Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej igen Jan! (Kiwi) - detta kanske är lite granna intressant?

Den är faktiskt inte kommande, den är redan kommen. :)

Och ja, jag är väldigt nöjd. Nu byter jag från Mark II till Mark III, så det blir inte lika stor skillnad som för andra som byter från en kamera längre ned på stegen s.a.s., men jag gillar det jag har känt och märkt hittills. Till och med slutarljudet låter bättre (inbillar jag mig i alla fall).

Nu vet jag inte vad det var för negativa saker som Du reagerade på, men jag har hört saker som att bilderna blir för "soft" (säger man "suddiga" på svenska i detta sammanhang?). Det har jag inte märkt någonting av.


/ Kiwi
Hej igen Jan!

Fick denna länk postad till mig idag - en video-inspelnings-jämförelse mellan Mark III och Mark II - kanske kan vara intressant?

http://www.youtube.com/watch?v=TKV0DxSUiZk&feature=uploademail



AdoramaTV Pro takes Canon's newest full frame pro DSLR, the 5D Mark III, and compares it to its predecessor, the 5D Mark II, which revolutionized the filmmaking world upon its release almost four years ago.

In these real world tests, we compared
- moiré patterns
- rolling shutter (the dreaded "jello effect") during pans
- high ISO performance
- a high contrast scene to test dynamic range

Both cameras used the "Standard" color profile. All 5D Mark III footage was shot in the new ALL-I high bitrate codec.

Is the Mark III a huge leap forward in video or an incremental upgrade? Let us know what you think in the comments!
---------------------------------------------------------------------------------
 

kiwi

Aktiv medlem
Fick denna länk postad till mig idag - en video-inspelnings-jämförelse mellan Mark III och Mark II - kanske kan vara intressant?
Tack för länken!

Intressant test. Som andra påpekat, så ser man knappt någon skillnad mellan tvåan och trean i detta.

Det stämmer inte med min (korta) erfarenhet. Det kanske är ren placebo, men jag upplever filmfilerna från trean som bättre. Jag har däremot inte gjort något side-by-side-test, så jag får väl göra ett sådant i helgen (om jag hinner) och återkomma.


/ Kiwi
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Så nu har man beställt mer CF minne och ett Eye-fi. Laddat ner Imageschack och Eye-Fi app till iphone.
Ska ha små jpg versioner till Sandisken. Räcker för tanka över till iphone ifall man vill dela med sig eller som "backup". Skulle det vara att mina bilder kraschar så kan jag alltid nöja mig med jpg versioner i mindre format.......Föresten så har inte en enda Sandisk CF kort kraschat för mig sedan 2003.

/Stefan
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Henry! Fick ett mejl idag med en länk till detta - Varsågod!

Hej Henry! Fick ett mejl idag med en länk till detta - Varsågod!

Grattis även till alla dina fina Canon objektiv och kamera hus!
Passar på att få tillfället att önska dig massor av fotoglädje och en givande kommande vår med många berikande bild-tillfällen med din nya fotoutrustning!

Vänligaste hälsningar

Carl

Här är länken - (Du kan om du tycker det känns bra, även anmäla dig till att få deras utskick som ibland dimper ner i mailkorgen och det handlar mycket om att fotografera med Canon EF 300mm f/2.8L IS USM II med de nya versionerna av extendrarna EF 1.4X III och 2X III)


http://www.birdsasart-blog.com/2012/03/28/the-canon-eos-5d-mark-iii-im-in-love/
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej Henry! Fick ett mejl idag med en länk till detta - Varsågod!

Grattis även till alla dina fina Canon objektiv och kamera hus!
Passar på att få tillfället att önska dig massor av fotoglädje och en givande kommande vår med många berikande bild-tillfällen med din nya fotoutrustning!

Vänligaste hälsningar

Carl

Här är länken - (Du kan om du tycker det känns bra, även anmäla dig till att få deras utskick som ibland dimper ner i mailkorgen och det handlar mycket om att fotografera med Canon EF 300mm f/2.8L IS USM II med de nya versionerna av extendrarna EF 1.4X III och 2X III)


http://www.birdsasart-blog.com/2012/03/28/the-canon-eos-5d-mark-iii-im-in-love/
Ska kika på det! Tack!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mk3 hade snabbknapp att sätta betyg på bilderna. Jag och några till undrade vad det skulle bara bra för.
Idag fick jag nyttja det. Efter barnfotograferingen fick mamman titta på bilderna i kameran och själv betygsätta dom så jag visste vad HON tyckte var de bästa, medan jag plockade undan studion.
Kalasbra som underlag vid redigeringen.




/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Ni som väntar har väll inte missat att cyberphoto har mk3 kitt på lager. Jag sålde mitt 5 år gamla befintliga 24-105 direkt för mellansskillnaden och bestäsllde ett kitt, då fick jag både en ny glugg med garanti och kameran direk :)
 

matlep

Aktiv medlem
Vad är bättre med den en eye fi orginal?
EyeFi original sparar bara alla bilder i kamerarullen....

Med shuttersnitch så kan man ta in bilderna, betygsätta dom, spara dom projektvis och exportera de bra bilderna vidare till ett redigeringsprogram eller till en publiceringsstjänst. Jag tycker det funkar smidigare än originalet.
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Det ska bli spännande om 3gången gilt med 5D fungerar för mig. Jag har haft både 5D och 5DmkII men sålt dom till förmån av 1D kameror. Dom har känts för slöa och AF'en har varigt bedrövlig när jag är vad vid 1D kameror. Men nu är just dessa saker ändrade, så hoppas!

5D kamerorna har alltid varigt överlägsna 1D i bildkvallite (5D vs 1Dmk2 och 5Dmk2 vs 1Dmk4). Nu får det bli 1Dmk4 och 5Dmk3 som huvudkameror och en 1Dmk3 får hänga med så länge som tredje kamera...denna blir mitt 14'de Digitala EOS hus :) sedan 300D och ca 500000 bilder....
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Nu har Dustin leveranstidssatt mitt kamerahus till 2012-05-30. Vi får se om det håller. Har blivit rewjält bränd på detta tidigare men nu skedde det utan påtryckningar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon verkar ha stoppat leveranserna för en månad sedan. I Usa har alla de stora fotohandlarna haft slut på lager och inte kunnat leverera på flera veckor. Enligt Canon rumors skulle de få nya sändningar denna vecka.
Här i Sverige verkar heller igen kunnat leverera kameran de 3-4 sista veckorna.
Jag har stått i kö hos Hegethorns ungefär lika länge. De flyttar beräknad leveranstid allt eftersom så det alltid är innevarande vecka.
När man pratar med dem erkänner de att de får så vaga besked från Canon Sverige så de inte vet när de kan räkna med leverans.
Det kan nog bli några veckors väntan ytterligare.
 
ANNONS