Annons

Projektarbete: Fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

KristinFoto

Ny medlem
Jag ska till hösten börja tredje året på estet musik i Östersund. Under tredje året finns en kurs kallad Projektarbete, vilket menas att man startar ett större projekt i början på året och redovisar resultatet i slutet på året. Projekten varierar mycket, vissa gör fördjupande forskningar, och andra spelar in en skiva, kanske testar att vara gatumusiker eller startar en egen konstutställning.

Jag ska helst göra nått med estetisk inriktning och funderar på ett projekt inkluderat en kamera, kanske film men helst foto. Frågan är om någon har några tips på var man kan göra; tema, mål med projektet mm. Skulle man kunna fråga runt och kanske ta följe med en proffs-fotograf? Lära och nästan ha det som praktik eller ska man fokusera helt på målet och bilderna man visar upp i slutändan.

Detta är självklart frågor jag måste diskutera med läraren det rör, men tills hösten kommer och skolan börjar skulle jag gärna vilja ha lite roliga tips och idéer.

/Kristin
 

Kijana

Aktiv medlem
Tycker att du verkligen ska ta chansen att lära dig något under det här projektåret som du funderat på mycket men inte fått riktigt grepp om. Ljussättning, bildspråk, komposition eller annat som har med fotografi och göra. För all del även rörlig bild.

Fast jag undrar lite grann varför du går en musikinriktning och tänker göra ett projekt med foto?
Men å andra sidan måste det ju finnas guldlägen att kombinera detta. Tänker på det kreativa men säkert också mycket svåra att försöka översätta musik till bilder. "Översätta" är väl fel ord, men att tolka musik och skapa fotografiska bilder av det kan bli spännande. Tror jag, alltså. Själv är jag så omusikalisk.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag gick som du en musikinriktad gymnasieutbildning, men blev sen fotograf. Jag gjorde som specialarbete något på tema musik som blev fullständigt uselt, såhär sett i backspegeln. Mitt tips blir att kombinera dina intressen. Ett år är en jäkligt bra tidsperiod att syssla med ett dokumentärt projekt. Varför inte följa en musikrörelse som intresserar dig på nära håll under hela perioden? Det har ju gjorts massor av gånger förr, men kan man få en personlig känsla på det hela, och verkligen komma människorna nära, höra deras berättelser, så skulle det åtminstone intressera mig. Jag hade satsat på att blanda stillbild och rörlig bild om möjligt.
 

KristinFoto

Ny medlem
Tack för era svar.

Jag känner helst för att för detta projekt att lägga musiken åt sidan. Efter två år med musik blir jag less på alla insnöade människor som vägrar öppna dörrar mot andra intressen, och som sagt är det ok att göra något annat dock helt inom det estetiska områden (foto=bild). Därför skulle jag vilja fokusera helt på foto.

Fortfarande är jag inne på att slå följe med en proffsfotograf om detta är möjligt men finns det andra roliga idéer så är jag öppen för förslag.
 
ANNONS