Annons

Bra bok om skärpning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har du ingen humor så låt bli att läsa men, men visst är det rätt komiskt att man ska behöva läsa en hel bok för att få digitala bilder skarpa? För oss stenåldersfotografer räcker det med ett focuskop.
 

Alex T

Medlem
Har du ingen humor så låt bli att läsa men, men visst är det rätt komiskt att man ska behöva läsa en hel bok för att få digitala bilder skarpa? För oss stenåldersfotografer räcker det med ett focuskop.
Ja minst sagt! Förstår faktiskt inte riktigt varför digitala bilder blir nödvändiga att skärpa? Förhoppningsvis något jag lär mig i kommande bok/dvd ;)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Har du ingen humor så låt bli att läsa men, men visst är det rätt komiskt att man ska behöva läsa en hel bok för att få digitala bilder skarpa? För oss stenåldersfotografer räcker det med ett focuskop.
Humor eller inte, men man skärper oftast inte för att göra bilder skarpa utan för att göra dem SKARPARE. Det är något jag gissar att även analogt fotografi nyttjar numera. :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Har du ingen humor så låt bli att läsa men, men visst är det rätt komiskt att man ska behöva läsa en hel bok för att få digitala bilder skarpa? För oss stenåldersfotografer räcker det med ett focuskop.
Bilder skärptes då också när de skulle tryckas. Och tekniken som man använder idag är utvecklad ur det som kallades oskarp maskning, som jag gjorde en del när jag gjorde Cibachromeförstoringar. Så skärpning är inte nytt, Nils :)

Stefan
 

iBoat

Aktiv medlem
Citerar mig själv från ett gammalt inlägg:

"Värdelöst vetande om...
Oskarp mask.
Ganska konstigt uttryck. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.
"

Inte speciellt nytt alltså...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Själv behövde jag aldrig använda oskarp mask för att få mina Cibachrome-förstoringar skarpa. Det räckte med skarp optik och ett focuskop vid förstoringen. Inga konstigheter. Men så skulle mina bilder inte tryckas heller, de skulle bara tittas på som dom är. Så för mig är det här rätt komiskt oavsett hur andra ser på det. Ni får ursäkta att jag ser detta från den komiska sidan, men lite kul ska man väl ändå kunna ha.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Humor eller inte, men man skärper oftast inte för att göra bilder skarpa utan för att göra dem SKARPARE. Det är något jag gissar att även analogt fotografi nyttjar numera. :)
För att vara lite seriös, traditionellt mörkrumsfoto kräver sällan eller aldrig någon extra skärpning. Har själv aldrig behövt pyssla med det under de snart 40 år jag hållit till i mörkrummet. Bara, när fotografierna ska digitaliseras för tryck eller annat, måste man ta till efterskärpning, och det beror inte på att de har för lite skärpa utan på på det digitala mediets olika begränsningar. Analogt foto nyttjar alltså aldrig några former av efterskräpning som du skriver, det behövs inte förrän man ska omvandla dom till digital form. Stefan skrev även om att man förr ibland behövde ta till oskarp mask för att kunna trycka bilderna med bra resultat, men inte heller då var det ju fråga om att de var mindre skarpa från början, utan hade främst med trycket att göra. Sen fanns det nog även finlirare som pysslade med oskarp mask för att få de analoga originalbilder som man missat skärpan i lite skarpare tror jag, men det var nog väldigt ovanligt och inget ens avancerade amatörer pysslade med i någon nämnvärd utsträckning. Själv har jag aldrig behövt ta till det.
 

iBoat

Aktiv medlem
Då är det bara att gratulera!

Själv behövde jag aldrig använda oskarp mask för att få mina Cibachrome-förstoringar skarpa. Det räckte med skarp optik och ett focuskop vid förstoringen. Inga konstigheter. Men så skulle mina bilder inte tryckas heller, de skulle bara tittas på som dom är. Så för mig är det här rätt komiskt oavsett hur andra ser på det. Ni får ursäkta att jag ser detta från den komiska sidan, men lite kul ska man väl ändå kunna ha.
Men...

Oavsett hur bra den optiska skärpan är så vinner man en smula på att skärpa upp den. Det är som sagt ingen nymodighet och jag tror att även dina Cibachromekopior hade fått ett litet lyft av oskarp mask. Anledningen är att man tappar en hel del skärpa och kvalitet när bilden hamnar på papper. Då är oskarp mask ett bra sätt att kompensera den skärpeförlusten.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Men...

Oavsett hur bra den optiska skärpan är så vinner man en smula på att skärpa upp den. Det är som sagt ingen nymodighet och jag tror att även dina Cibachromekopior hade fått ett litet lyft av oskarp mask. Anledningen är att man tappar en hel del skärpa och kvalitet när bilden hamnar på papper. Då är oskarp mask ett bra sätt att kompensera den skärpeförlusten.
Nej mina bilder behöver inte oskarp mask, de har fin skärpa. Även Cibachromebilderna ser rätt fina ut i det avseendet. Och kornskärpan i de svartvita bilderna är också perfekt. I övrigt se svar i tidigare inlägg.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Tack, och du samt alla andra är välkommen att se mina orginalblder från mörkrummet på Fotogalleriet i Skruv, där hänger just nu svartvita lanskapsbilder. Fr.om 5 februari byts dessa bilder ut mot olika bilder från resor i Europa och Sverige under de senaste åren. Bara att titta in och kolla om de behöver skärpas mera!

http://www.egetfoto.se/images/skrmkl-1291290637.jpg
 
ANNONS