Annons

Riktmärken för inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Wimzy

Ny medlem
Är trött på min kameras (Nikon D80) Autoläge och vill börja påverka mina bilder mer. Finns det några bra riktmärken jag kan utgå ifrån, vid t ex nattfotografering ( t ex måne) och soluppgångar, normalt solljus på dagen osv?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är trött på min kameras (Nikon D80) Autoläge och vill börja påverka mina bilder mer. Finns det några bra riktmärken jag kan utgå ifrån, vid t ex nattfotografering ( t ex måne) och soluppgångar, normalt solljus på dagen osv?
Även om man inte använder autoläget kan man ju använda kamerans ljusmätare. Och i besvärliga situationer (t ex månen) får du ju omedelbar feedback på kamerans skärm. Bara att justera inställningarna tills det blir som du vill ha det.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att det är sunny 16 och andra helmanuella metoder där man inte ens bryr sig om ljusmätaren är vad du är ute efter.

Jag tror snarare att du ska fundera ut vad du vill påverka i dina bilder och sedan använda ett hel- eller halvautomatiskt läge som P eller A tillsammans med exponeringskompensation. Ett annat tips är att du lär dig att använda histogrammet för att se hur exponeringen ligger.
 
ANNONS