Annons

VARNING - ännu en blocketfisk

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej fotokollegor ..

Säljer av lite objektiv varav ett på blocket.

Tämligen snabbt blir jag kontaktad av en williams som direkt vill köpa objektivet. Williams säger han är dansk men skriver på engelska för att lära sig just engelska. Williams ber direkt om mitt kontonummer för att överföra pengarna och ber mig sända objektivet till Danmark. Williams ställer inte en enda fråga om objektivet såsom brukligt sker utan återkommande i mail upprepas att bara jag ger mitt kontonummer sker en överföring på direkten. Jag ställer en rad motfrågor men får på dessa som svar . "suounds god to me , please email your ,,,,"...osv....jag kollar av danska motsvarande nummerupplysningen. Personen existerar ej.

Får sedan information om att personens IP är registrerat i Nigeria ( Ej 100 % info)

frågan är då .. vad gör man med detta ? kontaktar blocket ? eller rinner det bara ut i sanden ?
och har fler på fotosidan råkat ut för samma "Williams" ?

Fridens Liljor
Fredrik L
www.bildfokus.se
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag tycker det är bra att du skriver det här. Tyvärr så är nog det ända du/vi kan göra är att varna varandra på precis det sätt du gjort ovan. Blocket eller någon annan kan inte kontrollera vilka som ringer på annonser och detta är dem nog väldigt snabba med att påpeka. De tar enligt det finstilta knappt något som helst ansvar för det som säljs så länge det inte är uppenbart lagbrott. T o m. bedrägerier har dem svårt att stoppa.

Men tack för din info och hoppas att fler som säljer Fotoprylar på Blocket läser detta..

Mvh
Nicklas
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett tips för att se om köparen är det minsta seriös är att du plötsligt kommer på att du har en kusin som bor i grannstaden till "köparen". Om köparen kan tänka sig göra upp affären IRL med din kusin så lär det inte vara något problem, men jag gissar att du inte lär höra av köparen något mer...
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej fotokollegor ..

Säljer av lite objektiv varav ett på blocket.

Tämligen snabbt blir jag kontaktad av en williams som direkt vill köpa objektivet. Williams säger han är dansk men skriver på engelska för att lära sig just engelska. Williams ber direkt om mitt kontonummer för att överföra pengarna och ber mig sända objektivet till Danmark. Williams ställer inte en enda fråga om objektivet såsom brukligt sker utan återkommande i mail upprepas att bara jag ger mitt kontonummer sker en överföring på direkten. Jag ställer en rad motfrågor men får på dessa som svar . "suounds god to me , please email your ,,,,"...osv....jag kollar av danska motsvarande nummerupplysningen. Personen existerar ej.

Får sedan information om att personens IP är registrerat i Nigeria ( Ej 100 % info)

frågan är då .. vad gör man med detta ? kontaktar blocket ? eller rinner det bara ut i sanden ?
och har fler på fotosidan råkat ut för samma "Williams" ?

Fridens Liljor
Fredrik L
www.bildfokus.se
Tack för varningen!
I och för sig övergår min förstånd, var är hans vinst om HAN skickar pengarna till en konto...
Naturligtvis skickar du ju inte objektivet innan pengarna anländer.
Men avstå i alla fall och tack för varningen...
 

gorse

Aktiv medlem
Jag läste i nån biltidning hur man satte in för mycket pengar på ens konto, man skickar bilen och skickar tillbaka överskjutande belopp. Sen kommer det fram att pengarna som sattes in från början saknade täckning och dras tillbaka. Så blev det väldigt minus på ens konto och bilen är redan skickad. Hur tusan det går till vete katten. Jag har också läst hur de skickar nån sorts check på pengarna. Man går till banken och växlar in den. Sen kommer det fram att checken saknar täckning och man står med minus igen, samt ett åtal för bedrägeriförsök. Kan nån fylla på med mer detaljer hur dessa scenarior går till (med lite säkrare beskrivning än den jag gett) så är jag förståss tacksam.
 

blueman

Aktiv medlem
Hej Igen ..

