Annons

Hemsida+facebook? -fotografer - hur jobbar ni ?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej fotografer och bildmakare ...

Har nyligen trots ett ganska stort motstånd gått med i facebook. Har sedan länge en hemsida för bildmakeriet . Facebook må ju vara en bra kanal för marknadsföring o´ch tillgänglighet ..dock en undran ... hur jobbar ni med facebbok , tips tankar reflektioner .... kan tänka mig att det finns stor erfarenhet i ämnet ....
hoppas på dialog ...

fridens liljor ... // fredrik L
bildfokus.se
 

jelu1661

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, mitt enda tips är att inte koncentrera all din kraft på facebook, jag vägrar fortfarande det communityt och irriterar mig starkt på företag som cyberphoto och dustinhome som kräver medlemskap i facebook för vissa förmåner, ytterst löjligt.
 

blueman

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, mitt enda tips är att inte koncentrera all din kraft på facebook, jag vägrar fortfarande det communityt och irriterar mig starkt på företag som cyberphoto och dustinhome som kräver medlemskap i facebook för vissa förmåner, ytterst löjligt.
Hej ..nej fokus kommer fortsatt ligga på hemsidan är min klara tanke och jag kan bara hålla med dig om irritationen över medlemsskapsbudna erbjudanden ...tack för att du delade med dig i ämnet ...
vi får se vad detta leder...

ha en bra helg .. // fredrik
 

jelu1661

Aktiv medlem
Hej ..nej fokus kommer fortsatt ligga på hemsidan är min klara tanke och jag kan bara hålla med dig om irritationen över medlemsskapsbudna erbjudanden ...tack för att du delade med dig i ämnet ...
vi får se vad detta leder...

ha en bra helg .. // fredrik
:) Jag lät kanske överdrivet sur. Jag har inget emot att folk använder facebook, så länge de inte försöker tvinga med mig.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Precis igår kom Nationellt IT-användarcentrum vid Uppsala universitet ut med en rapport som heter Om professionell användning av sociala medier och andra digitala kanaler

Jag har inte läst den själv, men fick kännedom om den via en kompis på Facebook :)

Kan laddas ner här!
 

blueman

Aktiv medlem
hej igen

Hej igen .. jesper jag är helt med på din tanke ...
och gällande rapporten ..mästerligt .. kan det vara något att sätta tänderna i måntro ...

// Fredrik
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Visst kan man ogilla Facebook, Twitter och allt annat sånt men underskatta inte deras kraft i gratis marknadsföring för dig, dina bilder och övrigt. Vad som är bra är ju att dessa hänger ihop med Linkedin så väl, det knyter ihop alla källor till en enda vilket underlättar när man jagar jobb. Men naturligtvis får man ju tänka lite på vad man skriver och postar så att inte ens framtida kunder får läsa konstiga texter eller se olämpliga bilder. :)

/ Magnus
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Just Facebook är det lätt att ryktet sprider sig via en marknadföring. Bara att adda fler vänner som addar fler som hifttar nån som behöver en fotograf. Kanske man borde skapa en ;)

/Stefan
 

hpz

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, mitt enda tips är att inte koncentrera all din kraft på facebook, jag vägrar fortfarande det communityt och irriterar mig starkt på företag som cyberphoto och dustinhome som kräver medlemskap i facebook för vissa förmåner, ytterst löjligt.
Företag som dustin, scandinavian photo och cyberphoto är ju inte ensamma. Tom vår kvartersbutik har erbjudanden på facebook, precis som tusentals företag. Dessutom har de även nyhetsbrev, direktutskick, reklam lokalt och ibland regionalt, till vissa yrkesgrupper, företag inom vissa nischer...så har du det som argument att man bara har erbjudanden genom vissa kanaler, som tex Facebook, så får du tjura på ALLA kommersiella företag för de har erbjudanden som inte du kommer åt. Mat, bilar, kapitalvaror i övrigt, kläder osv osv...

Sedan är Facebook i vissa fall överskattat. I andra fall underskattat. Det är precis som vilket verktyg som helst, en bra hammare gör inte dig till snickare.

Denna generella förbannelse som folk känner över Facebook är intressant. Har en kolelga som spyr galla över Facebook. Men han har aldrig varit inne, sett det eller ens funderat på att bli medlem. Det är också intressant vad som gör facebook så hatat bland många och illa beryktat när man aldrig använt det? Visst är vissa regler inte korrekta enligt praxis för övrigt, men jag gillar inte surströmming, men jag avråder inte andra att inte äta det. Jag kan ju inte heller gå o snacka ned surströmming om jag aldrig testat?

Eller?
 

blueman

Aktiv medlem
Hej igen ...

