Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Efter två veckor med mkIII...
Jag ÄLSKAR den, värd varenda krona!

Kanske ett onyanserat inlägg, men vad ska man säga om en pryl som motsvarar alla ens förväntningar och aldrig gör en besviken?
Vet inte om jag håller med, men den blir bättre och bättre, saknar bla vertikalgreppet som jag varigt van vid de senaste åren på 1D kamerorna. Det jag gillar mest är det tysta läget så den slipper skramla så mycket. Jag märker direkt skillnad i 1.26 crop och FF, 24-70 känns kort, så nu sitter 70-200 på den. Den duger bra som familjekamera ;-) men i heta strider när man bara har en chans skulle jag nog ta min 1DmkIV. Men vi får väll se när jag använd den mera om förtroendet växer. Synd att knappologin skiljer så mycket på den och 1D kamerorna. Det är ju bara mjukvara, undra varför det inte skulle finnas ett läge så man kan få den att fungera lika som 1DmkIII och 1DmkIV.
 

phool

Aktiv medlem
Testade precis på min och jag hade inte det felet, kollade youtube klippet och gjorde enligt tutourial, exponeringen ändrades inte, den kom inte ens fram.
 

SM0SBI

Aktiv medlem
http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=5462.0

Ljus läcker tydligen från top-LCD och förstör ljusmätningen. Någon ingenjör hos Canon får förhoppningsvis sparken. Hoppas det går att fixa på något sätt, annars måste man väl få pengarna tillbaka och få ett nytt hus där detta är fixat?
Hur ofta fotar du med displyen tänd?? Aldrig hoppas jag, allt som man behöver ända ska man kunna sköta utan att ta kameran från ögat!
 

elbe

Avslutat medlemskap
Några dagar med min och jag älskar den redan =) MEN det är en stor omställning när man kommer från nikon, och idag fick jag köpte jag ett helt nytt 50 1.4 till den också =) 3100:- ny i butik, inte illa, har bara en fråga.. När jag försöker ändra på brusreduceringen i menyn så funkar det inte, där det står hög,normal och standard. Vet inte vad jag gör för fel! Här är min älskling.
Kan du välja "Ej möjlig" eller nåt liknande så välj de så tar du bort all brusredusering vig "höga" iso. Kör du enbart jpg så kan det vara lämpligt att välja "Normal" som borde vara ett snäpp under "Standard".
 

phool

Aktiv medlem
Kan du välja "Ej möjlig" eller nåt liknande så välj de så tar du bort all brusredusering vig "höga" iso. Kör du enbart jpg så kan det vara lämpligt att välja "Normal" som borde vara ett snäpp under "Standard".
Men om jag kör raw då? Då är det väl ingen brusreducering alls? Kör ju filerna med LR 4.1 RC. För dom där inställningarna kan jag inte ens ändra med brusreducering, har provat i både raw och jpeg läget, jag kan highlighta dom, men inte komma in i dom...
 

Apkatt

Aktiv medlem
Hur ofta fotar du med displyen tänd?? Aldrig hoppas jag, allt som man behöver ända ska man kunna sköta utan att ta kameran från ögat!
Det är inte klarlagt huruvida det är bakgrundsbelysningen som läcker eller ljuset utifrån (t ex solljus).

Är det det senare blir det tråkigt, jag fotar aldrig med bakgrundsbelysningen på, har aldrig använt den alls på 5d2.
 

Apkatt

Aktiv medlem
CR-folket verkar ha klarlagt att det INTE är bakgrundsbelysningen som läcker utan ljus utifrån. Någon hade fått olika exponerade bilder när han stod i skuggan och ute i solen (objektet var givetvis på exakt samma punkt i solljuset). Läs själv på länken.
 

Patrik60D

Avslutat medlemskap
nu som först så kommer det fram att den läcker ljus helt plötsligt.
varför har inte folk sett det tidigare?.

eller syns det mer på höga ISOn?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Men om jag kör raw då? Då är det väl ingen brusreducering alls? Kör ju filerna med LR 4.1 RC. För dom där inställningarna kan jag inte ens ändra med brusreducering, har provat i både raw och jpeg läget, jag kan highlighta dom, men inte komma in i dom...
Kör du enbart råformat så brukar inte friståede rå- konverterare bry sej om kamerans inställningar. ACR, LR4 har nog alltid en standardbrusrdeusering inlagd för varje kamera. Hur du nollställer dom vet jag inte för jag kör Capture One. Dessutom ska man nog vara lite försiktig med att använda fristående rå-konverterare med en alldeles ny kameramodell för dom behöver i allmänhet ett par månader på sej att komma ikapp. I ditt fall är nog kamerans egen rå-konveterare att rekommendera tills vidare.

Sens moral... Ha aldrig bråttom att köpa en ny kameramodell om du enbart använder en fristående rå-konverterare ;-)
 

Esoj

Aktiv medlem
Imponerad av af på nya 5d denna med 1/8 f5,6 iso 12800 och 400-2,8 och extender 2III och den satte skärpan alla gånger
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
25600 ISO är väl ett förstärkt läge? Om det uppkommer bara på ISO högre än det kanske det beror på störningar från elektroniken snarare än ljusläckage. Får du samma fenomen på lägre ISO om du drar upp exponeringen i råkonverteraren?
 

afe

Aktiv medlem
Det syns på 25600 också utan att öka exponeringen :-(
Det förstår jag, men också 25600 är en förstärkt signal från sensorn. Hur blir det om du kör på t.ex. 6400 och drar upp det i ACR?

Om felet ligger i nedre högra delen av bilden borde det komma från övre vänstra hörnet av sensorn (om jag inte tänker galet), och då kan väl knappast toppdisplayen vara inblandad? Jag tror att detta har att göra med kamerans interna signalförstärkning att göra :)
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Det förstår jag, men också 25600 är en förstärkt signal från sensorn. Hur blir det om du kör på t.ex. 6400 och drar upp det i ACR?

Om felet ligger i nedre högra delen av bilden borde det komma från övre vänstra hörnet av sensorn (om jag inte tänker galet), och då kan väl knappast toppdisplayen vara inblandad? Jag tror att detta har att göra med kamerans interna signalförstärkning att göra :)
Det går att se från ISO 6400 men då är det ytters lite, Det är inte extern inkommande ljus, det finns även när jag stängde in mig i ett mörkt rum.
 
ANNONS