Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Vore inte folk dumma nog att bli lurade hade det inte funnits skojare...bara en tanke.
Lätt att säga fast många har vidtagit rätt omfattande åtgärder för att inte blir lurade. Man skall ju också komma ihåg att det går mängder med affärer på varje som går snett. Utan internetaffärer så skulle folk i Jukkasjärvi inte kunna köpa något alls, knappt ens nya produkter.

Sen så har jag noterat en sak. Jag har läst igenom i princip hela tråden och varken hittat "Sony" eller "Pentax". Har inte letat efter "Olympus" men gissningsvis förekommer de inte heller. Alla bedragare verkar sälja Nikon eller Canon.
Det verkar vara rätt säkert att köpa Sony eller Pentax då. Intressant?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lätt att säga fast många har vidtagit rätt omfattande åtgärder för att inte blir lurade. Man skall ju också komma ihåg att det går mängder med affärer på varje som går snett. Utan internetaffärer så skulle folk i Jukkasjärvi inte kunna köpa något alls, knappt ens nya produkter.

Sen så har jag noterat en sak. Jag har läst igenom i princip hela tråden och varken hittat "Sony" eller "Pentax". Har inte letat efter "Olympus" men gissningsvis förekommer de inte heller. Alla bedragare verkar sälja Nikon eller Canon.
Det verkar vara rätt säkert att köpa Sony eller Pentax då. Intressant?
Instämmer med det sista - åtminstone förefaller det så. Detsamma verkar gälla utgångna produkter även från Nikon & Canon, även i de övre segmenten. Vad jag ser dyker det sällan upp D2H, D2X, D200, 40D, 1Ds osv. Bluffarna tycks tro på störst framgång med aktuella produkter.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Gemensamt för dom flesta som blivit lurade verkar ju vara att dom betalat i förskott. Det kan man knappast kalla omfattande åtgärder, tvärt om.
Det kan man väl i och för sig göra. Alla kan bli lurade oavsett förskottsbetalning eller inte. Som några skriver så kan man blir lurad på pengar om man säljer via internetgirot eller paypal. Köper man f2f kan man riskera köpa stulna saker oavsett hur mycket man kollar upp säljarens kvitton osv. Man kan också riskera att bli nerslagen och rånad, även på offentlig plats.

Bor man i avlägsna delar av landet finns det ju dessutom ofta inget alternativ än att betala i förskott, även om jag själv personligen (och nu bor jag ju på Värmdö som inte är så avlägset) inte skulle betala stora summor (mer än jag anser jag kan förlora utan att blinka typ 500-1000 kr), utan helst gå via någon betaltjänst. Men jag skulle också kunna bli lurad även om det inte hänt ännu (lätt att vara överlägsen mot andra när man själv aldrig blivit drabbad).

Men ett gott råd till den som inte vill bli lurad är ju att söka andra märken än Canon&Nikon i alla fall.
 

joakim d

Aktiv medlem
Den här annonsen var inte på Blocket utan på Tradera men jag vill inte underhålla er följande pärlor från beskrivningen:

"En av bästa makroobjektiv i planeten."
"Allmänt skick är mynta!"
"Objektivet finns bara på märken i den nedre delen av pipan"
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Så säljaren ska inte och inte köparen heller. Hur tänkte du fixa till det då?
Det är ju tack vare att detta dilemma existerar som folk blir lurade.
Om det fanns en idiotsäker metod skulle inte folk bli av med sina pengar.

Bäst är att göra upp på tu man hand om man inte gör affärer ned nån man kan lita på.

Personligen köper jag aldrig begagnat annat än från folk jag känner.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Eller så köper man från någon på fotosidan som har:
- endel bilder uppe och är aktiv
- haft annonser ute tidigare
- har varit medlem hos fotosidan i minst 2 år

Då är nog risken betydligt mindre. En bedragare på fotosidan lär väl knappast kunna bedra folk flera år utan att bli utkastad.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är ju tack vare att detta dilemma existerar som folk blir lurade.
Om det fanns en idiotsäker metod skulle inte folk bli av med sina pengar.

Bäst är att göra upp på tu man hand om man inte gör affärer ned nån man kan lita på.

Personligen köper jag aldrig begagnat annat än från folk jag känner.
Aha lägg ner ebay är lösningen, den känns inte rätt. ;-)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Aha lägg ner ebay är lösningen, den känns inte rätt. ;-)
Du tror inte det förekommer atT folk blir lurade när dom handlar via ebay också? Snälla nån.

grejer för småsummor har jag inga problem med att köpa via ebay eller liknande, men jag skulle knappast köpa ett L-objektiv med förskottsbetalning annat än av ett känt företag, oavsett handels-site. Och helst inte betala i förskott då heller.
 