Känslan var mest att han ville åt kontonummer, jag tror aldrig jag sett rökaen av vare sig pengar ( in på kontot i alla fall ) eller en adress dit jag skulle sända objektivet. Men jag vet inte ...

fridens ...
fredrik

Tack för varningen!
I och för sig övergår min förstånd, var är hans vinst om HAN skickar pengarna till en konto...
Naturligtvis skickar du ju inte objektivet innan pengarna anländer.
Men avstå i alla fall och tack för varningen...
 

SergeiP

Aktiv medlem
Har fått liknande respons på ett par saker jag har lagt ut.

Blir kontaktad av någon från olika länder som vill köpa direkt utan frågor. Mest störande är att dem altid skrivit att den vill köpa "objektet", nämner det aldrig med namn
Känns väldigt copy/paste.

Säljer iofs aldrig om jag inte kan träffa personen IRL.
 

blueman

Aktiv medlem
Hej hej igen ...

Jag läste i nån biltidning hur man satte in för mycket pengar på ens konto, man skickar bilen och skickar tillbaka överskjutande belopp. Sen kommer det fram att pengarna som sattes in från början saknade täckning och dras tillbaka. Så blev det väldigt minus på ens konto och bilen är redan skickad. Hur tusan det går till vete katten. Jag har också läst hur de skickar nån sorts check på pengarna. Man går till banken och växlar in den. Sen kommer det fram att checken saknar täckning och man står med minus igen, samt ett åtal för bedrägeriförsök. Kan nån fylla på med mer detaljer hur dessa scenarior går till (med lite säkrare beskrivning än den jag gett) så är jag förståss tacksam.
Jag har med hört att det finns historier åt det hållet men jag har ingen aning om hur det fungerar, jag har även hört att det i andra länder ( kanske även i sverige vad vet jag ) jobbas illsammans med mindre nogräknad bankpersonal. Man får till sig ett kontonummer, gör uttag, anmäler det som bedrägeri men chansen att det ska hittas nån "buse eller buselina" är minimal .... ytterst lite bevandrad i denna bank, penga,säljagrejor på nätet värld. Men min feeling för Mr williams var inte bra.... tittade nu senast och det är fortfarande mycket tyst på e mail.

ha de bäst

Fredrik
 

800GS

Medlem
Tradera!

Jag kan varmt rekommendera Tradera istället för Blocket. Säljaren/Köparen kan inte vara anonym på samma sätt som Blocket eftersom användaren är kopplad till sitt personnr. Jag har gjort 12 affärer via Tradera utan några som helst problem.

Som säljare/köpare så blir man bedömd också och då märks det blixtsnabbt om man inte har "rent mjöl i påsen".

Jag bara kontrollerade vad säljaren/köparen hade för bedömningar och iom det så vågade jag stoppa in pengar direkt på en säljares konto.

Alla vill ju ha bra bedömningar så man får snabbt svar på mail om man har frågor.

..sedan är det riktigt spännande att sätta ut grejer med 1 kr som startbud. Jag kan säga att jag alltid har fått mera än jag trodde för det jag har sålt :)
 

blueman

Aktiv medlem
kalas

Hej igen ...

Ett kalastips ... ska kolla upp tradera och annonsera ut objektiven där istället kanske om de int eblir sålda innan ...

Tack

Fredrik L

Jag kan varmt rekommendera Tradera istället för Blocket. Säljaren/Köparen kan inte vara anonym på samma sätt som Blocket eftersom användaren är kopplad till sitt personnr. Jag har gjort 12 affärer via Tradera utan några som helst problem.

Som säljare/köpare så blir man bedömd också och då märks det blixtsnabbt om man inte har "rent mjöl i påsen".

