Annons

Var finns alla vädertestare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bland alla diskussioner här på FS har jag hittills inte hittar en enda diskussionstråd om eller hänvisning till vädertest av kameror.

Det kan väl inte vara så att en så förkrossande majoritet av fotografer bara fotar innomhus och i vackert väder?

Detta är för mig mycket intressantare än alla övriga trådar om kamerors egenskaper.
Vädertätning är ett omdiskuterat ämne - jag provade att söka i forumen efter just ordet "vädertätning" och fick över 500 träffar ...

Diskutera är enkelt, men testa är svårare. Det finns vissa tester för vattentäta kameror (typ vattentäta kompakter) där man anger maxdjup och så vidare ("si och så många meters djup i si och så många minuter").

Men att testa mot väder, kondens, damm ... Det enda säkra sättet vore att ta ut typ 100 kameror av varje modell och typ köra någon slags standardiserat "dåligt väder" och sedan se hur länge olika modeller klarade sig innan till exempel 50% av exemplaren havererade. Det enda man då med säkerhet vet är hur bra kamerorna klarar just den formen av "dåligt väder". Vissa kanske hade klarat sig bättre om det varit tio grader kallare? Eller varmare?

Sedan förvärras problemet ytterligare av att vad som kanske var en hyfsat tät kamera när den var ny inte längre är lika tät efter några hundra objektivbyten. Eller några små smällar (som inte i övrigt påverkar funktionen).

Så tyvärr, några exakta och tillförlitliga tester är svårt att uppbringa.

Så det enda vi har är observationer av användare, men även där blir bilden ofta ganska suddig. Människor har så totalt olika definitioner av saker som "vara försiktig", "dåligt väder" eller "mycket regn". Plus att det i sådana här sammanhang blir en kraftig övervikt av negativa observationer - man skriver inte direkt ett foruminlägg och berättar "idag fungerade kameran bra". Dessutom får man av forum lätt den lite sneda bilden att vanliga kameror har mer problem - finns det tusen användare av en modell är sannolikheten att någon har ett måndagsexemplar eller råkar ut för något mycket större än om det bara finns hundra sådana kameror som används.

Kort sagt: Det är inte lätt att säga något säkert om hur tåliga olika kameror är :)

Mina högst personliga observationer från 30 års fotograferande i alla väder:
- Kameror verkar allmänt sett tåla mer än fotografer
- De flesta är nog mer försiktiga än de behöver (vilket får sägas vara smartare än motsatsen)
- Jag haft sönder/fått skadat fler objektiv än kameror
- Man kan ofta skydda grejerna med ganska enkla medel (plastpåsar eller par gamla regnbrallor)
- Fukt hanteras bäst med tålamod (låt frusna kameror tina långsamt, låt blöta kameror torka långsamt)
- Kyla är ett mycket mindre problem än många tror
- En del människor verkar helt enkelt ha otur med grejer, det verkar inte spela någon roll vad de använder, de får problem ändå
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Vädertätning är alltså ett skydd mot regn och damm,
det innebär inte att kameran eller objektivet är vattentätt
och går att använda under vattnet.
Det heter vattentät(och är väl lättare o mäta).
Fukt är en annan sak, kameran måste vara gastät för att
inte läcka in fukt när den är kallare än omgivningen.
Så det är bara att hålla den varm eller skyddad.

Åtminstone på 90 talet fanns det en klassificering hur mycket
(kompakt)kameran tål från regnstänk? till vattentät, men troligen inte gastät.
Har inte hört om nån klassificering numera, men på kompakter
anges det nog hur djupt den kan sänkas.
Efter nåt år tror jag att dom behöver smörjas för att funka ordentligt.

