Annons

Utrustning till bröllopsfoto

johnnynu

Aktiv medlem
Ska fota bröllop för första gången.
Har gått igenom schemat så jag vet vilka bilder jag ska försöka fånga föra, under och efter vigseln.

Lite osäker om utrustningen räcker till;
D200 hus
nikon 50mm 1.8
nikon 70-200mm 2.8

Sedan så tänkte jag göra mig av med mitt sigma 24-70 2.8 och ev köpa en nikon 35mm 1.8 istället.
Tycker inte den är tillräckligt skarp för porträtt.
Iså fall borde jag kanske klara mig med tele samt 50mm & 35mm fast optik?

Vore skönt att slipa blixt, har annars en SB-800 som man skulle kunna använda utanför kyrkan.
Telezoomen tänkte jag använda i kyrkan och stå längst bak och fota med, ca 15-20m avstånd.

Undrar också om ni har några "säkra" manuella inställningar för porträtt utomhus.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Med flera objektiv skulle nog ett hus till vara det bästa. Det behöver inte vara det vassaste men det gör att du itne behöver byta objektiv mitt i brölloppet och med 35- och 50-objektiven klarar du rimligen innefotandet medan 70-200 kan användas utomhus.

Kolla kyrkan innan det är dags så att du har en aning om vart du kan stå och varifrån ljuset kommer. De är rätt snålt med ljus så du behöver få det från "rätt" håll. Då vet du också om det går att slippa blixten inomhus.


Ja, en hel del. Inte specifikt med min utrustning och undrar om jag eg klarar mig med 35mm, 50mm samt 70-200mm gluggarna...
 

johnnynu

Aktiv medlem
Med flera objektiv skulle nog ett hus till vara det bästa. Det behöver inte vara det vassaste men det gör att du itne behöver byta objektiv mitt i brölloppet och med 35- och 50-objektiven klarar du rimligen innefotandet medan 70-200 kan användas utomhus.

Kolla kyrkan innan det är dags så att du har en aning om vart du kan stå och varifrån ljuset kommer. De är rätt snålt med ljus så du behöver få det från "rätt" håll. Då vet du också om det går att slippa blixten inomhus.
Har rekat men de ville att jag skulle stå längst bak och tänkte iså fall använda mitt 70-200 därirån utan blixt. Fanns gott om fönster som släppte in ljus.

Kyrkan är inte så stor så når fram med 70-200mm iaf.
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Ska fota bröllop för första gången.
Har gått igenom schemat så jag vet vilka bilder jag ska försöka fånga föra, under och efter vigseln.

Lite osäker om utrustningen räcker till;
D200 hus
nikon 50mm 1.8
nikon 70-200mm 2.8

Sedan så tänkte jag göra mig av med mitt sigma 24-70 2.8 och ev köpa en nikon 35mm 1.8 istället.
Tycker inte den är tillräckligt skarp för porträtt.
Iså fall borde jag kanske klara mig med tele samt 50mm & 35mm fast optik?

Vore skönt att slipa blixt, har annars en SB-800 som man skulle kunna använda utanför kyrkan.
Telezoomen tänkte jag använda i kyrkan och stå längst bak och fota med, ca 15-20m avstånd.

Undrar också om ni har några "säkra" manuella inställningar för porträtt utomhus.
Hej,

Jag tror att en ljusstark 35a och 50a är en bra kombination på crop sensor, själv fotoar jag med 85 och 135 på fullformat större delen av porträtt sessionen med kortast möjliga skärpedjup. Det du saknar är någon form av vidvinkel för att blanda upp med översiktsbilder(försök att låna av någon). Skippa blixt utanför kyrkan och kör med fast optik(35 1.4).

Om ljuset är någorlunda stadigt under porträtt sessionen kör jag helmanuellt, Kortast möjliga skärpedjup, ställ tiden så att histogrammet ligger till höger (hudtonerna) utan att tappa täckning (lite utfrätt gör inget). Kolla histogrammet igen när du ändrar position. Om ljusförutsättningarna varierar(moln sol moln sol) så kör jag bländar prioritet. Hitta lite skugga under ett träd där ljuset är jämnt, gärna motljus.

Lycka till!
 

johnnynu

Aktiv medlem
Ja iså fall får jag använda mitt 24-70 med blixt.

Utan blixt utomhus? Många rekommenderar med blixt utomhus...
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ja iså fall får jag använda mitt 24-70 med blixt.

Utan blixt utomhus? Många rekommenderar med blixt utomhus...
Om du vill ha med släkt och vänner på bilderna så krävs mindre bländare och extraljus(blixt). OM du vill ha med brudparet så använder du stor bländare och kan då fota utan blixt. Omgivning, vänner och bekanta kommer att bli lite suddiga och kanske oidentifierbara för utomstående. Brudparet är det viktigaste, det är deras dag!

Alla vill ha snygga närbilder på brudparet, ringväxling och kyssar men ingen vill släppa fram fotografen.
Kom överens innan om vad du skall leverera, så blir ingen ledsen!

Om möjligt så låna ett andra kamerahus till dina objektiv så hinner du med i svängarna!
D70, D90 eller D100 duger fint som andra kamera med lite mer vidvinkel på.
35mm/1,8 eller 2,0 på en D70 gör att du kan fota på ISO 100 och slippa brus!
 
ANNONS