Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå att Secretbox och Secret Box är 2 helt olika varumärken!
Biltema och Bil Tema är två olika varumärken, man kan inte lägga till lite egna mellanslag för att skapa nya ord här och där i sitt varumärke, man får skydd för exakt det ord man skyddat. Brigitt har alltså två ord som blir "Secret Box" NOTERA MELLANSLAGET!, Det franska företaget har "SECRETBOX" NOTERA INGET MELLANSLAG!

Dvs Brigitte kan inte hota konkurrenter och skicka saltade fakturor om någon skriver "SECRETBOX" Du kan inte skydda ett varumärke i Sverige om det finns i ett annat EU land, det franska företaget har ensamrätt på SECRETBOX i EU i de klasser man ansökt i bland annat klass 16. Brigitte har ensamrätt på de två orden med ett mellanslag i mitten dvs "SECRET BOX" hoppas du förstår skillnaden nu.
Jag kan läsa vad du skriver. Men jag upprikitgt sagt skiter i det.Nu gäller det Sverige och det är där hon har en godkänd registering av ett varumärke.Och som jag skrivit tidigare, om du är så upprörd över detta så ta kontakt med PRV och framför dina klagomål.Du behöver inte skrika när du skriver.
Och för minst tredje gången jag tycker att denna tråd börjar bli enfaldig och lite där till.
Vad är ditt problem med detta varumärke? För min del kan du gärna fortsätta att komentera vad jag skriver, jag har nog inte tid med mera nu.Ämnet är väl väldigt ut tömnt enligt min mening.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Jag kan läsa vad du skriver. Men jag upprikitgt sagt skiter i det.Nu gäller det Sverige och det är där hon har en godkänd registering av ett varumärke.Och som jag skrivit tidigare, om du är så upprörd över detta så ta kontakt med PRV och framför dina klagomål.Du behöver inte skrika när du skriver.
Och för minst tredje gången jag tycker att denna tråd börjar bli enfaldig och lite där till.
Vad är ditt problem med detta varumärke? För min del kan du gärna fortsätta att komentera vad jag skriver, jag har nog inte tid med mera nu.Ämnet är väl väldigt ut tömnt enligt min mening.
Jag har inga problem med det, jag har själv flera varumärken registrerade men jag reagerar på att hon har ett varumärke men olagligt använder ett annat företags varumärke. Förmodligen av okunskap dock. Har själv fått ett par varumärkes ansökningar avslagna pga att de redan funnits samma eller liknande registrerade inom vår gemenskap som kallas EU.

Men jag upprikitgt sagt skiter i det.Nu gäller det Sverige
Eftersom du uppenbarligen skiter fullständigt i lagar och förordningar och tycker att vi i Sverige inte ska respektera varumärken som är registrerade inom EU, med undantag givetvis om de är registrerade av en Svensk landsman, Nationalist?. Tycker du att personer som bor i andra länder inom EU skall skita fullständigt i att Brigitte har varumärket Secret Box med samma anledningar som du anför?

Har inget mer att tillägga förutom att om du verkligen vill lära dig mer om varumärken att läsa på lite mer.

Ps Sverige gick med i EU 1995.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan läsa vad du skriver. Men jag upprikitgt sagt skiter i det.Nu gäller det Sverige och det är där hon har en godkänd registering av ett varumärke.Och som jag skrivit tidigare, om du är så upprörd över detta så ta kontakt med PRV och framför dina klagomål.Du behöver inte skrika när du skriver.
Och för minst tredje gången jag tycker att denna tråd börjar bli enfaldig och lite där till.
Vad är ditt problem med detta varumärke? För min del kan du gärna fortsätta att komentera vad jag skriver, jag har nog inte tid med mera nu.Ämnet är väl väldigt ut tömnt enligt min mening.
Nu får du väl ge dig, jag följde dina instruktioner och kom till fick följande träff

Registreringsnummer: 0376318

Ansökningsnummer: 200505127

Lydelse: Secret Box

Klasser: 16

http://wwwm.prv.se/vmf/DetailsServlet?regNr=1736253&idproc=1736253&curPage=1&sortBy=0

Jag sökte sedan på lydelse och secretbox och fick ingen träff. Secretbox finns inte registrerat i Sverige. "Secret Box" finns dock mycket väl registrerat. Mellanslag finns och räknas.

Coca Cola har t.ex. registrerat både CocaCola (reg 0074978) och Coca Cola (reg 0356058).

/Karl
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Kan även komplimentera med webadressen till EU databasen om någon vill göra en sökning där, då den kan vara lite svår att hitta till.