Många intressanta reflektioner och tankar.
marknadsföring och exponering verkar vara genomgående fördel.
kollat runt en del och det finns en hel del fotografer som jobbar på ...på facebook ...
ska blikul att se hur detta utvecklas ...

mvh fredrik
bildfokus.se

Företag som dustin, scandinavian photo och cyberphoto är ju inte ensamma. Tom vår kvartersbutik har erbjudanden på facebook, precis som tusentals företag. Dessutom har de även nyhetsbrev, direktutskick, reklam lokalt och ibland regionalt, till vissa yrkesgrupper, företag inom vissa nischer...så har du det som argument att man bara har erbjudanden genom vissa kanaler, som tex Facebook, så får du tjura på ALLA kommersiella företag för de har erbjudanden som inte du kommer åt. Mat, bilar, kapitalvaror i övrigt, kläder osv osv...

Sedan är Facebook i vissa fall överskattat. I andra fall underskattat. Det är precis som vilket verktyg som helst, en bra hammare gör inte dig till snickare.

Denna generella förbannelse som folk känner över Facebook är intressant. Har en kolelga som spyr galla över Facebook. Men han har aldrig varit inne, sett det eller ens funderat på att bli medlem. Det är också intressant vad som gör facebook så hatat bland många och illa beryktat när man aldrig använt det? Visst är vissa regler inte korrekta enligt praxis för övrigt, men jag gillar inte surströmming, men jag avråder inte andra att inte äta det. Jag kan ju inte heller gå o snacka ned surströmming om jag aldrig testat?

Eller?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Visst är vissa regler inte korrekta enligt praxis för övrigt, men jag gillar inte surströmming, men jag avråder inte andra att inte äta det.
En trippelnegation, är det en negation?

Jag kan ju inte heller gå o snacka ned surströmming om jag aldrig testat?

Eller?
Klart du kan, du har väl kännt doften?
Jag kan komma på väldigt många exempel på saker man inte behöver prova för att avråda någon från.

Men om vi håller oss till saken så har jag inte avrått någon att använda facebook, bara att inte kräva att kunderna går med.
 

hpz

Aktiv medlem
En trippelnegation, är det en negation?



Klart du kan, du har väl kännt doften?
Jag kan komma på väldigt många exempel på saker man inte behöver prova för att avråda någon från.

Men om vi håller oss till saken så har jag inte avrått någon att använda facebook, bara att inte kräva att kunderna går med.
Hehe. Det är faktiskt kul med lite humor och mothugg :)

Som sagt. Till ämnet.

Ingen kräver att du går med i Facebook. Låt oss säga att ett företag gör ett specialerbjudande till tandläkare där de får köpa en pentax k-7 med 15% rabatt, de gör ett erbjudande via ett nyhetsbrev där du kan köpa en olympus pen-kamera med 1000kr rabatt och sen har man ett facebook-erbjudande där du kan köpa framkallning till halva priset. Känner du dig åsidosatt för att du inte har tandläkarfirma, inte är med i en nyhetsbrev-slinga och inte medlem i facebook?

man måste inse att det är bara ett sätt av tiotals att nå ut till kunder. Jag har läst en hel del om sociala nätverk och det företagen ser direkt som möjlighet är att nå väldigt brett. annonserar man i en jakttidning når du bara jägare. På facebook är folk mellan 5-105 år medlemmar, oavsett intresse, kön, religion, språk osv osv. Som företag är man ju DUM om man kan utnyttja detta forum men inte gör det. (Det finns företag där det absolut inte passar deras image eller av tex sekretess och bransch inte kan / får / bör / vill delta i tex fb eller twitter.)

Jag skulle säga så här till trådskaparen. Starta FB-grupp / fan-sida bara om du VET att du DAGLIGEN kan hålla den up-to-date. Det är ett levande väsen och stannar du, så backar du rejält. Bloggar som har 1000 läsare per dag, och den som skriver inte skriver på en vecka tappar hälften av läsarna när det upptas med nya inlägg. Det kan sen ta månader att komma tillbaka.
 

