Annons

Kvinna med automatgevär

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140506

Avslutat medlemskap
Inte alls. Jag är själv kurd och jag kan berätta att det är en bild på peshmerga gerillan, och jag är väldigt säker på att det är en bild ifrån iranska delen av Kurdistan någonstans mellan 70-80 talet. Kvinnor inom "peshmergan" är inte alls ovanligt, inte då och absolut inte nu.

Skulle nog skrivit RUNT 70-80 talet. Är nog senare in på 80 talet.
 

avslutad140506

Avslutat medlemskap
Spännande, hur vet du att det just är peshmerga gerillan ?

Mvh Mattias
Kläderna i bakgrunden. Min farfar och mina farbröder var med i peshmergan fram till slutet av 80 talet, fast då kämpade dom i irakiska delen av Kurdistan mot Saddams regim. Peshmerga uniformen är traditionella kurdiska kläder med en liten skillnad och det är att överdelen har bröstfickor när den "civila klädseln" saknar sånna bröstfickor. Och sen kan man se hur dom knytit sin huvudbonad på ett typiskt kurdiskt sätt.

I iranska Kurdistan fanns det på den tiden två stora kurdiska parti som hette komala och kdpi (kurdistans demokratiska parti Iran, pdki på kurdiska). Det är i alla fall de två jag känner till. Och dessa parti hade sina egna peshmerga styrkor. Och i irakiska Kurdistan fanns/finns det huvudsakligen två stora kurdiska parti puk och kdp som även de har sina egna peshmerga styrkor. Det jag vill säga är att ifall någon missförstått det så är inte peshmerga en enhetlig enhet utan kan ingå i olika partier. Peshmerga är benämningen på en kurdisk krigare som tar till med vapen mot en regim som förtrycker den kurdiska nationen. Peshmerga betyder "den som möter döden/redo för döden". PKK kallar dock inte sina gerilla styrkor för peshmerga trots att deras gerilla bär den traditionella kurdiska dräkten. Man skulle annars lätt kunna klassa PKK's styrkor som peshmerga.

Jag tvekar inte en sekund på att det är peshmerga's på bilden. Och varför jag är så säker på att bilden är tagen just i iranska delen av Kurdistan är för att jag tidigare sett antingen just den bilden eller liknande bilder ifrån några av de böcker/fotoböcker jag tittat igenom tidigare..
Jag ska försöka hitta lite mer information och hitta liknande bilder..
 

avslutad140506

Avslutat medlemskap
Jag hittade en intressant och läsvärd artikel om just kvinnor i peshmergan. Det finns dessutom en bild med.

http://beyan.net/kultur-artikel.aspx?id=1026

"Kvinnornas roll och intåg i Peshmergarörelsen i Iran
2010-10-21 54-åriga Gullê Ghobadi bor i Upplands Väsby, en tätort i Stockholm, och arbetar som undersköterska i ett ålderdomshem. Det många av hennes arbetskollegor inte vet är att Gullê, var bland de första kvinnliga peshmerga gerillasoldaterna i östra Kurdistan (nordvästra Iran). "

Följ bara länken för att komma åt hela artikeln..!
 
ANNONS