Är ditt varumärke registrerad som ett s.k gemenskapsmärke så gäller som sagt detta varumärke i SAMTLIGA EU länder. Noterade precis att "Secret Box" inte är registrerat som ett gemenskapsmärke utan gäller just nu enbart i Sverige vad jag kan se, medans lydelsen Secretbox® gäller inom hela EU och som sagt ägs av ett franskt företag.

http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en_SearchBasic
 

Photosession

Aktiv medlem
Kan även komplimentera med webadressen till EU databasen om någon vill göra en sökning där, då den kan vara lite svår att hitta till.

Är ditt varumärke registrerad som ett s.k gemenskapsmärke så gäller som sagt detta varumärke i SAMTLIGA EU länder. Noterade precis att "Secret Box" inte är registrerat som ett gemenskapsmärke utan gäller just nu enbart i Sverige vad jag kan se, medans lydelsen Secretbox® gäller inom hela EU och som sagt ägs av ett franskt företag.

http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en_SearchBasic
Här finns ju nu möjligheten för någon att registrera just Secret Box som ett gemenskapsmärke inom EU.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Här finns ju nu möjligheten för någon att registrera just Secret Box som ett gemenskapsmärke inom EU.
förmodligen för likt Secretbox, jag har pratat med handläggare på varumärkesavdelningen allt för många gånger då jag fått avslag på liknelser som är rejält långsökta, har fått avslag på ord för att de översatt på ett annat språk kan hamna ganska nära. Har en känsla av att svenska byråkrater är betydligt hårdare än kollegor i andra länder.
 

Falumas

Aktiv medlem
hmmm
Så om jag inte tar betalt så kan jag skriva om hur många Secret Box fotograferingar jag vill?
Jag kan ju skriva följande på internet "Igår gjorde jag Mamma Scan-köttbullar från scratch, äntligen har jag knäckt receptet". Börjar jag dock sälja "Mina egna Mamma Scan-köttbullar" så kommer jag förmodligen få ett argt brev från Scan.

Jag får också skrapa bort BMW-loggan på min juggeräser och sätta dit ett Volvoemblem, så att mitt åk blir att se ut som en bil. Sätter jag detta i system och börjar sälja Volvos som egentligen är sunkiga BMWs så får jag nog ett argt brev från Volvo som ber mig veta hut.

/Karl
 

voitcanon

Aktiv medlem
Jag kan ju skriva följande på internet "Igår gjorde jag Mamma Scan-köttbullar från scratch, äntligen har jag knäckt receptet". Börjar jag dock sälja "Mina egna Mamma Scan-köttbullar" så kommer jag förmodligen få ett argt brev från Scan.

Jag får också skrapa bort BMW-loggan på min juggeräser och sätta dit ett Volvoemblem, så att mitt åk blir att se ut som en bil. Sätter jag detta i system och börjar sälja Volvos som egentligen är sunkiga BMWs så får jag nog ett argt brev från Volvo som ber mig veta hut.

/Karl
Typ lr?
 

stefohl

Aktiv medlem
Bildombudsmannen verkar inte vara särskilt seriös:



http://www.jonny.nu/bildombudsmannen/
Nu var det ju så att fotografen som Teste (Bildombudsmannen) företrädde faktiskt vann i Högsta Domstolen. http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2010/2010-03-05 T 3440-08 dom.pdf

Så det är ju inte så seriöst att kalla honom oseriös baserat på vad som skrivs om honom på en blogg, när sedan Sveriges främsta domstol ger honom rätt.

Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, det finns väl ingen som vill sätta en Bayerisch grossMutterWagen logo på en bil. Fast vi kan köra vidare på detta i en annan tråd om du vill. :)

I vilket fall tror jag inte att SEAT och/eller BMW kan stämma vare sig bilägare, modifiserare, publiserare eller fotograf i detta fallet.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag kan ju skriva följande på internet "Igår gjorde jag Mamma Scan-köttbullar från scratch, äntligen har jag knäckt receptet". Börjar jag dock sälja "Mina egna Mamma Scan-köttbullar" så kommer jag förmodligen få ett argt brev från Scan.
Kan man göra dem själv?
Oh fy f´n

Fast bara för man kan så måste man ju inte.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu var det ju så att fotografen som Teste (Bildombudsmannen) företrädde faktiskt vann i Högsta Domstolen. http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2010/2010-03-05 T 3440-08 dom.pdf

Så det är ju inte så seriöst att kalla honom oseriös baserat på vad som skrivs om honom på en blogg, när sedan Sveriges främsta domstol ger honom rätt.

Stefan
Jag vill poängtera att jag inte vet hurvida bildombudsmannen förutom detta fallet är bra eller dålig.