Pyrst

Aktiv medlem
Hej!
Jag skapade min facebook sida for ca 1 ar sedan (http://www.facebook.com/#!/pages/CloudberryImages-family-photography-in-Malta/194784485615 ) . Jag har 202 som har signat upp. Har aven en egen website. Har gjort foljande observationer:

- 2/3 av de som har signat upp pa min cloudberry fan page ar aven mina facebook 'vanner' , sa de hade jag ju natt aven om jag inte hade min fan page. Men ca 60 har kommit till av sig sjalv, och de hade jag inte natt annars.
- Jag kan aktivt skicka ut bilder fran foto uppdrag, och darmed trigga nagon att bli intresserad av att ta egna foton
- Jag kan aktivt skicka ut meddelanden om special erbjudanden runt jul, fars dag etc - och det funkar jattebra!
- Min websida ar mycket battre for folk som soker pa t.ex familjefotograf malta - darifran far jag manga spontan forfragningar.
- Det tar tid
- Jag behover bada lika mycket
- Bilder stjals fran bada

Jag ser facebook som en annons plats (galler aven for min hemsida), och skulle aldrig lagga ut nagot jag inte kan sta for om flera ar. Jag lagger heller aldrig upp bilder som jag forsoker salja via bildbyraer, da det ar hog risk att bilderna kommer att kopieras och anvandas nagon annanstans. Jag maste naturligtvis ha tillstand fran de jag fotat om att lagga upp deras bilder, vilket oftast ar ok.

Hoppas detta hjalpte!
Anne
 

blueman

Aktiv medlem
Tusen tack .....

.....för bra tips.....tankar feedback om ämnet ..mycket bra och matnyttigt ....hatten av och bockar ..ska bli intressant att se fortsättningen..

tusen tack

fredrik l
bildfokus.se




Hej!
Jag skapade min facebook sida for ca 1 ar sedan (http://www.facebook.com/#!/pages/CloudberryImages-family-photography-in-Malta/194784485615 ) . Jag har 202 som har signat upp. Har aven en egen website. Har gjort foljande observationer:

- 2/3 av de som har signat upp pa min cloudberry fan page ar aven mina facebook 'vanner' , sa de hade jag ju natt aven om jag inte hade min fan page. Men ca 60 har kommit till av sig sjalv, och de hade jag inte natt annars.
- Jag kan aktivt skicka ut bilder fran foto uppdrag, och darmed trigga nagon att bli intresserad av att ta egna foton
- Jag kan aktivt skicka ut meddelanden om special erbjudanden runt jul, fars dag etc - och det funkar jattebra!
- Min websida ar mycket battre for folk som soker pa t.ex familjefotograf malta - darifran far jag manga spontan forfragningar.
- Det tar tid
- Jag behover bada lika mycket
- Bilder stjals fran bada

Jag ser facebook som en annons plats (galler aven for min hemsida), och skulle aldrig lagga ut nagot jag inte kan sta for om flera ar. Jag lagger heller aldrig upp bilder som jag forsoker salja via bildbyraer, da det ar hog risk att bilderna kommer att kopieras och anvandas nagon annanstans. Jag maste naturligtvis ha tillstand fran de jag fotat om att lagga upp deras bilder, vilket oftast ar ok.

Hoppas detta hjalpte!
Anne
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Facebook som blogg

Hej fotografer och bildmakare ...

Har nyligen trots ett ganska stort motstånd gått med i facebook. Har sedan länge en hemsida för bildmakeriet . Facebook må ju vara en bra kanal för marknadsföring o´ch tillgänglighet ..dock en undran ... hur jobbar ni med facebbok , tips tankar reflektioner .... kan tänka mig att det finns stor erfarenhet i ämnet ....
hoppas på dialog ...

fridens liljor ... // fredrik L
bildfokus.se
Hade även jag mina betänkligheter med Facebook, men jag har hittat en sak som är användbar. Genom att klistra in en länk-app från hemsidan till ditt Facebook konto, så visas allt du skriver på Facebook för dina hemsidebesökare. Man behöver då inte uppdatera på två ställen om nyheter, erbjudanden osv.

PS. Har inte lagt upp det på min egen hemsida ännu, men jag har gjort det åt ett par kunder, t.ex. http://www.lollyp.se/blog.html.
 

jannas

Aktiv medlem
Hej fotografer och bildmakare ...

Har nyligen trots ett ganska stort motstånd gått med i facebook. Har sedan länge en hemsida för bildmakeriet . Facebook må ju vara en bra kanal för marknadsföring o´ch tillgänglighet ..dock en undran ... hur jobbar ni med facebbok , tips tankar reflektioner .... kan tänka mig att det finns stor erfarenhet i ämnet ....
hoppas på dialog ...

fridens liljor ... // fredrik L
bildfokus.se
Brukar bara lægga en lænk på min statusrad i fb till min bloggsida. Då sprider jag bilder lika effektivt bland mina vænner och bekanta som om jag lagt upp dom på fb, men utan att behøva oroa mig før om fb "æger" bilderna.och hur de lagras på fb.
(Och vælkommen till fb førresten. De flesta som efter lång protest går med brukar snabbt glømma sin tid som "rebell" ;) )
 
ANNONS