Den här representanten verkar helsäker på vädertätningen:
http://www.youtube.com/watch?v=b_-RAzBjakk&feature=results_main&playnext=1&list=PLB8F00D629A71A4AB
Så kan jag göra med min 5D2 också - men sedan? Ingen exponering gjordes efteråt, vad nu det bevisat. :)
 

Kiboko

Aktiv medlem
... Jag har, jämförelsevis, aldrig sett ett test som jämför hållbarhet mellan olika uv-filter och frontlinser heller. ... .
Det har jag! :)
Tyvärr minns jag inte vem som gjorde det - men de hade ett klipp som ligger på Youtube där en kille sprang omkring och krockade kameran med objektivet förs mot diverse hinder, han testade både med och utan UV filter ...

/jonas
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag kan bara svara för praktisk fotografering och har använt kameran i hällregn i flera timmar utan några som helst problem. Jag frågade Canon om hur mycket kameran tålde och fick svaret att du går in före kameran går sönder :) Jag har använt flera sorters 1D hus och och vita L-objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
I hällregn slutade joysticken bak på min 40D att fungera en gång i tiden. Men den kom till sans igen efter några timmar inomhus.
 

PMD

Aktiv medlem
Men ändå är det så att man blir överraskad i många situationer och då är det intressant att veta vad de tål. Vem har inte varit ute och promenerat i jeans och en lätt skjorta och fått en regnskur över sig utan möjlighet till skydd.

En så viktig fråga och så lite med svar.
För att kunna avgöra vad en kamera tål så måste man ha en väldefinierad mätmetod, så det duger inte att bara ställa upp kameran i regn och se om den fungerar efter en stund.

Tidningen FOTO gjorde ett "regntest" på 1970-talet. Man placerade ett antal kameror i ett mycket fuktigt utrymme med en dusch som blötte ner kamerorna. Sen provade man varje kamera med jämna mellanrum för att se hur lång tid det tog innan kamerorna gav upp.

Om jag minns rätt var det bara en kamera som fungerade efter testtidens slut, och det var Nikon F2. Tyvärr minns jag inte hur lång tid man duschade kamerorna, men det var åtskilliga timmar.

Om jag kommer ihåg det så ska jag försöka leta rätt på det aktuella numret av FOTO under påskhelgen. Det ligger nerpackat någonstans efter flytten i höstas.
 

MixPix

Aktiv medlem
Om man tex tittar på Canon 7D så ansågs ju den ha "viss" vädertätning.
Bättre än 30,40,50D men sämre än 1D-serien.
Man jämförde oxå den med gamla, anologa, EOS 1N.
Tom Canon själva är "ganska" luddiga:
"Kamerahuset i magnesiumlegering ger täta fogar motsvarande den prisade EOS-1N, "
"EOS 7D har designats från grunden och till att användas av de mest krävande fotograferna."

För IS finns det ju grupper och klassificering med olika specar, men IS riktar sig kanske inte riktigt mot konsumentprodukter(?).

Men annars finns ju IP-klassificering ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning ) som verkar mer åt konsumentprodukter? Men såvitt jag vet är det inte heller nåt som används för kamerahus?

Argumentet att man kan byta objektiv tycker jag inte heller håller.
Då får man ju speca att kamerahuset är vädertåligt enligt spec "i kombination med xxx" alternativt ha en testmetod där man certifierar huset utan objektiv?

Så visst borde man kunna speca vad en kamera ska klara OM MAN VILL.
Tror mer det är en ovilja eftersom man fortfarande kan sälja med de luddiga, subjektiva, relativa, argument man har. Sålänge det fungerar så ser man väl ingen anledning att lägga pengar på certifieringar inom vädertätning? Iaf inte förrän konsumenterna kräver det...
 

Björkhult

Aktiv medlem
"Anecdotally, the Pentax K-series vie with Olympus' flagship models as the most resilient. If you've ever been to a trade show where these models are demonstrated, reps for both companies never flinch from dousing them. However, neither pins their flag to an official IP rating.