I detta fallet kan man dock klart fastslå att DT och CT är dom enda klara vinnarna. ST kan vara vinnare om han debiterat sina timmar till JR eftersom "Vardera parten ska svara för sina rättegångskostnader". Dessa kostnader i tre instanser borde vida överstiga 1800kr som P-AU skall betala till JR.

Jag hade känt mig som en superlooser i både JRs och P-AUs kläder i detta fallet.

/Karl
 

photoboy

Aktiv medlem
Jag håller med om att det blir knepigt.. som att anklaga en husägare för att någon anonym klottrat olagligheter på husväggen... Vill man så kan man ju säkerligen åtala inlägget och försöka spåra IPadressen til lden som skrev det.. bloggägaren borde inte kunna hållas ansvarig..

Skälet till att Vespa och Thermos har blivit generiska
begrepp i stället för märkesnamn är huvudsakligen att de haft en total marknadsdominans under en tid. Jag kan inte se felet att försvara ett registrerat varumärke med näbbar och klor om man så önskar. Om det är det smartaste, rent marknadsföringsmässigt vet jag inte om jag tycker. Men har man ett varumärke och därmed ensamrätt registrerat så har man rätten på sin sida. Den bröllopsfotograf av facket som påstår att den egna tjänsten "morgongåva" är samma som "Secret Box" ligger inte bra till, så mycket vågar jag påstå bestämt. Att använda ett registrerat varumärke som beskrivning av sin egen tjänst kan man inte göra utan att räkna med konsekvenser.

Det verkar ju också som BG nöjer sig med att man tar bort varumärket, någon parasitverksamhet med fakturor och sura krav har det väl inte varit frågan om?

Det där med utomstående kommentarer i blogg som Jennys blir ju en bedömningsfråga. Det kan ju lika väl vara en bulvan som skriver i bloggen, något som skulle motsvara redaktionell reklam i en tidning - allt hänger på hur bloggen uppfattas; reklam eller en personlig betraktelse. Ingendera bedömning är given, även om jag tror att skattmasen skulle kunna fundera litet om han läser en del av svaren som Jenny ger. Men nu är ju Internet litet speciellt som företeelse, så man får nog räkna med att de etablerade reglerna för marknadsföring och reklam ställs litet på ända.
 

photoboy

Aktiv medlem
Jag vill bara påpeka att man kan stava det på olika sätt, och Brigitte har inte varumärket för den stavning hon själv använder...

Jag har följt denna tråd med olika åsikter om hennes varumärke Secret Box. När man söker lite närmare så ser man att hon faktiskt har ett sådant:
Länk för sökning hos PRV wwwm.prv.se/vmf/ - väl där så skriv in 0376318 i fältet för Registreringsnummer.
Och då kommer ni att se att hon faktiskt har ett varumärke registerat och därmed har hon också rätten att "försvara" det inom Sveriges gänser. För på väggen hemma hos sig har hon ett "diplom" från PRV.
Hur detta ser ut går bra att se via denna länk brigitte.minportfolio.se/pricelist-and-more-362849. Klicka på "varumärke " i denna meningSecretBox® är Brigitte Grenfeldts egent varumärke .
Så frågan är om det är så mycket mer att säga i denna fråga.Jo, möjligen att hon kanske kunde agera lite mer smidigt. Vi andra kan väl bara beklaga att vi inte kom på namnet. Vi får väl sitta i vår kammare och lägga hjärnkontoret i arbete på ett bra namn.
 

photoboy

Aktiv medlem
Jag håller med.. .att hon har rätt OM hon har rätt.. men det är ju just det många försöker ta reda på, vad som egentligen gäller..

Men - det jag kan säga nu när jag har läst de efterföljande inläggen är att Birgitte Grenefeldt självklart har helt rätt. Om hon har kommit på begreppet själv, etablerat det, och dessutom har det varumärkesskyddat så finns helt enkelt inget att diskutera.

Därför är det bara för de fotografer som använder ordet i sin marknadsföring att låta bli, acceptera gällande lagar, sluta tjafsa , be Birgitte om ursäkt och som någon annan skrev; tänka ut ett eget namn.

DÄREMOT - bör Birgitte kanske gå lindrigare fram när hon kontaktar bloggägare och andra på nätet. Man behöver inte vara otrevlig och burdus (om hon nu har varit det) bara för att man har rätten på sin sida.
 

KGS

Aktiv medlem
Vad sägs om att registrera Sekret Box, kanske inget att satsa på som morgongåva, men den dag det blir dags för skilsmässa kanske?
 
ANNONS