Senast ändrad:

Mesch

Aktiv medlem
Du tror inte det förekommer atT folk blir lurade när dom handlar via ebay också? Snälla nån.

grejer för småsummor har jag inga problem med att köpa via ebay eller liknande, men jag skulle knappast köpa ett L-objektiv med förskottsbetalning annat än av ett känt företag, oavsett handels-site. Och helst inte betala i förskott då heller.
Eeh, du får nog läsa vad jag skrev en gång till.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Du tror inte det förekommer atT folk blir lurade när dom handlar via ebay också? Snälla nån.

grejer för småsummor har jag inga problem med att köpa via ebay eller liknande, men jag skulle knappast köpa ett L-objektiv med förskottsbetalning annat än av ett känt företag, oavsett handels-site. Och helst inte betala i förskott då heller.
Det känns som om det var lite ironi i det där inlägget som gick förbi.

Saken är den att det finns ju risker i all handel, man kan inte avstå från all handel pga det.
Den som köpte något från ONOFF riskerade ju också att få en snyting. Vem trodde att ONOFF skulle bita i gräset?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Du tror inte det förekommer atT folk blir lurade när dom handlar via ebay också? Snälla nån.

grejer för småsummor har jag inga problem med att köpa via ebay eller liknande, men jag skulle knappast köpa ett L-objektiv med förskottsbetalning annat än av ett känt företag, oavsett handels-site. Och helst inte betala i förskott då heller.
Köpte ett 300 2.8 L från Ebay, inga problem. Men som sagt, man kan bli lurad över allt. Man får se till att göra lite eftersökningar. Det viktigaste av allt, var inte blåögd och lättlurad, det är lätt att man blir blind när man e köpkåt. Men synar man lite och gör lite efterforskningar angående personen-erna i fråga så brukar det aldrig bli problem. Man behöver ju inte bli cynisk.
 

atotowi

Aktiv medlem
... Som några skriver så kan man blir lurad på pengar om man säljer via internetgirot eller paypal. ...
Jag har inet sett någon som kunnat visa att man kan bli lurad om man använder internetgirot.
Det som en del verkar vara bekymrade över är att man inte får tillbaka pengarna automatiskt när man säger att det är fel på varan utan att pengarna stannar hos internetgirot tills man är överens. Vilket jag ser som en bra princip.

Att nån som vill komma över pengarana mot en falsk vara skulle välja att skicka betalningen ia internetgirot där de inte får något om varan inte motsvarar beskrivningen och att de sen måste gå till domstol för att få utpengarna känns inte som ett troligt scenario. Antingen så tackar de nej med nån konstig förklaring eller så skickar de vara som de ska.

Men man ska nog vara noga med att kontrollera att man verkligen är på Internetgirots hemsida och gör affärer och inte på en fejkad sida.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Internetgirot

Jag har ofta använt Internetgirot och aldrig blivit utsatt för bedrägeri, oseriösa säljare vill inte gärna gå den vägen. Visst, de har försökt ett flertal gånger... men drar sig ur när Internetgirot kommer på tal. Men det finns ett sätt att även bli bedragen på Internetgirot trots eller tack vare skyddsnivån. Metoden upptäckte jag vid en affär, säljarens språkförbistring och vår dialog utgjorde ett missförstånd... och därigenom kunde jag personligen erfara ett kryphål där jag kunnat förlorat mina pengar. Nu var säljaren seriös och affären kunde genomföras på rätt sätt i efterhand. Jag avslöjar dock inte hur det går till, då det kan utnyttjas tyvärr. Men Internetgirot är en väldigt säker och stabil tjänst.
 

SamuelIsaksson

Ny medlem
Jag har ofta använt Internetgirot och aldrig blivit utsatt för bedrägeri, oseriösa säljare vill inte gärna gå den vägen. Visst, de har försökt ett flertal gånger... men drar sig ur när Internetgirot kommer på tal. Men det finns ett sätt att även bli bedragen på Internetgirot trots eller tack vare skyddsnivån. Metoden upptäckte jag vid en affär, säljarens språkförbistring och vår dialog utgjorde ett missförstånd... och därigenom kunde jag personligen erfara ett kryphål där jag kunnat förlorat mina pengar. Nu var säljaren seriös och affären kunde genomföras på rätt sätt i efterhand. Jag avslöjar dock inte hur det går till, då det kan utnyttjas tyvärr. Men Internetgirot är en väldigt säker och stabil tjänst.
Jag har en vän som försökt köpa en Canon 7D på blocket via Internetgiro, men efter att ha satt in pengarna har säljaren blivit okontaktbar. Hon har ringt internetgirot och de sa tyvärr att hon hade blivit lurad. Säljaren hette på blocket Stefan Forsberg. Min vän fick ett mail från vad hon trodde var internetgirot, men det visade sig vara en fejkad mailadress. (svara-ej@internetgirot.se)

Mailet kom inte till min väns inkorg, men efter ett samtal med säljaren sa han "Kolla i skräpposten, det ligger antagligen där". Och det gjorde det. Hur kunde han veta det?

Finns det någon som kan hjälpa oss lösa det här och få fast idioten?

Hon kommer polisanmäla ärendet och kontakta blocket.
 
ANNONS