The big boys are much more coy about their gear although the likes of the Canon EOS 1-D Mark IV/1-Ds Mark III and Nikon D3S/X are workhorses designed to serve in all weathers. Utimately, flagship bodies really should (and do) shrug off downpours but their protection is undermined if you don't look after seals or invest in similarly-sealed lenses."

http://www.dpreview.com/articles/3864522077/survival-of-the-fittest-weatherproof-splashproof-waterproof-et-al&usg=ALkJrhh17muDQPQgMpEpXBp8hCz_XYqGyw
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Blev inte mycket klokare

Nej. Kolla Canon.se på tex de olika 70-200.
Det var inte lätt att läsa ut hur det är med vädertätningen. Någon generell text om vädertätning kan jag inte hitta. Läser jag objektiv för objektiv (mina objektiv) får jag detta resultat:
Canon EF 24mm f/1.4L II USM - Vädertätat.
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM - Ej vädertätat.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM - Vädertätat.
Canon EF 200mm f/2.8L II USM - Ej vädertätat.
Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM - Vädertätat.

Ej vädertätat = Finns ingen text om vädertätning eller damm och vattentålighet.

I texten till 300:an står det däremot såhär:
"Kvalitet i L-serien
L-serien är flaggskeppet bland Canons objektivserier och representerar det bästa av precisionsutformad EF-optik. Objektiv i L-serien kombinerar överlägsen prestanda med fantastisk hantering och är mycket damm- och fukttåliga."
 
Senast ändrad:

dHagger

Aktiv medlem
Gjorde en sökning på nätet, och hittade följande lista över L-objektiv som har någon form av vädertätning:

Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2x II
Canon EF 16-35mm/2.8L USM
Canon EF 16-35mm/2.8L II USM
Canon EF 17-40mm/4L USM
Canon EF 24-70mm/2.8L USM
Canon EF 24-105mm/4L IS USM
Canon EF 70-200mm/4L IS USM
Canon EF 70-200mm/2.8L IS USM
Canon EF 28-300mm/3.5-5.6L IS USM
Canon EF 50/1.2L USM
Canon EF 300mm/2.8L IS USM
Canon EF 400mm/2.8L IS USM
Canon EF 400mm/4DO IS USM
Canon EF 500mm/4L IS USM
Canon EF 600mm/4L IS USM

Några av dem, såsom 24-105, 28-300 och 50/1.2 är inte officiellt vädertätade, men har ändå viss tätning. Exempelvis har 24-105 gummipackning mot huset, men konstruktionen i övrigt gör antagligen att Canon inte vågar lova någonting. Mitt exemplar av 24-105 är i alla fall märkbart bättre tätat än mitt 17-55/2.8.
 

MixPix

Aktiv medlem
Det följer väl läget med kamerahusen ganska bra?
En del är "vädertätade", en del inte och en del har "viss vädertätning"...
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jo visst, men skulle inte Du också vilja veta hur känsliga de verkligen är? Om detta med vädertätning är något att lita på o.s.v.

Jag ställer ofta upp kameran på ett stativ för att bevaka något och befinner mig sedan 3-400 m därifrån med en fjärrkontroll. Sedan kommer en överraskande regnskur. Man går ju inte och tittar på kameran hela tiden utan slänger en blick då och då. Ibland är det försen att börja springa när man upptäcker att det är fara å färde.

Nog borde det åtminstone finnas fotografer här som testat ofrivilligt och kan dela med sig av detta?
Du får väl testa din egen kamera i hällregn, jag gör det iaf. inte
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Du får väl testa din egen kamera i hällregn, jag gör det iaf. inte
Man behöver väl inte ha så aggressiv syn på frågan? För fotografer som kollektiv är det ju mycket intressant att tester blir gjorda och därför tycker jag att de som vill tjäna pengar på oss som kollektiv skulle ha ett intresse av att serva oss med sådana tester. Dessutom måste det finnas mängder av fotografer som ofrivilligt fått sina kameror testade i praktiken och kan dela med sig av detta. Det är ju en mycket intressant fråg om man fotograferar natur.
 
ANNONS