sensorn oftare.
Gammal 2019-10-06, 09:45
PeterWem

Slö bildvisning direkt efter att bild tagits har börjat att rapporteras hos Dpreview. Långsammare än för tidigare kameror.
https://youtu.be/KVGUc2QH
Vid 1:20.
Gammal 2019-10-07, 17:00
martley

gamleJ skrev: Finns inget rätt eller fel. Du har poänger men personligen tar jag hellre de nackdelarna du beskriver än att rengöra sensorn oftare.
Det är väl egentligen ganska ointressant vilket. Oavsett om det är slutaren eller sensorn som skadas så blir ju kameran mer eller mindre obrukbar.
Gammal 2019-10-07, 21:10
gamleJ

martley skrev: Det är väl egentligen ganska ointressant vilket. Oavsett om det är slutaren eller sensorn som skadas så blir ju kameran mer eller mindre obrukbar.
Jag håller med dig. Lyckas jag klanta till det vid objektivbyte så slutaren skadas kan jag likaväl skada en frilagd sensor. Jag hoppas som sagt Canon fortsatt väljer denna lösning. Nybörjare kanske glömmer sig och lyckas bryta strömmen vid rengöring så möjligen tänker Canon rätt med Rp.
Gammal 2019-10-08, 02:21
Fredrik AVT

martley skrev: Det är väl egentligen ganska ointressant vilket. Oavsett om det är slutaren eller sensorn som skadas så blir ju kameran mer eller mindre obrukbar.
Den ytan på sensorn man skulle nudda är en hård silikonförening, som även i de fall det finns IBIS har minimal rörlighet, torde vara mycket mindre känslig än slutarlameller så risken att skada vid beröring torde vara mycket större om slutaren är stängd och närmre fattningen än om den är öppen vid avstängd ström och sensorn är närmast fattningen.
Gammal 2019-11-01, 07:59
PeterWem

Firmware 1.1.1 ute https://www.canon-europe.com/support...?type=firmware
Gammal 2019-11-01, 10:03
martley

Fredrik AVT skrev: Den ytan på sensorn man skulle nudda är en hård silikonförening, som även i de fall det finns IBIS har minimal rörlighet, torde vara mycket mindre känslig än slutarlameller så risken att skada vid beröring torde vara mycket större om slutaren är stängd och närmre fattningen än om den är öppen vid avstängd ström och sensorn är närmast fattningen.
Egentligen hade jag inte tänkt på att slutaren skulle kunna utgöra ett mekaniskt skydd för sensorn, det är ju lite korkat ett skydda en mekaniskt ganska tålig yta med nåt som är ömtåligare. Jag trodde det mera handlade om att skydda sensorn från starkt ljus, direkt solljus t.ex., oavsett om objektivet sitter på eller inte. Är det inte R-kamerorna som stänger bländaren till och med när man stänger av kameran av samma anledning?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.

B+W Filter