Jag bara kontrollerade vad säljaren/köparen hade för bedömningar och iom det så vågade jag stoppa in pengar direkt på en säljares konto.

Alla vill ju ha bra bedömningar så man får snabbt svar på mail om man har frågor.

..sedan är det riktigt spännande att sätta ut grejer med 1 kr som startbud. Jag kan säga att jag alltid har fått mera än jag trodde för det jag har sålt :)
 

Robban56

Medlem
Hej!

Jag har erfarnehet av liknande händelser, då med helt andra produkter men dyra sådana.

En kund kontakter dig och vill köpa fler ex eller något dyrt, oftast är det asien hållet eller liknande.
Betalningen sker med ett stulet kreditkort, typ genom paypal eller liknande. Man länkar kortet till ett annat konto som ett betalkonto och betalar din summa genom sitt internet konto som i sin tur drar pengarna från det stulna kortet. Det är ett ex.

Du ser att betalningen är gjord och skickar produkterna. Då i samma veva så blir kortet anmält stulet och pengarna dras tillbaka.

Har du ruskig tur så går det att stoppa paktet om du skickat med budfirma eller med posten där du får ett kollinummer.

Bedragarna brukar ibland ha en adress kanske ett box nummer eller kompis adress som bara vidarbefodrar paketet.

Jag/vi blev kontaktade av en kund som verkade seriös med hemsida, nummer och allt. Allt verkade helt legit och schysst. Han ville ha 10st av en och samma produkt, inte det värsta men ändå dyr. vi kollade av hemsidan och ringde tvärs över världen för att få kolla på killen. Det verkade seriöst och efter mycket övervägande så bestämmde vi oss för att göra affären.

Produkterna betalades i förväg och pengarna kom in på kontot. Produkterna skickades iväg samma dag pengarna fanns på kontot. två dagar senare var pengarna spärrade och polisen ringde oss och meddelade att en utredning hade påbörjats. Personal från landets ambassad förhörde oss tillsammans med svensk polis.
Som tur var fick vi stop på paketet efter mycket forskande, pengarna gick tillbaka till kortetsägare och vi fick oss en värdig läxa.

Jag kommer aldrig skicka min utrustning till ett annat land. Det är så mycket bedrägerier nu så det är knappt sant.
 

ibbe76

Aktiv medlem
Jag kan varmt rekommendera Tradera istället för Blocket. Säljaren/Köparen kan inte vara anonym på samma sätt som Blocket eftersom användaren är kopplad till sitt personnr. Jag har gjort 12 affärer via Tradera utan några som helst problem.

Som säljare/köpare så blir man bedömd också och då märks det blixtsnabbt om man inte har "rent mjöl i påsen".

Jag bara kontrollerade vad säljaren/köparen hade för bedömningar och iom det så vågade jag stoppa in pengar direkt på en säljares konto.

Alla vill ju ha bra bedömningar så man får snabbt svar på mail om man har frågor.

..sedan är det riktigt spännande att sätta ut grejer med 1 kr som startbud. Jag kan säga att jag alltid har fått mera än jag trodde för det jag har sålt :)
Precis så jobbade Tech4Life upp sitt namn på tradera innan de blåste massvis med folk,
tråkigt att man inte kan vara helt säker.

http://playrapport.se/#/video/2091864
http://nwt.se/karlstad/article745360.ece
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/bedrageri-i-miljonklass
 

blueman

Aktiv medlem
Hej igen fotograf kollegor ...

Ja det ante mig att det var fler som hade upplevt detta med skumma afförsmakare på nätet. Jag vet att det är vanligt och att det finns fler skojare än det finns möjlighet att hålla koll på. Intressanta historier i tråden, man blir nöstan mörkrädd och man får ju en stilla undran hur man på ett säkert sätt ska kunna göra affär då det komer till beg prylar....

ha det bäst i sommarsverige

Fredrik
www.bildfokus.se
 
ANNONS