Annons

Stulit från min hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Hej
Upptäckte som många andra bildstöld från min hemsida, Hade uppdrag att fota en cykeltävling för arrangörsklubben, la även ut bilder från tävlingen till försäljning på min hemsida, nu har många bilder dykt upp på facebook vilket är mindre kul, Någon som vet vad vad som borde göras? man kan ju givet vis bara be dom ta bort bilderna men stölden är ju redan gjord...
 

blueman

Aktiv medlem
Brothers in arms ...

Hej ..

Jag sitter i skrivande stund med att reda ut vad som gäller kring bildstöld då en av mina bilder dykt upp på en stor organisations hemsida ...... det finns massor att läsa i de olika forumen fick ja tips om ... kolla även blf.se och SFF hemsida.. matnyttig info där...

ha de bäst

//Fredrik
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Hej
Upptäckte som många andra bildstöld från min hemsida, Hade uppdrag att fota en cykeltävling för arrangörsklubben, la även ut bilder från tävlingen till försäljning på min hemsida, nu har många bilder dykt upp på facebook vilket är mindre kul, Någon som vet vad vad som borde göras? man kan ju givet vis bara be dom ta bort bilderna men stölden är ju redan gjord...
Kontakta Facebook. Anmäl bilden. Det finns en liten text på sidan där man kan anmäla. Har själv gjort detta vid ett par tillfällen och det har fungerat bra. Du kan även samtidigt skicka ett meddelande till ägaren för sidan att du anmält stölden samt att du kommer att debitera den som stulit bilden.Jag har dock aldrig debiterat nån på FB, men har via anmälan till FB som sedan kontaktat fått personerna att ta bort bilderna.

Läs litet på nätet vart du ska maila, kan vara litet krångligt med deras formulär på FB men det finns mailadresser till dom.

Lycka till!

/chi
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Det är aldrig roligt och har hänt mig också men lade inte ned större tid på det den gången.

Plåtade Ränneslättsloppet i helgen och på hemsidan finns bilder man kan köpa högupplösta digitala.

Jag har numera alltid text över bilden, lite tråkigt men vad gör man? Gratisreklam vid "stöld"?

Sedan finns det alltid dem som vill betala 100:- för att få en högupplöst digital bild utan text.

Se gärna min sida på http://www.bildeffekt.se under evenemangsbilder hur jag har gjort.
Sista två datumen är aktuella.

MVH Julle.
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Jag tycker att du kan fakturera om du varit tydlig med att bilderna är dina och till försäljning via din hemsida - ska inte vara ok att ta dom till facebook för då är de ju överallt.
Har du bilderna till försäljning via den klubben du plåtade åt också? Länkat från deras hemsida osv....
Har du länk till din sida - helt enkelt nyfiken ...
Jag har lagt en hel radda med copyrighttext på de bilder jag vet riskerar detta , har dock varit förskonad utom i några få fall.
Skicka räkning tycker jag - jag brukar ta en mindre summa för bilder till FB.
Lycka till.
 

Jagerhouse

Aktiv medlem
samma dilemma fast.......

stulen bild som används av utländsk hemsida.... har påpekat att den ska bort för den är min, men inget händer. ägaren spelar bara dum.....frågan är hur man får rätt mot någon utomlands:-( Det är surt när folk inte respekterar regler och önskemål.
 

johankarlson

Aktiv medlem
Tackar roligt att du gillade bilderna , Någon som har erfarenhet att fakturera utlandet, Det är Norskar som tagit bilderna, kan dom enkelt betala till svenskt bg nummer? jag hade lite strul en annan gång när jag sålde bilder till norge eller så ville dom inte betala.....
 

j_s

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet att fakturera utlandet, Det är Norskar som tagit bilderna, kan dom enkelt betala till svenskt bg nummer?
Det går att betala till ditt bankkonto från utlandet, men betalaren måste veta

-Bankens namn och adress
-Kontohavarens namn
-BIC-kod (SWIFT-adress) till banken
-IBAN (kontonumret i "internationellt" format")

De två sista uppgifterna kan du få från din bank.

På respektive banks hemsida finns mer information, exempelvis Nordea:

http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Utlandsbetalningar/Ta+emot+betalning+från+utlandet/777472.html
 

knobloch

Aktiv medlem
Tackar roligt att du gillade bilderna , Någon som har erfarenhet att fakturera utlandet, Det är Norskar som tagit bilderna, kan dom enkelt betala till svenskt bg nummer? jag hade lite strul en annan gång när jag sålde bilder till norge eller så ville dom inte betala.....
Du kan inte betala direkt till PG- eller BG-konto från utlandet. För betalningar mellan länder används istället IBAN och BIC (tidigare Swift).

BIC-adressen identifierar vilket land och vilken bank det avser. IBAN-numret identifierar ditt kontonummer hos banken (det är ett lite längre kontonummer helt enkelt). Om du loggar in på din bank bör du kunna se vilket IBAN-nr som ditt konto har (samt BIC-adress också så klart).

EDIT: Oj, där hann någon svara emellan. Och dessutom med lite uförligare svar. Det stämmer att även bankens namn och adress samt kontohavarens namn måste anges.
 
ANNONS