Annons

Canon G1X eller annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag är ute efter en nu kodell mindre kamera.
Har en 5D mk I men vill ha en lite kamera som man alltid kan ha med sig.
Jag har snurrat in på G1X men är det verkligen den man skall köpa.

Har läst en massa forum och kollat tester och den har ju helt klart fått både bra och halvbra betyg.
Men i jämförelse med t.ex Panasonic GF3 eller annan spegellös kamera hur står sig G1Xen.
Eller skall man helt enkelt köpa sig en spegellös kamera med utbytbar optik i stället för G1X?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
G1X är så stor så du bör även väga in spegelfria systemkameror. Flera systemkameror är mindre.

Bildkvaliteten är hög. Jag är inte klar med mina analys. Men bättre än micro-fourthirds. Å andra sidan finns ljusstarka objektiv till Panasonic och Olympus så att man kan hålla lägre ISO.

Autofokusen på G1X är inte imponerande. Säker men inte så snabb.

Samsung har ett stort utbud av objektiv med bra ljusstyrka. Sensorn i GX200 är klart bättre än i Panasonic/Olympus, men inte riktigt i klass med Sony. Den har lite mer färgbrus.
 

snysop

Aktiv medlem
Jag har en G12, Sony NEX5 och en Pentax K5 och är jätteglad över dem.

Innan jag köpte NEX tittade jag på GF-1(?) och EPL-2(?) osv men eftersom NEX har APSC-sensor och visade superfina bilder & snabbare AF i alla tester så föll mitt val på den. Nu har jag återigen blivit kär i den pga att jag har Pentax-adapter och satt på en ljusstark gammal manuell 50mm och får superskarpa(!!) bilder samtidigt som att det är superenkelt att fokusera manuellt med NEXen.

G12 är sambons och han köpte väl den mest för att han tidigare haft en G11 som funkat bra i dykningen. Den har vi mest som lek- och dykkamera, den har roliga lägen för tiltshift osv. Dock märkar man stor skillnad på höga ISO och där vinner NEXen lätt. Dock misstänker jag att det är lättare att ställa in inställningarna manuellt på G12 om man nu vill det.

Nackdelen med NEX är väl att den inte blir jätteliten, men den är ändå tillräckligt liten för att kunna ha med sig överallt. Dock är det lite svårt att få plats med den i en ficka om man inte har en rätt stor ficka. Den går lätt ner i min vinterjacksficka men på sommaren bär jag den runt halsen och den märks knappt av.

Så frågan är egentligen vad du vill komma åt. Stort zoomomfång i litet format? Med adapter så kan du säkert använda dina Canon-objaktiv på NEXen... :)

Sammanfattningsvis är att om du vill ha en mindre kamera men har och gillar att fota med äldre objektiv så köp en NEX.
 

Joi

Aktiv medlem
G1X är en liten kamera med lika bra bildkvalitet på högt ISO som flesta EOS mm enligt vad Digital Foto tycker och vad jag har kunnat se, så du kommer inte att ångra dig.
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag var klart sugen på den, men valde en S100 pga storleken, G1X är bättre, men är den inte med pga storleken så kan den vara hur bra som helst ;-)
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en G1X. Tanken var att den skulle fungera som semesterkamera och vid de tillfällena helt ersätta systemkameran. Att valet föll på Canon var för mig självklart. Van vid menyer och i viss mån reglagen samt att vissa tillbehör passar som t.ex. extern blixt. Dessutom har den i pressen höjts till skyarna med den ”stora” sensorn och bildkvalitén.

Det som är mest obekvämt med kameran är hanteringen. Då är det inte storleken på själva kameran utan mer att knäppa bilderna (jämfört med systemkameran). Den optiska sökaren måste ändå vara ett skämt. Du har ingen som helst information i sökaren och optiken skymmer en del av rutan.

De automatiska lägena (P, AV, TV) är väldigt träffsäkra i exponeringen även när det är lite knepigare ljustillfällen. Faktiskt såpass bra att jag inte kör manuellt läge alls. Då kör jag alltid manuellt på systemkameran.

580 blixten och G1X kommer väldigt bra överens. Ser klart konstigt ut men vilka bilder. Har testat utomhus där blixten används som upplättningsljus.

Fokusen är inte speciellt snabb och så har kameran en liten fördröjning. Återigen är jag van vid systemkameran. Med G1X känns fördröjningen som ca 1 sekund men det kan vara inbillning.

Färgåtergivningen är jag inte riktigt nöjd med. Hade för avsikt att köra JPEG. Har fått ställa in ”kraftigare röd” för att få någorlunda neutral färgton. (Tips från http://www.digitalcamerainfo.com/content/Canon-PowerShot-G1-X-Digital-Camera-Review/Color.htm)

För mig känns det ändå som rätt val. Storleken stör mig inte alls. Samma fabrikat som systemet med samma programvaror och arbetsflöde vid RAW bilderna. Lätt att känna igen sig bland menyerna. Väldigt hög bildkvalitet även om färgåtergivningen i JPEG inte är någon höjdare. Långsam autofokus men mina semesterbilder är på stillastående motiv. Viktigare med en bra upplösning som tål att beskäras lite samt möjligheterna att skruva upp ISO när ljuset inte alltid är det allra bästa.
 

Joi

Aktiv medlem
"Färgåtergivningen är jag inte riktigt nöjd med" Man kan välja egen stil och spara den om man vill, har bara provat att fota med den litet gran och vad jag kan se så tycks de vara bra färger men smaken är som baken.
Sen kan man ändra färgen i datorn om man inte är nöjd :)
 

Minita

Aktiv medlem
Jo precis. Normalt kör jag i RAW och ofta med ett QP-Card. Tänkte mest kompakt = rätt bra bilder direkt ut ur kameran i JPEG. Utav de fördefinierade färglägen så passar liksom inte någon riktigt bra men visst finns möjligheterna till en personlig inställning såväl i kameran som i ev efterarbete.

Lite från tidigare hänvisad länk.

G12 hade också dålig färgåtergivning, vilket gör detta resultat ännu mer besvikelse. Vi var verkligen hoppats Canon skulle fixa en av de få stora problem som vi identifierade med G12, men det ser inte ut som det kommer att bli fallet.

Visst - Subjektivt men jag håller med skribenten.
 
ANNONS